« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۳۴۴۸۱
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۷
وحید حاج سعیدی :
تنبیه بدنی یک دانش آموز در روستای «ده محسن» از توابع بخش مرکزی شهرستان خرم‌آباد، توسط یک معلم بازنشسته که منجر به جراحت شدید و شکافتن سر دانش آموز شد، با لغو ابلاغ این معلم بازنشسته همراه شد.

پایگاه خبری آوای رودکوف-وحید حاج سعیدی:تنبیه بدنی یک دانش آموز در روستای «ده محسن» از توابع بخش مرکزی شهرستان خرم‌آباد، توسط یک معلم بازنشسته که منجر به جراحت شدید و شکافتن سر دانش آموز شد، با لغو ابلاغ این معلم بازنشسته همراه شد.

تنبیه بدنی دانش آموزان پدیدۀ جدیدی نیست و هر از گاهی شاهد بروز این رویداد ناخوشایند در برخی مدارس کشور هستیم. غرض این مقال هم دفاع از معلم خاطی نیست چرا که تنبیه بدنی در این حجم و شدت به هیچ عنوان قابل توجیه و دفاع نیست و اگر معلمی با فرزند یا نوه این دبیر چنین رفتاری داشته باشد، به کمتر از اخراج و لغو ابلاغ راضی نخواهد شد! روی سخن با مسئولانی است که برای پر کردن کلاس های درس، دم دست ترین و راحت ترین مسیر که همانا به کارگیری دبیران بازنشسته است را انتخاب کرده اند. در حقیقت این ماجرا در استان لرستان زنگ خطر جدی به کارگیری نیروهای بازنشسته را به بهانه کمبود دبیر به صدا درآورد.

در حال حاضر اکنون بخش اعظمی از کلاس های آموزشی در مدارس آموزش و پرورش به وسیله نیروهای بازنشسته ای اداره می شود که بدون تعارف اغلب از سر ناچاری (یا این که مشاغل دیگر را در شان خود نمی دانند) دوباره به تدریس روی آورده اند.

معلمانی که پس از سی سال تدریس، به جای استراحت ، به ناچار به عرصه تدریس بازگشته اند و قطعاً با شروع به کار مجدد، بر خستگی جسمی و روحی آنها نیز افزوده هم می شود،چرا که تفاوت دستمزدهای خود را با نیروهای شاغل غیر بازنشسته به خوبی لمس می کنند.

در حقیقت این روزها شاهد تدریس معلمانی هستیم که برخی از آنها بیش از چهار دهه است که مشغول تدریس هستند. ( راقم این سطور امسال پس از سی سال تدریس به کسوت بازنشستگی نائل آمد در صورتی که برخی از معلمان بنده امسال نیز به امر تعلیم و تعلم دانش آموزان مشغولند!) در صورتی که تدریس یک راهبرد آموزشی است که معلم به سبب ارتباط با کودکان و نوجوانان، باید از علم روز و متد های نوین آموزشی بهره مند باشد نه این که اختلاف سنی اش با دانش آموزان بیش از 40 سال برسد! بی شک افکار، عقاید، سبک و نوع نگاه آنها به زندگی با دانش آموزان نسل جدید بسیار متفاوت است و این امر در نحوه تعامل با دانش آموزان در بحث تدریس و تعلیم آموزه های اخلاقی و ... تاثیر منفی بر جای خواهد گذاشت.

به همین علت است که در برخی کشورهای دنیا معلمی جزو مشاغل سخت به حساب آمده و فرهنگیان زودتر از موعد بازنشسته می شوند تا توان کافی برای اداره کلاس و به روز نگه داشتن دانش خود داشته باشند.
سوای از افت روند و کیفیت آموزش به دلیل فرسودگی شغلی و تحلیل قوای جسمی معلمان بازنشسته، کم شدن صبر و حوصله این معلمان نیز قطعاً در نحوه کلاس داری و تعامل با دانش آموزان تاثیر منفی خواهد گذاشت و ماجرای مدرسه ده محسن نیز بی ارتباط به این مقوله نیست.

آنچه مسلم است برخلاف تصور دولت ها، معلمی شغل شریف و مقدسی است که بسیار فرسایشی و خسته کننده است و به کارگیری فرهنگیان بازنشسته در کلاس های درس، در آینده، صدمات جبران ناپذیری بر پیکر نحیف آموزش و پرورش وارد خواهد ساخت. به هوش...

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: