« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۳۴۹۲۰
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۲
رئیس مرکز بهداشت بویراحمد خبر داد :
شهر یاسوج به دلیل شرایط خاص اجتماعی، با آسیب های مهم خودکشی، طلاق، اعتیاد مواجه است. تنها راه برون رفت از این آسیب های اجتماعی عملگرایی و برنامه ریزی در سطح کل جامعه است.

به گزارش پایگاه خبری آوای رودکوف،یکی از دستگاه های درگیر با آسیب های اجتماعی بهداشت و درمان است. در همین خصوص مرکز بهداشت شهرستان بویراحمد برای حل آسیب های اجتماعی مثل خودکشی و اعتیاد برنامه هایی را عملی کرده است.

مرکز «سراج» در یاسوج راه اندازی می شود / آسیب های اجتماعی نیازمند مدیریت است / طرح پزشک خانواده در سال 1403 اجرا می شود / بیش از ۸۰۰ مورد کافه باغ پلمپ شد / مرکز بهداشتی درمانی بلهزار به زودی افتتاح می شود

رئیس مرکز بهداشت شهرستان بویراحمد در همین خصوص گفت: مرکز DIC کاهش آسیب در مادوان راه اندازی شده، که علاوه بر درمان متادون، خدمات مربوط به سرنگ و سوزن، خدمات روانشناسی ارائه می شود.

نیازی اظهار کرد: شهرستان بویراحمد تاکنون مرکز DIC را نداشته و این هزینه های خیلی زیادی را به خانواده ها تحمیل می کرد. هم اکنون واحد بیماری های رفتاری و مرکز DIC ما در طول شبانه روز به کمپ ها، زیر پل ها، مراکز و خانه های پاتوق معتادان سر می زنند، سرنگ توزیع می کنند، غذای گرم بین این افراد توزیع می کنند. وسایل پیشگیری به افراد مبتلا به HIV توزیع می کنند.

نیازی با اشاره به آسیب خودکشی در شهرستان بویراحمد گفت: افزایش خودکشی در شهرستان بویراحمد موجب شده کارگروهی را تشکیل دهیم و با حوزه های مختلف جلساتی را برگزار کنیم، حتی کمیته خودکشی را در فرمانداری برگزار کردیم، تمام هدف ما این است که آمار خودکشی را پایین بیاوریم و مدیریتی بر بحث سلامت روان جامعه داشته باشیم.

وی گفت: متولی این امر تمام ادارات هستند ولی به عنوان ثقل موضوع فرمانداری از مرکز بهداشت و بهزیستی خواست که به این موضوع ورود کنند، ما نیز ورود کردیم، کارشناس های روان ما بیماران را شناسایی و غربال می کنند، و افراد را مجددا فراخوان می کنیم و اگر نیاز باشد آنان را به متخصص ارجاع می دهیم.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان بویراحمد اظهار کرد: در خصوص بحث افسردگی و خودکشی و بیماری های روانی جلسه ای در معاونت بهداشتی برگزار کردیم و قرار شده مرکز سراج بصورت ویژه وضعیت بیماری های روان را در شهرستان بویراحمد پیگیری کند تا بتوانیم این وضعیت را مدیریت کنیم.

فعالیت حوزه دیده وری بیماری‌های تنفسی در مادوان

وی گفت: دو مرکز در حوزه بیماری‌های تنفسی و بیماری‌های ناشناخته در مادوان و اکبرآباد در حال فعالیت هستند. حوزه دیده وری بیماری‌های تنفسی ما در مادوان فعال است و کارشناسان بهداشتی روزانه برای بیماری آنفولانزا و کووید ۱۹ نمونه‌گیری انجام می‌دهند. کارشناسان بهداشت محیط و بهورز‌ها بصورت روزانه از آب مناطق مختلف کلرسنجی می‌کنند، اگر آب و کلر باقی مانده در آب مشکلی داشته باشد، به فرمانداری گزارش می‌شود.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان بویراحمد تصریح کرد: در خیلی از مسائل مثل بحث بهداشتی، شهرداری، وضعیت منطقه دوپشته دشت‌روم، شاکی خیلی از ادارات شدیم. مرکز بهداشت به جد پیگیر مواردی است که سلامت عمومی را تهدید می‌کند چون حق الناس است، کارشناسان بهداشت هر روزه در سراسر شهر در حال گشت زنی هستند، اگر صنفی دچار مشکل باشد اقدام به پلمپ می‌کنیم. اگر مردم به موردی مشکوک هستند با سامانه ۱۹۰ این موارد را در میان بگذارند، کارشناسان در اسرع وقت به این موارد رسیدگی می‌کنند.

وی افزود: تمامی جلسات حوزه‌های مختلف سلامت را برگزار می‌کنیم و گزارش عملکرد خود را به ادارات مختلف مثل استانداری و فرمانداری و دانشگاه علوم پزشکی ارجاع می‌دهیم.

طرح پزشک خانواده در شهرستان بویراحمد اجرا می شود

نیازی گفت: موضوع دیگر بحث پزشک خانواده شهری است، زیرساخت‌های مورد نیاز این طرح را فراهم کرده‌ایم و در سال ۱۴۰۳ پزشک خانواده شهری در سطح شهرستان بویراحمد فعالیت خواهند کرد، اجرای این طرح مزایایی دارد از جمله آنکه هزینه‌های درمانی بسیار کم می‌شود، هزینه ارجاع به متخصص پایین می‌آید، پزشک‌ها بیشتر بیماران خود را می‌شناسند، ارتباط میان پزشک و بیمار و مراقب سلامت بهتر و بیشتر می‌شود، این طرح بسیار گسترده است و به کاهش هزینه‌های درمانی کمک شایانی می‌کند. وی با اشاره به مزایای طرح پزشک خانواده افزود: بیماری‌ها در سطح ابتدایی تشخیص و رسیدگی می‌شوند و به مراحل پیشرفته نمی‌رسند، جمعیت ثابتی را به یک پزشک خانواده و یک مراقب سلامت می‌دهیم که این افراد با کادر درمان وظیفه مدیریت سلامتی این جمعیت را دارند.

نیازی در خصوص احداث زیرساخت های بهداشتی در این شهرستان گفت: از سال گذشته تاکنون خانه بهداشت میانتگان، مرکز جامع سلامت فیروزآباد، مرکز شهید صدوقی، مرکز آموزش بهورزی، پایگاه زیرتل، پایگاه ضمیمه مرکز شهید دستغیب، را افتتاح کردیم. در حال حاضر ضمیمه مرکز شهید شفیعی و مرکز بلهزار به زودی افتتاح می شوند. مرکز آموزش بهورزی با اعتباری بالغ بر ۴ میلیارد تومان ساخت آن انجام گرفته و با بیش از ۲ میلیارد تومان تجهیز آن انجام گرفت. در این مرکز ۲۷ بهورز در حال آموزش هستند.

بیش از ۸۰۰ مورد کافه باغ پلمپ شد

یکی دیگر از معضلاتی که در شهرستان بویراحمد به وفور دیده می شود عرضه و استفاده مواد دخانی در باغ های تفریحی است، نیازی در این خصوص بیان کرد: عرضه قلیان و مواد دخانی در باغ‌ها و اماکن عمومی ممنوع است. مرکز بهداشت بویراحمد با همکاری فرمانداری، نیروی انتظامی و دادستانی به جد با این موضوع برخورد کرده است.

نیازی تصریح کرد: بیش از ۵۰۰ باغ تفریحی، کافه و قهوه خانه در سطح شهرستان بویراحمد داریم که فقط حدود 5 یا ۶ باغ مجوز دارند.

وی خاطرنشان کرد: از سال گذشته تاکنون بیش از ۳۰ هزار بازدید از کافه باغ‌ها داشتیم و بیش از ۸۰۰ مورد کافه باغ پلمپ شده‌ است، بیش از ۱۰۰ قهوه‌خانه پلمپ شده‌ است، بیش از ۸۰۰ پرونده به دادگاه ارجاع داده‌ایم و بیش از ۵ هزار قلیان جمع‌آوری و معدوم کرده‌ایم.

حضور بهورزها در مناطق دوردست بویراحمد

نیازی ادامه داد: همکاران بهداشتی و بهورز‌های ما در دورترین نقاط بویراحمد انواع واکسیناسیون را به نحو مطلوبی انجام می‌دهند، خیلی جا‌ها در شهرستان بویراحمد مدرسه ندارد ولی ما خانه بهداشت احداث کرده‌ایم و بهورز ما با پای پیاده به خانه بهداشت می‌رسد، واکسیناسیون را با خود حمل می‌کند و در روستا‌های دورافتاده چک آپ‌های فشارخون و قندخون مردم را انجام می‌دهد و همچنین مرکز بهداشت بویراحمد در مناسبت‌های مختلف مثل هفته بهداشت محیط، روز دیابت، روز فشار خون، هفته سلامت ایستگاه‌های سلامت و مانور‌های بهداشتی برگزار می کند.

نیازی اظهار کرد: یکی از موضوعات فراموش شده در مرکز بهداشت بویراحمد توزیع مکمل ها است، به خاطر فقر آهن رشد کودکان در شهرستان بویراحمد دچار مشکل شده بود که ما توزیع قرص آهن و مکمل یاری را برای حوزه مدارس، افراد زیر ۱۸ سال و زنان باردار شروع کردیم، در همین خصوص دستگاه‌های مختلفی از جمله دانشگاه علوم پزشکی، فرمانداری بویراحمد، نماینده مردم شهرستان‌های حوزه انتخابیه حمایت‌های خوبی داشتند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: