« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۳۹۰۱
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۶

دونالد ترامپ؛ رئیس جمهور آمریکا به یکباره در یک پیام توئیتری از تصمیم خود برای خروج نیروهایش از سوریه خبر داد که این تحولی ناگهانی در راهبرد آمریکا است و پایانی بر فرضیه‌های حضور نظامی بلند مدت واشنگتن در سوریه محسوب می‌شود.

برترین ها: دونالد ترامپ؛ رئیس جمهور آمریکا به یکباره در یک پیام توئیتری از تصمیم خود برای خروج نیروهایش از سوریه خبر داد که این تحولی ناگهانی در راهبرد آمریکا است و پایانی بر فرضیه‌های حضور نظامی بلند مدت واشنگتن در سوریه محسوب می‌شود.

تقویم این رویداد مهم بین المللی را بخوانید:

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در پیامی توئیتری درباره خروج نیروهای این کشور از سوریه نوشت: ما داعش را در سوریه شکست دادیم، این تنها دلیل ما در دوران ریاست جمهوری ترامپ برای ماندن در آنجا بود.

در پی پیام توئیتری ترامپ،کاخ سفید اعلام کرد که پیروزی بر تشکیلات داعش در سوریه به این معنا نیست که ائتلاف بین المللی یا حملات آن پایان یافته باشد. آمریکا تاکید کرد: ایالات متحده و همپیمانانش آماده همکاری در تمامی زمینه‌ها برای حفاظت از منافع مشترک هستند. خروج نیروهایمان از سوریه را آغاز کردیم تا وارد مرحله دوم از مبارزه با تروریسم شویم، پیروزی بر تشکیلات داعش در سوریه به این معنا نیست که ائتلاف بین المللی یا حملات آن پایان یافته است.

«بنیامین نتانیاهو» نخست‌ وزیر رژیم صهیونیستی هم به دنبال اعلام اخباری مبنی بر خروج اشغالگران آمریکائی از سوریه اعلام کرد: پس از این اقدام نیز از خودمان دفاع خواهیم کرد! نخست‌ وزیر رژیم صهیونیستی در این خصوص گفت: این تصمیم واشنگتن را مورد بحث و بررسی قرار خواهیم داد. می‌دانیم که چگونه از خود دفاع کنیم.

همچنین یک مقام آمریکایی مدعی شده دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا بعد از تصمیم به خارج کردن نظامیان این کشور از سوریه از سیاست مقابله با ایران عقب ننشسته است.

پایگاه خبری «هیل» به نقل از «لیندسی گراهام» نماینده جمهوریخواه مجلس سنای آمریکا نوشت: خروج نیروهای آمریکائی از سوریه به مثابه پیروزی بزرگی برای ایران و «بشار اسد» (رئیس‌جمهور سوریه) است. او افزود: ترامپ اشتباه بزرگی را مانند اوباما درباره سوریه انجام داد.

یک مسئول در وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) به شبکه آمریکایی الحره گفت: دو هزار و ۱۳۰ نفر از نیروهای یگان ویژه آمریکایی در روزهای آینده سوریه را ترک خواهند کرد و در شهر اربیل عراق مستقر خواهند شد. وی افزود: خروج از سوریه در مرحله بعدی، پایگاه التنف و منطقه ۵۵ را شامل خواهد شد و این خروج احتمالا تا ۱۰۰ روز به طول بینجامد.

«سارا سندرز» سخنگوی کاخ سفید هم اعلام کرد: آمریکا و هم پیمانانش آماده اند درصورتیکه ضرورت اقتضا کند، برای دفاع از منافع کشور، دوباره در همه زمینه‌ها وارد عمل شوند.

سناتور باب کورکر، رئیس جمهوری خواه کمیته سیاست خارجی مجلس سنا هم با انتقاد از این اقدام آن را تصمیمی سیاسی نامید. کورکر به خبرنگاران گفت: "در این دوازده سالی که در کنگره بوده‌ام، چنین تصمیم گیری ندیده‌ام. تصورش سخت است که رئیس جمهوری صبح از خواب بیدار می‌شود و چنین تصمیمی می‌گیرد بدون اینکه درباره‌اش صحبتی کرده باشد یا آمادگی وجود داشته باشد."

مارکو روبیو، یکی دیگر از سناتورهای شاخص جمهوری خواه هم خروج از سوریه را به مثابه تقدیم این کشور به روسیه و ایران دانسته است.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه نیز تاکید کرد که این تصمیم راه را برای دستیابی به یک راه حل سیاسی در سوریه فراهم می‌کند. این سخنگو افزود: آمریکا اعلام کرده که به مرحله جدید پا گذاشته اما هنوز ماهیت مرحله بعد مشخص نیست و جزئیاتی هم درباره آن نمی‌دانیم اما ظاهرا نیروهای آمریکایی می‌خواهند خارج شوند.

اما نیروهای دموکراتیک سوریه در پی عقب‌نشینی نیروهای نظامی آمریکا از خاک سوریه گفتند، تا حد مرگ با ارتش ترکیه می‌جنگند. جیهان احمد، سخنگوی نیروهای دموکراتیک سوریه در گفت‌وگو با خبرگزاری اسپوتنیک گفت، نیروهای دموکراتیک سوریه به هیچ طرفی اعتماد ندارد و ما به توانمندی خود و ملت‌مان تکیه داریم. احمد افزود: ما بارها گفته‌ایم که با تهدیدات ترکیه مقابله می‌کنیم و تا پای جان به مبارزه ادامه می‌دهیم.

«گاوین ویلیامسون» وزیر دفاع انگلیس هم به دنبال تأئید اخبار منتشره درباره خروج نیروهای اشغالگر آمریکا از سوریه از سوی کاخ سفید گفت: قویاً با تصمیم ترامپ درباره شکست داعش در سوریه مخالفم.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: