« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۳۴۳۰۹
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۷
گفت‌وگو با نمایندگان مجلس درباره عملکرد احمد وحیدی پس از حادثه شاهچراغ؛
بسیاری از کارشناسان و حتی برخی از نمایندگان مجلس بر این باورند که مشخص بود داعش دوباره به شاهچراغ حمله می‌کند و اینجاست که وزیر کشور باید به آن پاسخ دهد تا بتواند از مخمصه استیضاح مجلس جان سالم به در ببرد.

پایگاه خبری آوای رودکوف:پریسا هاشمی در هم میهن نوشت| «حمله تروریستی مجدد به شاهچراغ باید از قبل پیش‌بینی می‌شد.» این دلیلی است که برخی از نمایندگان جهت اصرار خود برای استیضاح احمد وحیدی، وزیر کشور اعلام می‌کنند تا مشخص شود که استیضاح وزیر کشور با وجود عزل معاون سیاسی‌اش که خواسته مجلس بود، هنوز هم به قوت خود باقی است.

پس از حمله دوم به حرم شاهچراغ، استیضاح جدی‏‌تر شد

شامگاه یکشنبه 22مرداد حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) در شیراز بار دیگر مورد حمله تروریستی قرار گرفت و داعش مسئولیت آن را برعهده گرفت. اما سوال مهم این است که چطور این خلأ امنیتی به‌وجود آمده که گروه‌های تکفیری از آن برای دو حمله آن‌هم در کمتر از یک‌سال به شاهچراع استفاده کنند؟ بسیاری از کارشناسان و حتی برخی از نمایندگان مجلس بر این باورند که مشخص بود داعش دوباره به شاهچراغ حمله می‌کند و اینجاست که وزیر کشور باید به آن پاسخ دهد تا بتواند از مخمصه استیضاح مجلس جان سالم به در ببرد.

هنوز امضای استیضاح احمد وحیدی، وزیر کشور خشک نشده است که دومین حمله تروریستی به شاهچراغ اتفاق افتاد. اواسط خرداد، محمدرضا غلامرضا، معاون سیاسی وزیر کشور، نامه‌ای به تمام استانداران ابلاغ کرد مبنی بر اینکه مقامات استان‌ها تا قبل از انتخابات مجلس در مراسم‌ها با نمایندگان همراهی نکنند. این نامه با دستور وزیر کشور ملغی شد اما دستمایه‌ای برای گلایه نمایندگان شد و برخی از نمایندگان اعلام کردند: «اگر وزیر کشور معاون سیاسی‌اش را عزل نکند، استیضاح می‌شود!» نمایندگان به وحیدی مهلت دادند تا معاونش را تغییر دهد اما او درست یک شب قبل از اعلام وصول استیضاح‌اش که مصادف شد با پایان پیش‌ثبت‌نام کاندیداهای مجلس، معاون سیاسی خود را برکنار کرد. با این وجود برخی از نمایندگان می‌گویند که تنها تغییر معاون وزیر کشور نیست که تصمیم به استیضاح او گرفته‌اند و موضوعات دیگر همچنان به قوت خود باقی است و دومین حمله تروریستی به شاهچراغ نیز دلیل دیگری برای استیضاح وزیر کشور خواهد بود.

لزوم تغییر مدیریت امنیتی کشور

احمد علیرضابیگی، عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس، با اشاره به علل زنجیره‌ای که منجر به این حمله تروریستی در شاهچراغ شده، به هم‌میهن گفت: «من معتقدم به سبب اینکه برای موضوعات اجتماعی به‌موقع چاره‌جویی نمی‌کنیم، این موضوعات به سرعت سیاسی و امنیتی می‌شوند. ریشه اولین عملیات تروریستی در شاهچراغ به حادثه زاهدان برمی‌گردد و اتفاقاتی که روبه‌روی کلانتری و مسجد مکی رخ داده است.» وی درباره ارتباط جمعه خونین زاهدان و حادثه تروریستی شاهچراغ، تاکید کرد: «عملیات اول داعش در شاهچراغ با هدف کلید زدن نزاع مذهبی بین شیعه و سنی بود و آن را در پاسخ به کشته‌های زاهدان عنوان کرد. افرادی که مسبب اولین عملیات تروریستی در شاهچراغ بودند اعدام شدند. عملیات دوم داعش در راستای انتقام از اعدام افرادی بود که مرتکب جنایت تروریستی در شاهچراغ شده بودند.»

این عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس با بیان اینکه ریشه این موضوعات به ناتوانی در اداره کشور برمی‌گردد، افزود: «اگر در چابهار و پس از آن در زاهدان به‌موقع اقدام می‌شد، هیچ‌وقت شاهد چنین اتفاقاتی نبودیم. کشور ما همواره در معرض تهدید و توطئه بیگانگان است و اداره کشور، هوشمندی بسیاری را طلب می‌کند. مقام رهبری گزارش‌های وزارت کشور را نپذیرفتند و حاج‌علی‌اکبری را به‌عنوان نماینده خود به سیستان و بلوچستان فرستادند و پس از گزارش‌های او بود که دستور آزادی زندانیان و دادن غرامت به کشته‌شدگان صادر شد و مجروحان آن حادثه، جانباز محسوب شدند. از سوی دیگر این گزارش سبب برکناری استاندار و فرمانده نیروی انتظامی نیز شد. این موضوع برخلاف گزارش‌هایی بود که وزارت کشور به نمایندگان مجلس ارائه کرد.»

او تاکید کرد: «این سوءمدیریت همچنان به ما خسارت وارد می‌کند و مجبوریم هزینه و تاوان بپردازیم. لازمه کاهش این تاوان و هزینه این است که تجدیدنظر اساسی در نوع نگاه به موضوعات امنیت داخلی کشور رخ دهد. به همین جهت استیضاح وزیر کشور را به‌طور جدی پیگیری می‌کنیم. نمایندگان که مشکل شخصی با کسی ندارند و خواسته ما برکناری یک معاون به دلیل نوشتن یک نامه نیست. این وهن مجلس با این عرض و طول است که وزیر کشور را به‌خاطر یک نامه وزیر کشور را استیضاح کند. تعقیب استیضاح نه‌تنها برای آن است که از خسارت‌های بعدی پیشگیری شود بلکه به دلیل آن است که یک تجدیدنظر در مدیریت امنیتی کشور رخ دهد و به این زنجیره‌ خسارت‌ها آن‌هم به واسطه نوع نگاه امنیتی به موضوعات، تغییر کند.»

علیرضا بیگی با اشاره به اینکه استیضاح وزیر کشور پس از ماجرای زاهدان کلید خورد، گفت: «اما آن زمان تعداد نمایندگان (10 نفر) برای استیضاح به حدنصاب نرسید ولی در حال حاضر تعداد به اندازه کافی است و استیضاح نه به دلیل شخصی یا سیاسی، بلکه برای جلوگیری از ضررهای بعدی و تغییر در مدیریت امنیتی کشور به‌طور جدی پیگیری می‌شود. استیضاح وزیر کشور به واسطه آنکه معاونش را برکنار کرده اعلام وصول نشد. متاسفیم از این جهت که سطح مطالبات و امکان نظارتی مجلس آنقدر تنزل پیدا کند که سر یک نامه بخواهیم معاون برکنار شود و یک وزیر استیضاح شود یا نشود. به این جهت حتماً همکاران من به این موضوع توجه می‌کنند که اگر بخواهند استیضاح را پس بگیرند چون معاونش را عزل کرده حتماً تبعات بعدی در قضاوت افکار عمومی نسبت به وظایف مجلس را به دنبال خواهد داشت.»

شهریار حیدری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس که معتقد است وزیر کشور با تاخیر نسبت به تغییر معاون سیاسی وزارتخانه متبوعش اقدام کرده است، درباره استیضاح احمد وحیدی به هم‌میهن گفت: «استیضاح وزیر کشور به دلیل معاون سیاسی‌اش نبود بلکه موضوع معاون سیاسی بعداً به آن اضافه شد. استیضاح‌کنندگان سوالات مختلفی از وزیر کشور دارند که به قوت خود باقی است.»

او افزود: «اما موضوعی که مواضع نمایندگان را تند می‌کرد موضوع نامه معاون سیاسی وزیر کشور بود. به نظر من نمایندگان درخواست‌کننده استیضاح وزیر کشور دو بخش هستند؛ بخشی از استیضاح‌کنندگان که سوالات جدی دارند و هنوز هم خواسته آنها به قوت خود باقی است و بخشی که به دلیل نامه معاون سیاسی به استیضاح وزیر کشور اضافه شدند که احتمال دارد ریزش کنند. ولی به فرض اینکه بخش دوم نمایندگان نیز امضای خود را پس بگیرند، بخش اول وجود دارند.»

او در پاسخ به این سوال که موضوعات امنیتی هم در استیضاح احمد وحیدی مطرح است؟ گفت: «موضوعات مختلفی مانند تغییرات استانداران و آوردن استانداران ضعیف مطرح شده است. به هر حال وزیر کشور باید در صحن مجلس حضور پیدا کند و پاسخگوی نمایندگان باشد. اگر نمایندگان از پاسخ‌ها قانع شدند، وزیر ابقا می‌شود در غیر این‌صورت وزیر باید مسئول امورات مربوطه باشد.»

حیدری در پاسخ به این سوال که حمله مجدد به شاهچراغ هم به موضوعات استیضاح اضافه می‌شود؟ تاکید کرد: «در صحن مجلس به‌صورت تخصصی از وزیر کشور درباره این حادثه سوال کردم. وزیر هم باید در کمیسیون و صحن مجلس پاسخگوی حادثه تروریستی شاهچراغ باشد. در وزارت کشور کار کردم، می‌دانم که سوال مربوطه به وزیر کشور برمی‌گردد چراکه وزیر کشور متولی امور امنیتی کشور است. قانون به وزیر اجازه داده که همه دستگاه‌ها با او هماهنگ باشند و دستورات وزیر را در چارچوب شورای امنیت کشور اجرایی کنند. مسئولیت اماکن، شخصیت‌ها و... برعهده وزارت کشور است. شاهچراغ هم تحت کنترل شورای امنیت کشور است و حتماً وزیر باید پاسخگوی این موضوع باشد.»

جلیل رحیمی‌جهان‌آبادی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز درباره حادثه شاهچراغ به هم‌میهن گفت: «در حوادث یک سال و نیم گذشته که در حرم امام‌رضا(ع) و شاهچراغ رخ داد و دوبار هم تکرار شده، چند نکته مهم است؛ نخست باید در قبال مسئله تروریسم و فعالیت‌های داعش بخشی از پروتکل‌ها را در مکان‌های عمومی اصلاح کنیم و این اصلاح، ضروری است. دوم، اجماعی در فضای افکار عمومی جامعه علیه تروریسم، خشونت و افراط‌گرایی دامن بزنیم تا همه بدانند که هیچ‌کس در این کشور خواهان خشونت و رفتارهایی از این دست نیست. سوم، با وجود آنکه اقدامات امنیتی قابل تقدیر است که تروریست اخیر را مهار کردند تا با آن حجم از تجهیزات و سلاح به سطح نمازگزاران نرسد، اما مسئولان سیاسی و امنیتی باید گزارش کار بدهند که بدانیم این حفره امنیتی به چه دلیل وجود دارد که مردم به دلیل وجود این حفره امنیتی آسیب می‌بینند.»

او با اشاره به اینکه قدر مسلم در جنگ بین گروه‌های تروریستی و دولت‌ها معمولاً دولت‌ها آسیب‌پذیرتر هستند، افزود: «چون نمی‌دانند در چه زمان و مکانی مورد حمله قرار می‌گیرند و اساس گروه‌های تروریستی بر این پایه استوار است و از این اصل استفاده می‌کنند.»

او در پاسخ به این سوال که چرا دوباره به شاهچراغ حمله شده است؟ تاکید کرد: «تحلیل من این است که داعش می‌خواست قدرت‌نمایی کند و بابت چند عضو داعش که اعدام شدند، انتقام خود را بگیرد. از سوی دیگر ممکن است شرایط حفاظتی شاهچراغ هم ضعیف باشد.»

جلیل رحیمی‌جهان‌آبادی درباره این اظهارنظر که نیروهای امنیتی تمام توان خود را به مسائل دیگر معطوف کرده‌اند، گفت: «این دو مسئله رودرروی هم قرار نمی‌گیرند. آسیب‌ و تنش‌های اجتماعی هم باید مورد رصد قرار بگیرد، اما مسائل کلان امنیتی باید در اولویت قرار گیرد. این را قبول دارم؛ «بعضی وقت‌ها که دچار حاشیه می‌شویم اصل و اساس امنیت کشور قربانی می‌شود.» ایران جزو کشورهای امن خاورمیانه است اما به همان میزان که امنیت دارد، دشمنی هم وجود دارد. بیشترین نقش را ایران در مهار و فروپاشی داعش داشته و داعش این را فراموش نمی‌کند و در حال حاضر ایران هزینه اقدام بزرگ فروپاشی داعش را می‌پردازد. بنابراین مشکل ضعف امنیت کشور نیست بلکه دشمنی‌ها زیاد است.»

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: