« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۳۴۶۳۳
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۹
نتایج یک تحقیق:
تعداد اسپرم در مردان طی ۵۰ سال گذشته بیش از ۵۰ درصد در سطح جهان کاهش یافته است. امری که توجه محققان را برای درک علت این اتفاق به خود جلب کرده است.

به گزارش پایگاه خبری آوای رودکوف؛نتایج یک مطالعه جدید که نقش تلفن‌های همراه را بر میزان باروری مردان بررسی کرده است نشان می‌دهد مردان ۱۸ تا ۲۲ ساله‌ای که می‌گویند بیش از ۲۰ بار در روز از گوشی‌های خود استفاده کرده‌اند، ۲۱ درصد بیشتر در معرض خطر کاهش تعداد اسپرم قرار داشتند.

به گفته پژوهشگران، مردانی که کمتر از پنج بار در هفته از تلفن خود استفاده می‌کردند از تعداد و غلظت اسپرم بسیار بالاتری برخوردار بودند. با افزایش استفاده از تلفن همراه، تعداد اسپرم کاهش می‌یافت و کمترین میزان در بین مردانی دیده شد که ۲۰ بار یا بیشتر در روز از تلفن همراه خود استفاده می‌کردند.

استفاده زیاد از تلفن همراه باعث کاهش تعداد اسپرم در مردان می‌شود

محققان می‌گویند جنبه مثبت یافته‌های آنان این بوده است که با پیشرفت فناوری تلفن همراه در طول ۱۳ سال گذشته، تأثیر منفی آن بر تعداد اسپرم مردان کم شده است.

در واقع مشاهدات نشان می‌داد تلفن‌های قدیمی‌تری که از شبکه 2G و 3G استفاده می‌کردند، بیشتر از شبکه‌های 4G و 5G بر تعداد اسپرم مردان تاثیر داشتند. یک مزیت کشف‌شده دیگر این بود که علیرغم کاهش در تعداد اسپرم‌ها، هیچ تغییر منفی‌ای در شکل و تحرک اسپرم مشاهده نشده است.

پزشکان می‌گویند گرم شدن ناحیه تناسلی یکی از عواملی کاهش اسپرم در مردان است. تلفن‌های همراه امروزی میدان‌های الکترومغناطیسی با فرکانس رادیویی سطح پایین (RF-EMF) منتشر می‌کنند و می‌توانند بافت اطراف گوشی را تا نیم درجه سانتی‌گراد داغ کنند.

دکتر الکساندر پاستوزاک، استادیار جراحی و اورولوژی در دانشکده پزشکی دانشگاه یوتا، در این خصوص می‌گوید: «تلفن‌های همراه دائماً سیگنال‌ها را ارسال و دریافت می‌کنند و اگر از آنها استفاده کنید سیگنال‌ها شدیدتر خواهند شد.»

به گفته اداره بهداشت عمومی کالیفرنیا، میدان‌های الکترومغناطیسی فرکانس رادیویی هنگام ارسال پیامک کم است، اما این میدان‌ها به هنگام دانلود فایل‌های بزرگ، پخش صدا یا ویدئو و یا زمانی که فرد در اتوبوس، ماشین یا قطاری پرسرعت نشسته است، افزایش می‌یابند.

این نهاد توصیه می‌کند گوشی را از بدن و سر دور نگه دارید (به جایش از بلندگو یا هدفون استفاده کنید) و آن را در یک کوله‌پشتی یا کیف حمل کنید. تحقیقات پیشین نشان داده بیش از ۸۵ درصد مردان گوشی خود را، زمانی که از آن استفاده نمی‌کنند، در جیب شلوار خود قرار می‌دهند.

دانشمندان هنوز بر سر این که استفاده از تلفن‌های همراه بر باروری مردان چه میزان تاثیر دارد، دچار اختلاف نظر هستند. در گذشته مطالعات تاثیر منفی میدان‌های الکترومغناطیسی بر روی باروری موش‌ها را نشان داده بود. با این حال این مطالعات حیوانی تکرار نشده و هنوز قابل تعمیم به انسان نیستند.

این در شرایطی است که به گفته محققان، کاهش تعداد اسپرم نیز الزاما به معنای ناباروری نیست. دکتر پاستوزاک می‌گوید: «این کیفیت اسپرم است که مهم است. اگر اسپرم با کیفیتی دارید، شانس خوب، مناسب یا حتی زیادی وجود دارد که بتوانید بچه‌دار شوید حتی اگر فقط تعداد کمی اسپرم داشته باشید.»

پژوهشگران می‌گویند علاوه بر تلفن همراه، استرس، آلاینده‌های شهری و رژیم‌های غذایی نیز تاثیری قابل توجه بر تعداد اسپرم دارند.

آلیسون کمپبل، مدیر ارشد علمی در مجموعه کلینیک‌های 'مراقبت باروری' در بریتانیا، در این باره می‌گوید: «مردانی که به دنبال بچه‌دار شدن هستند یا می‌خواهند سلامت اسپرم خود را بهبود بخشند باید ورزش کنند (اما نه به نحوی که ناحیه کشاله ران‌شان بیش از حد گرم شود)، یک رژیم غذایی متعادل داشته باشند، وزن مناسبی داشته باشند، از سیگار کشیدن خودداری کنند، الکل را محدود کنند و در صورت داشتن مشکلاتی برای داشتن فرزند از متخصصان کمک بگیرند.»


منبع: یورو نیوز

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: