« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۳۴۳۱۶
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۸
یاداشت طنز از وحید حاج سعیدی ؛
چرا وقتی صحبت از جهانی شدن می شود ما فقط گرانی آن و رسیدن به قیمت های جهانی را می بیینم و به سایر عوامل نظیر کیفیت بنزین تولیدی، تقویت حمل و نقل عمومی، بالا بردن کیفیت خودروهای تولیدی، تولید خودروهای کم مصرف و ... توجه نمی شود. راستی چرا ؟!

پایگاه خبری آوای رودکوف-وحید حاج سعیدی:یادش به خیر ... زمانی که دولت روحانی سر کار آمد نقشه های زیادی برای حذف گرانی در سر داشت و ظاهراً «در دلش بود که از دهر گرانی ببرد» فلذا دوستان وعده صد روزه حل مشکلات را دادند. ما هم که جنبه خوشحالی و شادی نداریم و به هر بهانه ای از برد تیم های سرخابی گرفته تا صعود به دور نهایی جام جهانی آماده روشن کردن موتور و ویراژ دادن در خیابان ها هستیم، به همراه سایر دوستان و اذناب خودمان را برای جشن ارزانی و مالیدن پوزه گرانی به آسفالت آماده کردیم و بر این باور بودیم « که به دولت تو رستم ز تورم و گرانی » و باقی ماجرا ...

اما ظاهراً این گرانی و تورم حالا حالا ها قصد زدن ساز جدایی از اقتصاد این مملکت را ندارند و در دولت رئیسی هم همچنان در صدر هستند! کسی هم به راز این گرانی های زنجیره ای و مداوم پی نبرده است و به قولی « راز این جمله گرانی‌ها نهان است ای پسر» و با صد و دویست روز و یک رئیس جمهور و دو رئیس جمهور کار پیش نمی رود. این روزها که در جریان هستید به بهانه ارزان بودن یک بطری آب معدنی، عزیزان برای گرانی بنزین خیز برداشته اند و تمام تکنیک ها و اصول خبر نویسی را که در کتاب ها و دانشگاه خواندیم در حال اجراست !

البته ذکر این نکته ضروری است که این افزایش قیمت ها در نظر «درویش ستیهنده» گرانی محسوب می شوند وگرنه در نزد «میلیاردر یارانه گیرنده» این مبالغ « برگ کاهند پیش تو ای تند باد» و رقمی محسوب نمی شوند. فلذا ما امروز تصمیم داریم به جای سیاه نمایی و نگاه کردن به نیمه خالی دبه، جایمان را تغییر دهیم و از زاویه دیگری به گرانی نگاه کنیم. چرا که داشتن درک صحیح از گرانی به ما در شناسایی لایه های مختلف اقتصاد کمک خواهد کرد.

نگاه اپیستمولوژیک به گرانی: در نگاه اپیستمولوژیک و نگاه مقایسه ای به بنزین، این فرآورده یکی از ارزان ترین مایعات روی کره زمین محسوب می شود. عنایت داشته باشید یک لیتر نوشابه یا دوغ گاز دار گرما ندیده همگن شده، که اگر بلانسبت به خر بدهید شما را تا گردنه مائین بلاغ هم نمی برد 30 هزار تومان خرید و فروش می شود، ولی یک لیتر بنزین تازه گران شده یورو 4 بدون سرب، فعلاً 3000 تومان است که با دو و نیم لیتر آن می توان چهل تا خیابان را با موتور دور دور کرد. با عنایت به مطالب فوق نتیجه می گیریم گرانی محسوسی در فراورده های نفتی خاصه بنزین مشاهده نمی شود و حرف دولت در اینکه فعلاً گرانی سوخت نخواهیم داشت، عین صواب است.

ارزان یافته خوار باشد: ما بالاخره باید بپذیریم قدما وقتی مطلبی را فرمایش می کردند روی حساب و کتاب بود و همین طوری دیمی سخن نمی گفتند. بنابراین وقتی قدما معتقد بودند « ارزان یافته خوار باشد» نتیجه اش استفاده غیر ضروری از وسایل نقلیه و به تبع آن مصرف سالانه چندین میلیون تن بنزین است که جز آلودگی هوا و اتلاف وقت چیز دیگری در بر نخواهد داشت. هر چند بیشتر صنایع به منظور گرانی اقلام نیاز به برنامه ریزی و هدف گذاری نیستند و تا تقی به توقی می خورد، قیمت ها را باد می کنند، ولی نگاه رقابتی در گرانی می تواند ما را در رسیدن به افق تولید کالای های گران کمک کند. حالا اینکه کیفیت دارند یا به اندازه پولی که بابت آنها پرداخت می شوند می ارزند یا خیر ، چندان مهم نیست و فعلاً باید به گرانی کالا فکر کرد.

نتیجه گیری غیر فلسفی: هر چند ما نزد چند تن از بزرگترین مکتب خانه داران شمال شرق کشور تلمذ نموده ایم و در بسیاری از علوم ارضی، سماوی و بحری صاحب سبک و نظریه و ایده و فرضیه هستیم، ولی گاهی اوقات در درک و فهم برخی مسائل ساده و پیش پا افتاده در می مانیم. یکی از مسائلی که ما هنوز نتوانستیم آن را هضم کنیم این مطلب است که چرا وقتی صحبت از جهانی شدن می شود ما فقط گرانی آن و رسیدن به قیمت های جهانی را می بیینم و به سایر عوامل نظیر کیفیت بنزین تولیدی، تقویت حمل و نقل عمومی، بالا بردن کیفیت خودروهای تولیدی، تولید خودروهای کم مصرف و ... توجه نمی شود. راستی چرا ؟!

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: