« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۱۴۵۷۳
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۵ - ۰۷:۰۸
احیای سازمان مدیریت، یکی از مهم‌ترین وعده‌های دولت تدبیر و امید بود. این وعده اگرچه در سال اول دولت محقق شد، اما با گذشت کمتر از دو سال، این سازمان منحل و دو شاخه شد.
آوای رودکوف : افکار نیوز نوشت :سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی یک‌بار در سال 1386 و در دولت احمدی‌نژاد منحل شده بود که به دنبال این اتفاق، انتقادات بسیاری از سوی اقتصاددانان اصلاح‌طلب مطرح شد. حسن روحانی نیز در دوران انتخابات دولت یازدهم و در سال 1392 بارها نسبت به انحلال سازمان مدیریت انتقاد کرده و وعده احیای آن را به مردم داد.

 

به گزارش افکارنیوز،به اعتقاد تیم اقتصادی دولت یازدهم، انحلال سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، به نظام برنامه‌ریزی کشور ضربه شد و عامل بسیاری از نابه‌سامانی‌های اقتصادی را، انحلال این سازمان می‌دانستند.

 

بر این اساس، حسن روحانی با وعده احیای سازمان مدیریت، می‌خواست به کشور ثابت کند که طرفدار انضباط در برنامه‌ریزی و مدیریت کشور است. بر این اساس، به‌دنبال فشارها در نظام اقتصادی کشور، در پاییز سال 1392 سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی را احیا کرد.

اما اتفاقات ماه‌های اخیر نیز نشان می‌دهد که روحانی نیز عملکردی تقریبا مشابه احمدی‌نژاد داشته و به دنبال لرزشی در نهاد ریاست‌جمهوری به دلیل افشای فیش‌های نجومی، دست به انحلال این سازمان زد. به طوری که در سکوتی معنادار، دوباره سازمان مدیریت به 17 سال قبل عقبگرد کرده و تبدیل به دو سازمان برنامه و بودجه و سازمان امور اداری و استخدامی شد.

به این ترتیب، منتقدان تفکیک سازمان و حامی احیای آن در دولت روحانی، امروز ترجیح داده‌اند در برابر تفکیک دوباره سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی سکوت کنند. به عبارتی، همان منتقدان تفکیک سازمان مدیریت در سال 1386، سکوت کرده و هیچ سخنی درباره دو شاخه شدن سازمان در دولت یازدهم به زبان نمی‌آورند.

حمیدرضا برادران‌شرکا، رییس اسبق سازمان مدیریت در سال 1386، درباره، انحلال این سازمان گفته بود: «این یک اشتباه بزرگ بود که دولت نهم مرتکب آن شد؛ چراکه برای این سازمان در برنامه چهارم وظایفی تعریف شده بود که باید عملیاتی می‌شد. البته در این برنامه اصلاحاتی نیز برای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در نظر گرفته شده بود. اما انحلال این سازمان به معنای معطل گذاشتن وظایف تعریف شده آن در برنامه چهارم توسعه است.»

مسعود نیلی، مشاور ارشد اقتصادی دولت نیز در سال 1393 معتقد بود که نهاد دولت به صورت عینی و ملموس بسیار ضعیف شده است، بنابراین وی، بر احیای هرچه سریع‌تر توان کارشناسی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور تاکید داشت. نیلی گفته بود: «اینکه اسم این سازمان در دولت قبل تغییر کرده باشد، زیاد مهم نیست، بلکه نکته حائز اهمیت صدمه دیدن ظرفیت کارشناسی و مدیریتی نهاد دولت در سال های اخیر است.»

وی در عین حال عنوان کرده بود: «گرچه پس از انحلال سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور چندین معاونت جدید تشکیل شد، اما به دلیل اینکه دولت در گذشته این معاونت‌ها را زیر نظر خود برده و نیروهای فاقد تخصص لازم را در این معاونت ها به کار گرفته، ساختار و کارایی این سازمان دچار آسیب جدی شد.»

محمدباقر نوبخت نیز در سال 1392 گفته بود: «متاسفانه انحلال سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در دولت قبل باعث نابسامانی درحوزه بودجه و منابع انسانی دولت شد که این امر مکررا مورد انتقاد کارشناسان قرار گرفته است.»

این‌ها گزیده‌ای از انتقادات نسبت به انحلال سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در دولت قبل است. حال پرسش این‌جاست که اگر انحلال این سازمان اشتباه و خطا محسوب می‌شد، چرا دولت روحانی مجددا همین خطا را انجام داده و اگر اشتباه نبوده، آن همه تبلیغات و انتقادات علیه دولت قبل چه بود!؟ همچنین سوال دیگری که مطرح است، این‌که همه می خواند منتقدان انحلال سازمان مدیریت در دولت قبل، امروز کجا هستند؟


مریم فکری
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: