« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۳۱۰۰۴
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۱
وزیر نیرو در پنجمین سفر هیأت دولت به کهگیلویه و بویراحمد ضمن بازدید از سد تنگ سرخ به همراه رئیس جمهور، از سرچشمه های بشار و تصفیه خانه اضطراری آب شهر یاسوج نیز بازدید کرد.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آوای رودکوف از یاسوج؛وزیر نیرو در پنجمین سفر هیأت دولت به کهگیلویه و بویراحمد ضمن بازدید از سد تنگ سرخ به همراه رئیس جمهور، از سرچشمه های بشار و تصفیه خانه اضطراری آب شهر یاسوج نیز بازدید کرد.


وی پس از جلسه شورای انسجام بخشی با مدیران عامل شرکت های آب و فاضلاب، توزیع نیروی برق و آب منطقه ای استان به گفت و گو نشست.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان در نشست با وزیر نیرو از مشکلات پیش روی این شرکت گفت و افزود: استان کهگیلویه و بویراحمد دارای ۱۶۴۱ روستا است که از این تعداد  ۱۴۸۲ روستا تحت پوشش خدمات آب و فاضلاب هستند و در مجموع ۲۵۴ هزار اشتراک آب در شهرها و روستاهای استان از این شرکت خدمات می گیرند.

اسفندیار برخه گفت: سال آبی که گذشت کم بارشی محسوسی را شاهد بودیم همین امر موجبات خشک شدن بسیاری از منابع سطح الارضی و تحت الارضی تامین آب به ویژه در نقاط سردسیری استان را سبب شد واکنون ۲۰۵ روستای استان دارای تنش آبی هستند که با ۱۰ دستگاه تانکر آبرسانی سیار انجام می گردد.



برخه به یکپارچه سازی شرکت های آب و فاضلاب شهری و روستایی اشاره و گفت: تصویب و اجرای مصوبه هیأت دولت در سال  پیرامون یکپارچه سازی شرکت‌ها از سال 1398، آغاز چالش های درونی و برونی شرکت آبفا استان بوده، قبل از یکپارچه سازی و ادغام شرکتها، دولت در بخش روستایی کمک زیان پرداخت می نمود که بخشی از آن صرف حقوق و مزایای و بخشی از آن صرف پرداخت حقوق آبداران می شد اما بعد از ادغام و یکپارچه سازی شرکتها، با وجود مشکلات فراوان ناشی از تصمیم دولت در ادغام شرکتها و بخصوص در استان کم توسعه یافته کهگیلویه و بویراحمد متأسفانه بودجه دولتی قطع که موجب عدم توازن به ویژه در بخش حقوق پرسنل شد.

وی به مشکلات جدی در زمینه تأمین و تخصیص منابع هم اشاره و تصریح کرد: اعتبار نفت تخصیص داده نشد، اعتبار تعمیر و نگهداری تنها حدود ۲۵ درصد محقق شد و علیرغم پیگیری های مکرر و فراوان جهت پرداخت حقوق معوق کارکنان طرحی‌، آبداران و غیره، با پاسخ نقدینگی نیست، روبرو بوده ایم.

مدیرعامل شرکت آبفای استان به مشکلات تأمین آب در استان اشاره و تصریح کرد: شهرها و روستاهای  سردسیری استان بدلیل واقع گردیدن در ارتفاع بالا و همچنین بارش کم بویژه بارش برف مشکلات بیشتری نسبت به سایر مناطق دارند، در سه ماهه اول سال آبی که باید بارش خوبی داشته باشیم این اتفاق نیفتاد و ۹۷ درصد کاهش بارش ها را شاهد بودیم و این شد که عمده شهر و روستاهای ما به ویژه در مناطق بویراحمد و دنا با مشکلات تنش و حتی بحران آبی روبرو شدند و در این میان می توان گفت مشکل اساسی شرکت آبفا  تأمین آب شهر یاسوج است.

برخه به فرسودگی گسترده تأسیسات آبرسانی پرداخت و ادامه داد: شبکه توزیع آب مربوط به بیش از ۴۰ سال قبل است و در سراسر استان ۲۲۰ کیلومتر شبکه آبی فرسوده داریم که  حداقل ۲۲۰ میلیارد تومان برای اصلاح، مرمت و نو نوار کردن آن اعتبار نیاز است که تأمین اعتبار مذکور همت بلند مسئولین استانی و کشوری را بیش از پیش می طلبد ضمن آنکه اگر اصلاح و توسعه شبکه آبی رقم خورده و محقق گردد رجاء واثق داشته و داریم بخش زیادی از نیازهای آبی استان مرتفع می‌شود.


وی ادامه داد: در گذشته آبفا عملیات اصلاح و توسعه را در حوزه آبی و با استفاده از بخش خصوصی شروع، اما بدلیل عدم تحقق بودجه و عدم تامین و تخصیص این هدف محقق نشد و همین موضوع باعث روند نامناسب اجرای کار شده است.

وی تصریح کرد: در جلسه با معاون اجرائی رئیس جمهور (آقای دکتر مرتضوی) مقرر گردید برای اصلاح شبکه توزیع آب استان سالانه ۳۰ میلیارد گذاشته شود ضمن آنکه در این میان به کمک وزارت نیرو هم نیاز است و امیدواریم با نگاهی که از عزم و جدیت مجموعه دولت برای بهبود شرایط به نفع مردم داریم این مهم محقق شود.

برخه به نیازمندی ها در حوزه فاضلاب نیز اشاره و ضمن بیان اهمیت آن در بهبود شاخص های بهداشت، سلامت و صیانت از منابع آب زیرزمینی، گفت: هم اکنون 57 هزار مشترک فاضلاب داریم که اگر منابع مالی اجرای پروژه های در دست اجرا به موقع تأمین و تخصیص داده شود این تعداد به 187 هزار مشترک نیز خواهد رسید.

وی اظهار داشت: آبرسانی به چهار شهر در کهگیلویه، فاضلاب باشت و برخی پروژه های آبی در شهرستان های گچساران، بویراحمد و دنا در دست اجراست که با تأمین و تخصیص مناسب و به موقع اعتبارات میتواند تحولی ملموس در دسترسی ساکنین استان کهگیلویه و بویراحمد به آب شرب سالم و بهداشتی رقم بزند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: