« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۳۴۷۳۴
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۱
یاداشت از وحید حاج سعیدی؛
باید اذعان داشت تاثیر رسانه ها در رویکرد نوین چنان سریع و اثر گذار است که در بسیاری مواقع از مخاطب حق انتخاب یا اندیشیدن را سلب می‌کند.

پایگاه خبری آوای رودکوف-وحید حاج سعیدی:وحید حاج سعیدی در یادداشتی نوشت: تاثیر شگرف رسانه بر افکار عمومی به ویژه در سال های پس از نفوذ فضای مجازی غیر قابل کتمان است و باید اذعان داشت تاثیر رسانه ها در رویکرد نوین چنان سریع و اثر گذار است که در بسیاری مواقع از مخاطب حق انتخاب یا اندیشیدن را سلب می‌کند.

این تاثیرات که گاهی اوقات عمدتاً ماحصل استفاده از تکنیک های نوین روزنامه نگاری و رسانه ای نوین هستند، تا مدت های مدیدی در ذهن و ناخودآگاه مخاطب ریشه می‌دوانند تا جایی که تغییر افکار عمومی یا تبیین واقعیت ها و حذف تحریف ها، زمان بر، هزینه زا و در مواقعی غیر ممکن است.

در سال های اخیر شبکه های بیگانه متعددی در صدد ایجاد ناهمگونی و آنارشیسم در سطح جامعه بر آمدند که عمده آنها نظیر « من و تو»، «بی.بی.سی فارسی»، «فارسی وان»، «جم تی.وی» و «صدای آمریکا» و « ایران اینترنشنال» با هدف تغییر رژیم و براندازی پایه گذاری شده اند. گرانندگان و تامین کنندگان منابع مالی این شبکه ها نیز اظهر من الشمس بوده و کاملاً رو بازی می‌کنند.

تعطیلی شبکه من و تو، از نمایش تا واقعیت / من رفتم؛ تو بمان!

اما با وجود ساختار رسانه ای مشخص در انتشار اخبار جعلی و فیک و تحمل هزینه های هنگفت، این رسانه ها در عمل توفیقات چندانی به دست نیاوردند تا جایی که زمزمه انحلال یا ورشکستگی برخی از آنها به گوش می‌رسد.

به عنوان مثال شبکه من‌وتو چند روز قبل اطلاعیه ای در خروجی وبسایت و شبکه‌های اجتماعی خود خطاب به بینندگان و کارکنان این شبکه قرار داد و در آن از تعطیلی شبکه تا ژانویه سال آتی خبر داد. هر چند برخی این دست بازی ها را دستاویزی برای یافتن اسپانسر جدید یا به عبارتی گدایی مدرن عنوان می‌کنند، ولی آنچه عیان است، دشمنان نظام از تحمل تدارکات پیاده نظام در عرصه رسانه طرفی نبسته اند و رابطه بین دستاوردها را با هزینه ها چندان منطقی نیافتند.

در چنین شرایطی به نظر می‌رسد رسانه هایی که سال ها با بودجه های کلان در صدد ایجاد تحولات گسترده در کشور بودند، دچار اضمحلال شده و شاید هم با توجه توسعه شبکه‌های اجتماعی و بسترهای نوین رسانه‌ای، در صدد نفوذ از مبادی دیگری هستند و باید منتظر پیکربندی جدیدی در عرصه رسانه های فارسی زبان بیگانه در میدان تهاجم رسانه ای باشیم.

تعطیلی شبکه من‌و‌تو و انتقال کارفرمایی شبکه اینترنشنال از عربستال به رژیم صهیونیستی و بی‌طرف نمایی بی بی سی از نشانه های این تغییرات هستند که به ویژه بعد شکست پروژه زن، زندگی، آزادی قوت گرفت و در این دوران هوشمندی مردم و مسئولان به ویژه در مواجهه با توسعه رسانه، بیش از زمان دیگری مورد انتظار است.

تغییر نگاه در مقوله فضای مجازی و ایجاد پیکر بندی شایسته و منسجم به منظور انتقال صحیح و سریع اطلاعات در این فضا می‌تواند، برنامه های دشمن را در میدان داری و انتشار روایت اول خنثی کند. حال که فعالیت دشمنان نظام بعد از سال ها تلاش مذبوحانه دستکم در این فضا کمرنگ یا بی رمق شده و به قولی در حال رفتن هستند و ماندنی هم نبودند، بهتر است ما با اقتدار در این عرصه بمانیم و میدانداری کنیم.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: