« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۳۴۸۳۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۸
به قلم فرهاد وفایی فعال رسانه ای؛
شهرستان بهمئی علاوه برپتانسیل های طبیعی و خدادادی از نیروی انسانی مجرب بهره مند است . نزدیکی به بنادر و شهرهای مهم خوزستان ازجمله بهبهان – ماهشهر و امیدیه و رامهرمز و… ضرروت ارتفای فرمانداری این شهرستان را به فرمانداری ویژه را گوشزد می کند.

پایگاه خبری آوای رودکوف-فرهاد وفایی:فرمانداری ویژه یکی از مراکز دولتی وابسته به وزارت کشور جمهوری اسلامی ایران است که ازنظر سلسله‌مراتب اداری فراتر از فرمانداری و فروتر از استانداری قرار دارد. فرمانداری ویژه بخش عمده‌ای از اختیارات استانداری را دارد و تشکیلاتی است که از فرمانداری گسترده‌تر، توانمندتر و بزرگتر ولی از استانداری کوچکتر و محدودتر است.

شهرستان بهمئی علاوه برپتانسیل های طبیعی و خدادادی از نیروی انسانی مجرب بهره مند است . نزدیکی به بنادر و شهرهای مهم خوزستان ازجمله بهبهان – ماهشهر و امیدیه و رامهرمز و… ضرروت ارتفای فرمانداری این شهرستان را به فرمانداری ویژه را گوشزد می کند.

     این شهرستان دارای پتانسیل های زیر است :

نفت: بیش از ۹۰ حلقه چاه نفت و گاز در این شهرستان قرار دارد که طبق قانون مصوب مجلس شورای اسلامی ۲در هزار درآمد نفت به عمران آبادی و رفع آلودگی های محیط زیستی ناشی از بهره برداری این چاه ها در بودجه شهرستان در نظر گرفته شده است.هرچند ابتدا پالایشگاه بیدبلند ۱ در محل شهر لیکک در نظر گرفته شده بود اما با توافق های در آن زمان در محل فعلی احداث شده بود. امید این می رفت که فاز ۲ پالایشگاه بیدبلند در دشت لیکک اجرایی شود که این مهم نیز اتفاق نیافتاده است. بنظر می رسد با توجه به منابع فراوان نفتی و تعداد زیاد چاه های غیر فعال در اطراف شهر لیکک در آینده نچندان دوری وزارت نفت ناچار به برپایی تاسیسات نفتی مدرن تری در این منطقه می باشد.

معدن: معادنی مثل معدن سلستین (سلستین کاربرد نظامی و دارویی دارد)
محصولات : دامداری شغل اصلی بومیان این منطقه هست و بهترین کیفیت گوشت دام(گوسفند و بز) از منطقه حاصل می شود . محصولات لبنی با کیفیت( دوغ ماست کشک کره و روغن حیوانی اعلا) ممتاز از دیگر محصولات این شهرستان می باشد.

بادام شیرین و روغن زیتون این شهرستان صادراتی است.

شهرستان بهمئی به فرمانداری ویژه ارتقا یابد

 کشاورزی:برداشت محصولات زراعی و باغی.مهمترین محصولات باغی در دشت لیکک ،خرما،لیمو،زیتون،پرتقال و در دشت ممبی و سراسیاب ،بادام شیرین،انگور،انار،انجیر،زردآلو،پسته می باشد.

گردشگری:
در حوزه گردشگری تنگ ساولک: قریب به ۸۰۰ هکتار می‌باشد. در این منطقه تعداد پنج نقش برجسته از دوران اشکانی و الیمایی همراه با ۱۴ استودان و دو کیلومتر جادهٔ سنگ‌فرش است.

دریاچه برم الوان : این تالاب به فاصله ۴۰ کیلومتری از شهر لیکک در مسیر ارتباطی به شهر لنده قرار دارد که مساحت آن ۱۵ هکتار، ارتفاع آن از سطح دریا ۱۱۰۰ متر و عمق آن بین ۲۰ تا ۴۰ متر قرار دارد.دیگر مناطق دیدنی عبارتند از: پوشش طبیعی اطراف بخش سرآسیاب یوسفی، تنگ ماغر، دریاچه برم الوان، جنگل بلوط بهمئی، حاشیه رودخانه تلخ، طبیعت منطقه ممبی، دریاچه سد مارون، منطقه طبیعتی – تاریخی تنگ سروک، منطقه گردشگری قلعه نادر.

قلعه نادر: در شمال غربی شهر لیکک واقع شده و در قدیم دژی نظامی محسوب می‌شد. اطراف این قلعه توسط کوه‌های مرتفع و تپه‌های کوچک محصور است و فقط یک یا دو راه برای عبور وجود دارد. این قلعه دارای هشت بخش می‌باشد که طبقه اصلی آن در بالای بخش هشتم با ساختمان‌هایی از گچ برای مقامات و فرماندهان ساخته شده‌است که پی‌ها و آثار آن هم‌اکنون وجود دارد و عرض دیوارهای آن به یک و نیم تا دومتر می‌رسد. در طبقات پایین‌تر حوض‌های آب، محل استراحت نگهبانان و اسب‌هایشان و نیز فبرستان وجود دارد. پایین قلعه چشمه آب گازاران قرار دارد. این قلعه مورد استفاده داعیان فرقه اسماعیلی قرار می‌گرفته‌است. در دوران وزارت جنگ و نخست‌وزیری رضاشاه این قلعه پناهگاه یکی از شورشیان مخالف وی بود.قلعه‌های حکومتی خوانین در شهر لیکک و بافت تاریخی روستای کارند در ۳۰ کیلومتری شمال غرب لیکک از دیگر دیدنی‌های بهمئی است.

امامزاده‌ گان:بارگاه زیارتی امامزادگان سید اسدالله و سید ابراهیم و امامزاده بابا احمد نیز در این شهرستان قرار دارد.بقعه امامزاده بابا احمد با گنبد پلکانی شکل در ۱۵ کیلومتری شهر لیکک و در روستای بابا احمد واقع است. به لحاظ معماری این بقعه بنایی است چهارضلعی که در حدود ۲۱/۱۵ متر طول و ۰۷/۱۴ متر عرض و ۹ متر ارتفاع دارد و با استفاده از مصالح سنگ و گچ ساخته شده‌است. قدمت بنای این امامزاده به دوره سلجوقی می‌رسد و گنبد بزرگ و دو طبقه بودن طاقچه‌های این بنا از ویژگی‌های آن محسوب می‌شود. این بقعه در تاریخ ۱۳۸۲ در فهرست آثار ملی ثبت گردید و شجره‌نامه امامزاده بابا احمد به گفته روستاییان و باورهای منطقه‌ای منسوب به امام موسی ابن جعفر است. اکنون کنار امامزاده طوایفی از مشایخ که به گفته خود، از خدمتگزاران امامزاده بوده‌اند، زندگی می‌کنند و کارهای مرمت بنا را در طول دوران انجام داده‌اند.بقعه امامزادگان سید اسدالله و سید ابراهیم در تنگ منیزور جنب روستای منیزور حدود ۴۰ کیلومتری شهر لیکک واقع شده‌است. این بنا به صورت دو بقعه متصل به هم و با دو گنبد جدا از هم ساخته شده‌است. به گفته آبادگران محلی این دو بقعه متعلق به سید ابراهیم و سید اسدالله نیای سادات منیزوری است که در گویش محلی دو سیدالله می‌گویند. نوادگان این دو امامزاده خود را از تبار امام موسی ابن جعفر می‌دانند.

شاخص فلاکت(فقر و بیکاری) در این شهرستان رتبه اول را در سطح استان دارد هم چنین افزایش آسیب های اجتماعی شهرستان (طلاق- اعتیاد – بیکاری و …) که می بایست تصمیمات به جای اینکه در استان یا کشور اخذ می شود با وجو فرمانداری ویزه می توان در خود شهرستان اجرا عملیاتی شود .

 شهرستان بهمئی ۱۲۸ شهید تقدیم انقلاب و میهن اسلامی کرده است که نسبت به سرانه جمعیت رتبه اول را درسطح استان دارد گفتنی است این شهرستان به شهر بهبهان ۳۵ دقیقه و با اهواز دو ساعت و نیم فاصله دارد .شهرستان بَهمَئی از شهرستان‌های ایران در استان کهگیلویه و بویراحمد است. که افزون بر ۵۰هزار نفر دارد مرکز این شهرستان، شهر لیکک است و در فاصله ۳۰۰ کیلومتری یاسوج مرکز استان واقع شده‌است. این شهرستان از شمال به چاروسا و دیشموک و شهرستان باغ ملک، از جنوب به بهبهان، از شرق به کهگیلویه و از غرب به رامهرمز و آغاجاری و امیدیه منتهی می‌شود. شهرستان بهمئی شامل ۳ بخش، ۶ دهستان و ۳ شهر (لیکک، ممبی و سراسیاب یوسفی) است.

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۳
0
3
درود بر دکتر وفایی
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: