« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۳۴۲۷۰
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۸
در گفتگو «محمد علی غلامی» از فعالان عرصه گردشگری و مدیر مجتمع گردشگری انجیلو بررسی شد:
اهمیت هتل‌داری و جایگاه ویژه آن در صنعت گردشگری و نقش آن در جذب گردشگر بر همگان روشن است و امروزه دیگر هتل‌داری یک فعالیت صرفا تجاری نیست؛ بلکه یک فعالیت اقتصادی فرهنگی و یک صنعت پیشرو است.

به گزارش پایگاه خبری آوای رودکوف؛با وجود امکانات و جاذبه های گردشگری فراوانی که در استان گلستان وجود دارد، صنعت گردشگری را می توان یکی از صنایع استراتژیک و قابل اعتنا در این استان قلمداد کرد. این صنعت تلفیقی از فعالیت‌ها، خدمات و زیرساخت های مختلف است که از مهمترین آن ها مراکز اقامتی و هتل ها است. اهمیت هتل‌داری و جایگاه ویژه آن در صنعت گردشگری و نقش آن در جذب گردشگر بر همگان روشن است و امروزه دیگر هتل‌داری یک فعالیت صرفا تجاری نیست؛ بلکه یک فعالیت اقتصادی فرهنگی و یک صنعت پیشرو است.

اهداف توسعه گردشگری و ارتقا کمی و کیفی فعالیت‌های گردشگری در ارتباط ناگسستنی با این صنعت است. از آنجا که اقتصاد ایران به درآمدهای حاصل از صادرات نفت وابستگی بالایی دارد و نوسانات قیمت جهانی نفت در طول زمان متغیرهای کلان اقتصادی نظیر تولید ملی، سرمایه‌گذاری های ناخالص، اشتغال و درآمدهای ارزی را تحت تاثیر قرار داده است، لذا به منظور تنوع بخشیدن به منابع رشد اقتصادی، درآمدهای ارزی و همچنین ایجاد فرصت‌های مختلف شغلی در کشور و جذب 20 میلیون گردشگر ورودی مطابق چشم انداز افق 1404، توسعه صنعت گردشگری و هتل‌داری از اهمیت دوچندانی برخوردار شده است و به تبع آن جامعه هتلداران کشور به عنوان نماینده بخش خصوصی جایگاهی مهم و نقشی حیاتی در این صنعت دارند.

پیشبرد اهداف گردشگری با حمایت از هتل ها و مراکز اقامتی

به همین منظور گفتگوی مفصلی با «محمد علی غلامی» مدیر مجموعه گردشگری و تفریحی انجیلو در استان گلستان انجام داده ایم که حاوی نکات علمی و اقتصادی مهمی است. غلامی که دو دهه سابقه در امور گردشگری دارد از فراز و نشیب های این صنعت می گوید.

نقش صنعت هتلداری را در توسعه صنعت گردشگری چگونه ارزیابی می کنید؟

صنعت هتلداری و گردشگری علاوه بر درآمدزایی بالا از توانایی اشتغال آفرینی خوبی هم برخوردار است. بدون تردید توسعه این صنعت نقش موثری در کاهش بیکاری و همچنین بهبود توزیع درآمد و افزایش درآمدهای دولت از طریق مالیات‏های غیرمستقیم دارد. این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که در شرایط کنونی معضل اشتغال به یکی از دغدغه‏های اصلی سیاست گذاران اقتصادی تبدیل شده است و توسعه صنعت گردشگری می تواند به سهم خود در رفع این مشکل اثرگذار باشد.

برای تقویت این صنعت و ایجاد اشتغال مولد در این حوزه چه اقداماتی مورد نیاز است؟

گسترش زیرساخت های گردشگری و توسعه فضاهای استاندارد در این مقوله بسیار مهم است. این زیرساختها در برگیرنده تمامی ساخت و سازهای زیربنایی و روبنایی یک کشور می‌شوند و به طور عمده شامل سیستم‌های ارتباطی‌، سیستم‌های بهداشتی، حمل و نقل هوایی، زمینی، زیرزمینی، دریایی واجزای آن، هتل‌ها، اقامتگاه ها،کمپینگ ها، رستورانها، کارخانه های تهیه غذا و نوشیدنی های سالم ، مراکز خرید(بازارهای سنتی و مدرن)، مراکز تفریحی و.......می‌باشند. در این رویکرد خود به خود ایجاد اشتغال صورت می گیرد و هر کدام از موارد مطرح شده نیاز به نیروی کار ماهر و نیمه ماهر و کارگر ساده دارد.


در واقع در دنیای پر رقیب امروز برنامه ریزی بلندمدت و کوتاه مدت به همراه برنامه ریزی استراتژیک می تواند زمینه های لازم جهت توسعه و گسترش این صنعت و توسعه زیرساختهای گردشگری را در پیش داشته باشد. در کشور ما ایران فرصتهای گردشگری فراوانی وجود دارد که تاکنون به آنها پرداخته نشده است مدیریت کلان و متخصص در صنعت گردشگری حرف اول را می زند و باید فرصت ها را در کشور شناسایی و آنها را در طرح جامع گردشگری کشور بگنجاند و زمینه سرمایه گذاری را در زیرساختهای اساسی مانند هتل ها، رستوران ها و نقاط دارای جاذبه های گردشگری مهیا کند و دولت نیز زمینه توسعه ی زیرساختهای نرم مانند آموزش، فرهنگ و امنیت را در کشور گسترش دهد. اگر‌چه توسعه و گسترش زیرساخت های گردشگری به منظور استفاده هر‌چه بیشتر از مزایای متعدد اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی آن اجتناب‌ناپذیر است ولی مشکلات و تنگناهای متعددی در راه رشد صنعت گردشگری ایران وجود دارد که نباید از نظر‌ها دور بماند.

پیشبرد اهداف گردشگری با حمایت از هتل ها و مراکز اقامتی

مجتمع انجیلو در کدام استان واقع شده و چه امکاناتی دارد؟

مجتمع گردشگری و تفریحی انجیلو به همت بخش خصوصی در سال 1392 در حاشیه جنگل دلند در استان گلستان در مساحتی بالغ بر 25000 متر احداث شد که از نظر متراژ این مجموعه را می توان به عنوان بزرگترین مجموعه اقامتی کشور قلمداد کرد.

سکوت و آرامش مجموعه و بهره مندی از فضای بکر جنگلی این مجموعه باعث می شود تا همه ساله مسافران و گردشگران زیادی به این استان سفر کنند و در کنار بهره مندی از جاذبه های طبیعی و بیشمار استان، از اقامت در فضای منحصر به فرد این مجموعه لذت ببرند.

اقامت در حاشیه روح انگیز جنگل های همیشه سبز البرز با شکوه که جلوه ای بی بدیل از عظمت خداوندی است، بدون شک از خاطره انگیز ترین لحظات سفر به شمال کشور است. اقامتی رویایی و فرح بخش رو به جنگل های همیشه سبز البرز، لحظاتی به یادماندنی و رویایی برای گردشگران و مسافران به یادگار خواهند گذاشت.

جایگاه بخش خصوصی را در تقویت گردشگری کشور چگونه ارزیابی می کنید؟

حقیقت امر بحث گردشگری و پذیرایی از مهمان و تلاش برای ماندگاری مسافران نیاز به ذوق و سلیقه دارد و فعال عرصه گردشگری باید علاوه بر مهارت های مدیریتی در زمینه هتلداری، پذیرایی، نحوه تعامل با گردشگران و سایر امورات روتین مرتبط با این داستان، از خلاقیت نیز برخوردار باشد و این توان را داشته باشد که از ظرفیت های شهر و استان خود در جذب و ماندگار گردشگر و مهمتر بازگشت مجدد مسافران استفاده کند. اکتفا به محیط جنگلی یا کویری یا دریا تنها جوابگوی نیاز گردشگران نیست و متولیان این حوزه باید از نیاز های گردشگران آگاهی پیدا کنند و مجموعه های گردشگری و اقامتی را با توجه به نیاز های آنها طراحی و هدف گذاری کنند.

در این رویکرد بخش خصوصی با توجه به تجربیات کشور در سال های اخیر و اظهارات مسئولان حوزه گردشگری کارنامه قابل قبولی از خود نشان داده است و امیدواریم با حمایت از این بخش، زمینه توسعه و اشتغال پایدار در بحث گردشگری فراهم شود و از ظرفیت های موجود در استان ها به بهترین شکل ممکن استفاده شود.

گفتگو از وحید حاج سعیدی

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: