« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۳۴۳۶۲
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۲
کشتار غیرمجاز دام و عرضه گوشت خارج از شبکه نظارت دامپزشکی، از جدی‌ترین چالش‌های حوزه سلامت در استان کهگیلویه و بویراحمد بشمار می‌رود، چالشی که می‌تواند سلامت جامعه را به مُخاطره بیندازد.
منبع: ایلنا

به گزارش پایگاه خبری آوای رودکوف،کشتار غیرمجاز دام و عرضه گوشت خارج از شبکه نظارت دامپزشکی، از جدی‌ترین چالش‌های حوزه سلامت در استان کهگیلویه و بویراحمد بشمار می‌رود، چالشی که می‌تواند سلامت جامعه را به مُخاطره بیندازد.

مُردار فروشی در برخی مراکز کشتار غیرمجاز دام در کهگیلویه و بویراحمد

اگر چه کشتار غیرمجاز دام در کهگیلویه و بویراحمد موضوع جدیدی نیست و سالهاست که استان با این چالش دست به گریبان است، اما این روزها و با افزایش قیمت گوشت، شاهد رشد قارچ گونه این مراکز در مناطق مختلف سردسیری و گرمسیری هستیم.

در محورهای ارتباطی و برخی روستاهای این استان از تنگ سرخ بویراحمد تا دارشاهی دنا، از لوداب بویراحمد تا پادنا در دنا، از گردنه‌های کِوشک بویراحمد تا گردنه‌های سادات امامزاده علی (ع)، سیدمحمد (ع) و سید عیسی (ع) چُرام، از روستاهای محدوده خیرآباد گچساران تا روستاهای فیلگاه و نهضت آباد کهگیلویه و البته بسیاری از نقاط دیگر نیز مانند محور ارتباطی بخش‌های قلعه رئیسی و دیشموک کهگیلویه بزرگ تا سادات محمودی بویراحمد، بساط کشتار غیرمجاز دام برپا است.

هرچند طی سال‌های اخیر بارها بر لزوم برخورد با این مراکز غیرمجاز تأکید شده و اقداماتی هم صورت گرفته، اما کماکان شاهد فعالیت گسترده این مراکز غیرمجاز کشتار دام هستیم و بنظر می‌رسد باید اقدامات جدی‌تری برای مقابله با کشتار غیرمجاز دام در استان چهار فصل کهگیلویه و بویراحمد صورت بگیرد.

خرید گوشت از مراکز غیرمجاز بیماری‌زا و خطرناک است

کارشناس صنایع غذایی بر لزوم تهیه انواع خوراکی به ویژه گوشت قرمز از مراکز مجاز و بهداشتی تاکید کرد و گفت: شاید خانواده‌ها به ویژه سرپرست خانوارها ندانند، خرید گوشت از مراکز غیرمجاز تا چه اندازه بیماری‌زا و خطرناک است، بنابراین باید در این زمینه اطلاعات کافی به آنها ارائه تا خرید سالم و مناسب داشته باشند.

"محمود آرام" در گفت و گو با ایلنا با بیان اینکه برخی افراد سودجو، گوشت‌های ناسالم با نرخ پایین را عرضه می‌کنند، افزود: متاسفانه برخی از خانواده‌ها در دام این افراد گرفتار می‌شوند، حال آنکه نمی‌دانند چه اشتباه بزرگی را مرتکب می‌شوند.

یک کارشناس مرکز بهداشت در استان کهگیلویه و بویراحمد هم با بیان اینکه واضح است گوشت قرمز و فرآورده‌های آن، پروتئین، مواد معدنی و اسیدآمینه‌ داشته و مورد نیاز هر فردی است، گفت: اما همین گوشت که تا این حد مفید و ضروری است، اگر در شرایط غیربهداشتی ذبح و عرضه شود، تهدید جدی علیه بهداشت عمومی است و موجب شیوع انواع بیماری‌ها می‌شود.

"سیدحسین رازیان" با بیان اینکه ده‌ها عامل برای بیماری‌های مشترک بین انسان و دام وجود دارد، افزود: اغلب این بیماری‌ها از طریق تماس با دام بیمار و فرآورده‌های خام دامی آلوده از جمله گوشت به انسان قابل انتقال است.

وی به ایلنا گفت: کشتار دام در خارج از کشتارگاه، در معابر عمومی و شهری علاوه بر اینکه بهداشت عمومی را به مخاطره می‌اندازد، یک کار ضدفرهنگی به شمار می‌رود و تبعات مخرب زیادی را به بار می‌آورد.

یک زن خانه دار هم با بیان اینکه کشتار دام در مراکز غیرمجاز جلوه‌ای از رعایت نکردن اصول زندگی شهری بوده و نقض حقوق شهروندان است، یادآور شد: مردم باید برای مقابله با کشتارهای غیراصولی مشارکت داشته باشند و مواردی که مشاهده می‌کنند به مراجع ذی‌صلاح گزارش دهند.

"اعظم السادات حسینی" در گفت و گو با ایلنا گفت: افزایش موارد کشتار غیرمجاز دام در محورهای ارتباطی استان کهگیلویه و بویراحمد بویژه محورهای پُرترددی چون یاسوج– سادات – چُرام، محدوده تنگاری دشتروم، محور یاسوج – اصفهان و محور تازه افتتاح شده دهدشت – پاتاوه در این استان به دلایلی چون نرخ بالای بیکاری، گرانی قیمت گوشت و سودجویی عده‌ای دلال در کنار ناآگاهی عده‌ای از مردم رو به رشد است که نیازمند انجام اقدامات جدی است.

وی گفت: بنظر می‌رسد عزمی راسخ در میان دستگاه‌های متولی برای برخورد و مقابله با کشتار غیرمجاز دام وجود ندارد.

لزوم تهیه گوشت قرمز از مراکز مجاز و بهداشتی

مدیرکل دامپزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد هم در این باره گفت: شهروندان برای پیش‌گیری از ابتلاء به بیماری خطرناک تب‌کریمه‌کنگو، تب مالت، کیست هیداتید و برخی بیماری‌های دیگر، گوشت قرمز را فقط از مراکز تحت‌نظارت و مورد تایید دامپزشکی تهیه و به داشتن مُهرِ دامپزشکی بر روی لاشه‌ها توجه داشته باشند.

"سیدمختار رجایی فر" در گفت و گو با ایلنا از یاسوج با بیان اینکه، شهروندان باید بدانند، کُشتار غیرمجاز، خارج از کشتارگاه و بدون پوشش ایمنی، از راه‌های انتقال این بیماری‌ها است، اظهار داشت: آگاهی‌های لازم در این زمینه باید به مردم داده شود.

وی با تاکید براینکه لازم است، شهروندان در ارتباط با بیماری تب کِریمه کنگو، آگاهی لازم را داشته باشند و البته بیماری فوق با کَنه به انسان منتقل می‌شود، افزود: آشنا شدن مردم با علائم این بیماری یک ضرورت انکارناپذیر است.

مدیرکل دامپزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: این بیماری به جز تبِ مختصر و گذرا، اغلب هیچ علائمی در دام‌ها ندارد، بلکه ویروس بیماری در خون و بافت‌های بدن حیوان مبتلا وجود دارد، در این مواقع، انجام کارهایی چون شاخ بری، پشم چینی، کشتار دام‌های آلوده و تماس افراد با خون و سایر بافت‌های آلوده دام‌ها ممکن است سبب انتقال بیماری شود.

وی از اعلان گزارش‌های مردمی مبنی بر فروش گوشت مُردار و وجود لاشه‌های دارای بیماری سِل در برخی مراکز غیرمجاز فروش دام در کهگیلویه و بویراحمد خبر داد و افزود: وجود گوشت مُردار و یا هر اتفاق دیگری در مراکز غیرمجاز کشتار دام این استان ممکن است اتفاق بیفتد.

مدیرکل دامپزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد با تاکید براینکه در مراکز غیرمجاز کشتار دام امکان فروش گوشت مُردار و گوشت مریض وجود دارد، گفت: بارها خریداران، گوشت‌هایی را به اداره کل دامپزشکی آورده‌اند که فاقد کیفیت، دارای بیماری و یا مُردار بوده است.

رجائی فر گفت: متاسفانه هر هفته تعداد زیادی گزارش نارضایتی از مراکز غیرمجاز داریم و گاها لاشه‌هایی را آورده‌اند که دارای بیماری سِل هم بوده است.

وی از فعالیت بیش از 200 مرکز غیرمجاز کشتار دام در محورهای ارتباطی و برخی روستاهای اقماری این محورها خبرداد و افزود: فعالیت این مراکز از حیث شرع و قانون بطور حتم حرام بوده چراکه از لحاظ بهداشتی، اغلب این مراکز کاملا غیربهداشتی هستند.

این مسوول دامپزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد با غیر فرهنگی خواندن فعالیت مراکز غیرمجاز کشتار دام از سوی بسیاری از مردم، ادامه داد: متاسفانه برخی مردم استان ما می‌گویند که دام باید جلوی چشم خودمان ذبح و گوشت آن گاها نیز در محل ذبح مورد استفاده قرار گیرد.

رجائی فر با بیان اینکه این نوع مصرف گوشت برخلاف تمامی پروتکل‌های بهداشتی است و گوشت دام بعد از ذبح حداقل تا 24 ساعت باید در فضای سرد نگهداری تا ویروس‌های آن از بین رود، خاطرنشان کرد: ما مُصرانه از مردم می‌خواهیم گوشت مورد نیاز خود را از مراکز و قصابی‌های مجوزدار خریداری کنند.

وی در پاسخ به این سئوال که برخی معتقدند مراکز غیرمجاز کشتار دام چون اقدام به پرداخت مالیات نمی‌کنند، از سوی شما و یا سایر نهادهای دیگر تحت فشار برای دریافت مجوز هستند، آیا این موضوع صحت دارد؟ هم ادامه داد: سخت‌گیری اداره کل دامپزشکی بر روی این مراکز برای دریافت مجوزهای بهداشتی فقط برای تامین امنیت بهداشت و سلامتی مردم است و هیچ ارتباطی به موضوع ذکر شده ندارد و اساسا این موضوع به اداره کل ما مربوط نیست.

مدیرکل دامپزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: تاکنون هم هیچ نشست حقیقی یا حقوقی با مسوولان اداره کل مالیات این استان راجع به مراکز غیرمجاز کشتار دام نداشته‌ایم و اصلا چنین مطلبی صحیح نیست.

رجائی فر با بیان اینکه در گوشت‌های مُردار و لاشه‌های مریض ممکن است بیماری‌های مشترک دام و انسان شیوع پیدا کند و خطرات فراوانی جامعه انسانی را در بر بگیرد، تصریح کرد: بخشی از گوشت دام توسط حیواناتی چون سگ و گربه مصرف می‌شود که همین گوشت ممکن است دارای ویروس‌های انتقال دهنده باشد.

وی گفت: این حیوانات متاسفانه ممکن است در محل زندگی انسان‌ها و یا در مزارع صیفی جات نظیر سبزی که ما از آنها استفاده می‌کنیم فضولاتی کرده و فضولات آنها باعث انتقال ویروس‌های بیماری زا باشد و بعد از مصرف محصولات، این ویروس‌ها به ما منتقل می‌شوند.

مدیرکل دامپزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد با تاکید براینکه در کشتارگاه‌های تحت نظارت این اداره کل، گوشت مازاد دام بعد از آزمایش‌های لازم دور ریخته می‌شود، خاطرنشان کرد: در مراکز غیرمجاز کشتار دام اینگونه نیست و انتقال هرنوع بیماری و ویروس وجود دارد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: