« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۳۴۲۰۸
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۱
مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمدخبر داد:
مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد از کشف بهله پرنده در معرض خطر انقراض در یکی از روستاهای حاشیه پارک ملی دنا خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری آوای رودکوف؛اسلام جاودان خرد صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: 3 بهله پرنده بالابان در معرض خطر انقراض در یکی از روستاهای حاشیه پارک ملی دنا از یک شکارچی غیر مجاز با همکاری مردم و تلاش محیط بانان کشف و ضبط شد.

وی با بیان اینکه برای متهم پرونده تشکیل و تحویل دستگاه قضایی شد، عنوان کرد: پرنده بالابان کمیاب بوده و مورد حمایت اتحادیه بین المللی حفاظت از محیط زیست قرار دارد و در واقع این پرنده از نوع شکاری و در معرض خطر انقراض است.

جاودان خرد ابراز کرد: گزارش مردم طبیعت دوست استان به سامانه 1540 حاکی از آن بود که متخلفی در یکی از روستاهای حاشیه پارک ملی و منطقه حفاظت شده دنا به قصد فروش، 3 قطعه پرنده بالابان را در قفس نگهداری می‌کند.

وی با اشاره به اینکه بررسی صحت و سقم گزارش در دستور کار یگان حفاظت محیط زیست استان قرار گرفت و پس از انجام اقدامات لازم و اطمینان از درستی گزارش، موضوع از طریق دستگاه قضایی پیگیری شد، افزود: با دستور مقام قضایی و همکاری مراجع انتظامی، طی حکم تفتیش از منزل متهم سه قطعه پرنده بالابان نابالغ در اسارت که یکی ماده و دوتای دیگر نر بودند، کشف و ضبط شد.

جاودان خرد ابراز کرد: بالابان پرنده‌ای شکاری از راسته شاهین سانان با 47 تا 55 سانتیمتر طول و 700 تا هزار و 300 گرم وزن از گونه های در معرض خطر انقراض بوده که کاهش سریع جمعیت آن باعث گردیده، حفاظت از این گونه ارزشمند به مراتب حساس تر و مهم تر و به نوعی مورد حمایت اتحادیه بین المللی حفاظت از محیط زیست قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه مطابق با قانون خردید، فروش، عرضه، حمل و نگهداری حیات وحش زنده و اجزاء کشته جرم محسوب می‌شود و مستوجب مجازات است، تصریح کرد: با توجه به اینکه این اقدام جرم محسوب می‌گردد، متخلف به مراجع قضایی معرفی شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد این را هم گفت که پرنده‌های کشف شده پس از حلقه گزاری با حضور نماینده دادستان در پارک ملی دنا رها سازی شدند.

جاودان خرد تاکید کرد: بالابان پرنده‌ای در معرض خطر انقراض است که قانونگذار برای شکار هر قطعه از آن علاوه بر جریمه کیفری که تا سه برابر حقوقی می‌تواند لحاظ گردد، 200 میلیون تومان تعین شده است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: