« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۳۵۰۰۰
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۴۰۲ - ۰۱:۵۲
به قلم وحید حاج سعیدی؛
به دست اندر کاران رسانه ملی نیز توصیه می‌شود از انتشار اخبار خجالت آوری نظیر اسکان فرهنگیان در مدارس که چیزی جز هتک حرمت و پائین آوردن شان آنان نیست، خودداری کنند و این آمار را در زمره دستاوردهای وزارت آموزش و پرورش لحاظ نکنند!

پایگاه خبری آوای رودکوف-وحید حاج سعیدی:جزئیات اسکان نوروزی فرهنگیان در مدارس؛ تجهیز 105 هزار مدرسه برای اسکان نوروزی فرهنگیان؛ آغاز ثبت نام اینترنتی اسکان فرهنگیان، اسکان غیر فرهنگیان در مدارس تخلف است؛ اسکان ۱۰ میلیون و ۹۶۳ هزار و ۱۷۷ نفر در مدارس در نوروز و ...چرایی انتشار جزئیات اسکان فرهنگیان در رسانه ها؟!

اخباری از این دست همه ساله در ایام نوروز و تابستان در صدر اخبار رفاهی(!) مربوط به فرهنگیان قرار دارند و رسانه ها به ویژه رسانه ملی با تهیه خبر، مصاحبه و گزارش تصویری به انتشار جزئیات این رویداد بزرگ ملی می‌پردازند! غافل از اینکه اسکان دادن معلم و خانواده اش در پای تخته سیاه و بر روی یک تکه موکت، تنها پائین آوردن شان معلمی است و لاغیر...

بدون تردید یکی از چالش های اساسی در سفر که گاهی اوقات مانع اصلی بستن بار سفر می‌شود، محل اسکان یا اقامت در طول سفر است. بدون شک امنیت فیزیکی و روانی در محل اسکان یکی از دغدغه های اساسی افراد در طول مسافرت محسوب می‌شود. در اکثر کشور های مختلف دنیا مکان های اقامتی با شرایط و امکانات متفاوتی وجود دارند که مسافران با توجه به شرایط مالی و نیاز خانوادگی نسبت به انتخاب و اقامت در آنها تصمیم گیری می‌کنند.

چرایی انتشار جزئیات اسکان فرهنگیان در رسانه ها؟!

هر چند در کشور ما نیز در بحث اقامت مسافران اقدامات زیادی صورت گرفته است ولی با توجه به میزان کم درآمد سرانه خانوار ها و هزینه بالای اقامت در هتل ها و مکان های اقامتی بیشتر افراد سعی می‌کنند در منزل دوستان و آشنایان، مکان های اقامتی با قیمت پائین تر و حتی چادر های مسافرتی اقامت کنند.

در همین راستا ادارات و نهاد ها نیز جهت رفاه کارمندان خود در ایام نوروز و تابستان برنامه ها و شرایط ویژه ای را تدارک می‌بینند تا آنها بتوانند ایامی به یاد ماندنی و دلپذیر در کنار خانواده خود در محیطی امن و استاندارد نظیر هتل، مجتمع های رفاهی و نظایر آنها داشته باشند.

اما آموزش و پرورش که خود تافته جدا بافته ای است رویه اسکان فرهنگیان را در مدارس در دستور کار خود قرار داده است و همه ساله در ایام نوروز و تابستان چندین میلیون نفر از فرهنگیان به همراه خانواده های خود در کلاس های درسی که به چند متر موکت، چند تخته پتو و بالشت و تجهیز شده اند اسکان داده می‌شوند و این خدمت نیز به عنوان برگ زرینی در خدمت رسانی به قشر مظلوم معلم در وزرات آموزش و پرورش محسوب می‌شود! البته همین امکانات اولیه نیزدرجه بندی شده اند و اسکان در کلاس هایی که در آنها یخچال و تلویزیون تعبیه شده است، نیاز به ثبت نام اینترنتی از چند هفته قبل و واریز وجه هنگام ثبت نام دارد! جالب تر اینکه مدیرکل تعاون و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه فرهنگیان قادر به استفاده از هتل‌ها در ایام نوروز نیستند، اسکان فرهنگیان در مدارس را در راستای افزایش منزلت اجتماعی فرهنگیان و طیب خاطر فرهنگیان (!) عنوان کرده است! ظاهراً آقای کریمی فر در جریان نیستند که چادر زدن معلم در حیاط مدرسه و یا پوشاندن سنگ سرویس بهداشتی با تخته و استفاده از آن به جای حمام با منزلت اجتماعی و طیب خاطر فرهنگیان منافات دارند!

صدا و سیما نیز که گویی انتشار اخبار مختص فرهنگیان را از اوجب واجبات می‌داند، همه ساله آمار اسکان فرهنگیان را با آب و تاب فراوان در رسانه ملی بازتاب می‌دهد و شور و نشاط را در بین فرهنگیان به تصویر می‌کشد! برخی سایت ها نیز در این بین به انتشار لحظه به لحظه به آمار اسکان فرهنگیان در مدارس و مصاحبه های مدیران کل آموزش و پرورش در این خصوص می‌پردازند که در نوع خود جالب و قابل تامل است!

چرا که هیچگاه رسانه ملی و سایر نشریات و جراید از اسکان سایر کارمندان این مملکت، خبر یا گزارشی منتشر نمی‌کنند و این شبهه در ذهن افراد متبادر می‌شود که آیا سایر کارمندان در طول نوروز و تابستان به سفر نمی‌روند یا اقامت در کلاس های درس و چادر زدن در حیاط مدارس از اهمیت خاصی برخوردار است که صدا و سیما به گزارش جامع در خصوص آن می‌پردازد؟! این اجحاف در حق سایر کارمندان و بی توجهی به انتشار اخبار مربوط به آنها، به هیچ عنوان قابل توجیه نیست و جا دارد رسانه بزرگ ملی از محل اسکان سایر کارکنان دولت و میزان رضایت آنها از محل اسکان نیز گزارش تهیه کند!

سخن پایانی

با شرایط موجود و برنامه های اعلامی از سوی وزارت آموزش و پرورش نظیر تغییر محتوای آموزشی به عنوان برنامه اصلی آموزش و پرورش، چانه زنی برای افزایش حداقلی حقوق فرهنگیان، ابتر ماندن رتبه بندی فرهنگیان و ...، به نظر می‌رسد توان و اراده ای راسخ برای پرداختن ریشه ای به دغدغه های اساسی فرهنگیان مشاهده نمی‌شود و بیشتر طرح ها و ایده های مطروحه در این وزارت خانه عریض و طویل، عمدتاً کاغذی، کلیشه ای و غیر قابل اجرا هستند و با این روند امیدی به بهبود اوضاع در معیشت فرهنگیان و تغییر نگاه به مقوله آموزش و پرورش نیست. ولی ای کاش دوستان در ستاد بازسازی و نوسازی مدارس در هنگام ساخت مدارس جدید چند واحد به صورت سوئیت در طبقه فوقانی یا زیر زمین ساختمان مدارس جدید ساز تعبیه کنند تا دستک در زمان اسکان معلمان در مدارس از روی ناچاری، شان و منزلت آنها حفظ شود و فرهنگیان مجبور نباشند برای چادر زدن در حیاط مدرسه از اداره متبوع نامه بیاورند و یا برای جلوگیری از باز شدن درب کلاس به هنگام خواب، میز معلم را پشت در بگذارند! در ضمن به دست اندر کاران رسانه ملی نیز توصیه می‌شود از انتشار اخبار خجالت آوری نظیر اسکان فرهنگیان در مدارس که چیزی جز هتک حرمت و پائین آوردن شان آنان نیست، خودداری کنند و این آمار را در زمره دستاوردهای وزارت آموزش و پرورش لحاظ نکنند!

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: