« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۲۳۸۵
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۸
امیرمسعود طایفه سلطانخانی
بارهنگ یا بارتنگ که در کتاب‌های طب سنتی قدیم از آن به نام لسان‌الحمل (زبان گوسفند) یاد شده است، گیاهی است علفی، چندساله، بدون ساقه، به ارتفاع ۱۰ تا ۷۰ سانتی‌متر با برگ‌های پهن و گسترده و دمبرگ‌های بلند که دارای خواص چشمگیری است.
پایگاه خبری آوای رودکوف-امیرمسعود طایفه سلطانخانی:بارهنگ یا بارتنگ که در کتاب‌های طب سنتی قدیم از آن به نام لسان‌الحمل (زبان گوسفند) یاد شده است، گیاهی است علفی، چندساله، بدون ساقه، به ارتفاع ۱۰ تا ۷۰ سانتی‌متر با برگ‌های پهن و گسترده و دمبرگ‌های بلند که دارای خواص چشمگیری است.

افشره رقیق شده بارهنگ به صورت غرغره برای رفع گلودرد، التهاب لثه و زخم‌های دهان بسیار موثر است.

خواص دارویی برگ، ریشه و دانه بارهنگ توسط کارشناسان به اثبات رسیده است.

در ترکیبات شیمیایی گیاه بارهنگ، گلیکوزیدی به نام اوکوبین و موادی همچون پلانتاژین و ساپونین وجود دارد همچنین در تخم بارهنگ، مقدار زیادی مواد گلوتینی، اسید پلانتئونولیک، اسید سوکسینیک، آدنین، کولین، اکوبین و هولوزید پلانتئوز وجود دارد و نیز تخم بارهنگ حدود 10 درصد مواد روغنی دارد، روغن بارهنگ زردرنگ است و بویی مطبوع و طعمی شبیه روغن گردو دارد.

از ریشه، برگ و دانه این گیاه می‌توان به عنوان تصفیه کننده خون، آرام کننده، رفع ناراحتی‌های آسم، اسهال‌های ساده، ورم مخاط دهان، درد دندان و حتی درد گوش استفاده كرد.


برگ بارهنگ خلط آور، شل کننده، ضد آبریزش بینی و مرهم موضعی است و افشرده بارهنگ که از برگ تازه آن تهیه می شود برای رفع التهاب غشاهای مخاطی در التهاب مثانه، اسهال و عفونت های ریه مورد استفاده قرار می گیرد.

برگ بارهنگ ضد عفونی کننده و خلط آور خوبی برای دستگاه تنفسی است. گیاه بارهنگ قابض کننده برونش ها، کاهش دهنده چربی ها، بند آورنده خون، ادرار آور و مسهل نیز است.

کمپرس برگ‌های تازه و خردشده‌ی بارهنگ برای فرونشاندن ورم‌ها، نقاط ضرب‌دیده و کوفتگی‌ها و التیام زخم‌های عفونی، سوختگی‌های ناشی از آتش و جای نیش حشرات، مفید است.

مضمضه کردن دم کرده ریشه یا آب برگ بارهنگ برای کاهش ورم مخاط دهان و تسکین درد دندان، توصیه می‌شود. برای تهیه جوشانده ریشه یا برگ بارهنگ، 80 تا 100 گرم تمیز شده آن را در یک لیتر آب می‌جوشانند و پس از صاف کردن، روزی 3 تا 4 فنجان میل می‌کنند.

یکی از کاربردهای مهم تخم بارهنگ، استفاده آن در داروی ترکیبی چهار تخم لعابی است، چهار تخم لعابی یکی از داروهای ترکیبی متداول در طب سنتی بوده که در اکثر خانه‌ها وجود دارد. این دارو به عنوان برطرف‌کننده سرفه‌های خشک سردردآور و خشکی و خارش گلو، نرم‌کننده سینه و رفع کننده گرفتگی صدا و به طور کلی برای بهبود انواع سرفه‌ها و بخصوص سیاه‌سرفه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

صفحه"گیاهان دارویی"پایگاه خبری آوای رودکوف را اینجا دنبال کنید.

یاسوج
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: