« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۱۶۸۱۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۰
یاداشت-سید یدالله نورانی
یکی از شهروندان کهگیلویه و بویراحمدی طی یاداشتی با انتقاد از رفتار بعضی پزشکان خطاب به رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان نوشت: جناب آقای دکتر ایلامی یک پزشک باید چقدر برای بیمار وقت بگذارد؟
پایگاه خبری آوای رودکوف : سید یدالله نورانی منش در یاداشتی ضمن تعریف داستان مراجعه خود به یک پزشک نوشت:

چند روز پیش یکی از بستگانم که بیمار شد را برای درمان به مطب پزشک متخصص بردم. بعد از اینکه نوبت به ما رسید وارد اتاق دکتر شدیم،بیمار را روی صندلی نشاندم و مشکلی را که داشت با پزشک در میان گذاشتم.

 رفتارش عجیب بود؛ او بدون معاینه یا حتی نگاه انداختن به صورت بیمار، برایش نسخه می نوشت! حتی نمی گفت که برای حال بد بیمار ؛ خوردن چه غذایی خوب است و چه خوراکی هایی را نباید بخورد! لحظه ای شک کردم که آدرس را درست آمده ام یا نه؟ شرایط طوری بود که انگار من یک سخنران هستم و دکتری هم که مقابلم نشسته یک نویسنده! که هر آنچه را که می گویم فقط یادداشت می کند.

این پزشک معالج نه نبض و فشار بیمار را بررسی کرد و نه اینکه حرفی می زد. تنها کار وی در آن چند دقیقه نوشتن داروهایی بود که به ذهنش می رسید! عجله ای که این پزشک برای خروج ما از اتاقش داشت سوالی را درذهن من ایجاد کرد که بابت هزینه ویزیتی که پرداخت کرده بودیم چند دقیقه می توانستیم در اتاق بمانیم؟!

جناب آقای دکتر ایلامی یک پزشک باید چقدر برای بیمار وقت بگذارد؟

آیا تاکنون نزدیکان شما از وقت کمی که پزشکان برای مداوایشان میگذارند به شما شکایت کرده اند ؟

آیا پول ویزیتی که اینجورپزشکان ازیک بیمار نیازمند (که شایدپول یارانه اوباشد )میگیرند ازگلویشان پایین میرود که بجای 20دقیقه وقت معاینه تنها به دودقیقه معاینه اکتفامی کنند و18دقیقه آنرا از بیمار می دزدند.

آیاشما تاکنون مصوبه ای ،بخشنامه ای ،برنامه ای در این راستا به پزشکان زیرمجموعه تان ابلاغ کردید؟ اگر ابلاغ کرده اید پس چرا با متخلفان برخورد نمی کنید ؟پس چرا پزشکان زیرمجموعه تان را موظف به مصوبه ابلاغی تعرفه های درمانی وزارتی نمی کنید؟هرچند که میدانیم این یک معضل در بخش درمانی وزارت بهداشت است ،از حضرتعالی انتظارمی رود که درد بیماران این استان را که این یکی از آنهاست را درک کنید وخود را جای آنها قرار دهید ودرجهت حل آن اقدام کنید.

براساس استاندارد جهاني حداقل زمانی که پزشک عمومي بايد صرف معاينه بيمار کند 20 دقيقه است و در کشور خودمان معاون درمان وزير بهداشت درباره زمان استاندارد معاینه بیمار توسط پزشک گفته: استاندارد زمان ويزيت در مطب‌ها در مصوبه ابلاغی تعرفه‌های درمانی سال 94 از سوی دولت اعلام شده كه برای پزشك عمومی 15 دقيقه، متخصص 20 دقيقه، فوق‌تخصص 25 دقيقه و روانپزشك 30 دقيقه است.

 با این وجود يک پزشک عمومی نبايد در طول يک ساعت بيشتر از 4 بيمار را ويزيت کند،.ویک پزشک متخصص نباید درطول یک ساعت بیشتراز3بیمار را ویزیت کند.و برای بيمارانی كه احساس می‌كنند به آنان بی‌توجهی شده و پزشك به قدر كافی برای معاينه و تشخيص بيماری آنها وقت نگذاشته، حق شكايت را محفوظ دانست.

کم نیستند بیمارانی که قربانی تشخیص‌های اشتباه پزشکی شده‌اند، بیماری که مشکل سرطان استخوان دارد، تا چند ماه به او گفته می‌شود که آرتروز زانو دارد، بیمار دیگری با مشکل پولیپ گوارشی به پزشک مراجعه می‌کند، اما به او گفته می‌شود که زخم گوارشی دارد.

تشخیص‌های نادرست پزشکی می‌تواند مسیر درمان را کاملا منحرف کند، در نتیجه گاهی بیمار، فرصت درمان را به دلیل تشخیص غلط از دست‌می‌دهد و مراحل درمان بسیار سخت‌تر از قبل می‌شود.

یکی از دلایل تشخیص اشتباه توسط پزشکان را می توان عدم دقت شان در معاینه بیمار دانست. پزشکانی تنها به پول ویزیت فکر می کنند و برای معاینه هر مریض کمتر از 5 دقیقه وقت می گذارند، آنها عوامل بیماری را به خوبی برای مراجعه کننده توضیح نمی دهند و منجر به تشدید بیماری در شخص می شوند. به طور حتم این گونه معاینات منجر به تشخیص نادرستی از بیماری خواهد داشت و سلامتی بیمار را به خطر می اندازند.
سید یدالله نورانی منش
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
مسلم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۲
0
0
احسنت استاد نورانی اعزیر گل گفتین
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: