« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۳۴۲۴۰
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۵۳
یاداشت طنز به قلم وحید حاج سعیدی ؛
بنابر آمار رسمی به حول قوه الهی در حال حاضر به ازای هر 440 ایرانی یک بنگاه معاملات ملکی فعال وجود دارد که در مقایسه با سایر مشاغل، رقم بسیار نیکو و چندین برابر نُرم جهانی است....

پایگاه خبری آوای رودکوف-وحید حاج سعیدی:یادش به خیر و نیکی ... یک زمانی در هر کوچه ای علاوه بر چند سوپر مارکت و یکی دو تا بنگاه معاملات ملکی، یک موسسه مالی هم بود که برای یک عده نون دونی شده بود و برای بانک ها خار چشم... از آن خار های شش پر ... بانک مرکزی هم نامردی نکرد و به بهانه تعدیل نظام بانکی و ساماندهی بازار پول و ارز، نسخه هووی جدید بانک ها را پیچید و سر و ته یکی همه شان را جفت و جور کرد.

اما خدا را شکر در این هیر و بیر و گیس و گیس کشی بانک ها و صرافی ها و آچارکشی ساختار اقتصادی کشور، بنگاه های معاملات ملکی دم به تله ندادند و نه تنها از تعدادشان کم نشد، بلکه رشد چشمگیری پیدا کردند و حتی در این وانفسای بیکاری دست دولت را در ایجاد اشتغال گرفتند. بنابر آمار رسمی به حول قوه الهی در حال حاضر به ازای هر 440 ایرانی یک بنگاه معاملات ملکی فعال وجود دارد که در مقایسه با سایر مشاغل رقم بسیار نیکو و چندین برابر نُرم جهانی است. یعنی نُرم جهانی حالا حالاها باید بدود تا به نزدیکی های آمار تعداد بنگاه های ما برسد.

به دیگر سخن اگر در زمینه تعداد تخت بیمارستانی، دندانپزشک، پرستار، پزشک، ماما، مصرف لبنیات، مصرف گوشت و میوه، سرانه زمین ورزشی یا صندلی مدارس با نُرم جهانی فاصله داریم شکر خدا در زمینه بنگاه و بنگاه داری نه تنها مشکلی نداریم، بلکه فاصله تیغ دار و چشمگیری با سایر کشورهای مدعی داریم.

اما با وجود ظرفیت اشتغالزایی بنگاه های کشور که دستکم هر بنگاه برای دو نفر اشتغالزایی مستقیم دارد، هفته قبل دولتمردان دوره افتاده بودند و در به در دنبال بنگاه های غیر مجاز و زیر پله ای می گشتند تا درشان را تخته کنند و تابلو شان را گل بگیرند! البته این بگیر و ببند ماحصل قلت سواد اقتصادی دوستان در مواجهه با برخی مقولات اقتصادی است و نواختن سرنا از سر گشاد آن است که امروز اگر ریا نباشد با تحلیل این موضوع سعی می کنیم آب رفته را به جوی برگردانیم. و اما تحلیل اکونومیک امروز ...

حقیقت امر با این تعداد بنگاه که در کشور وجود دارد تقریباً هر ایرانی در بین اقوام، دوستان، آشنایان، همکاران، همسایگان و نزدیکان یک بنگاهدار آشنا دارد که در زمان انجام معاملات به بنگاه آشنای خودش مراجعه می کند. اما اگر می خواهیم از تمام ظرفیت بنگاه ها به احسن وجه استفاده کنیم باید هدف گذاری باید به گونه ای باشد که هر خانواده ایرانی یک بنگاه معاملات ملکی خانوادگی یا شخصی داشته باشد. این رویکرد علاوه بر کاهش روند رو به رشد بیکاری، تبیین پاتوق مورد وثوق خانواده ها، مکانی برای تصمیم سازی های خانوادگی و ... باعث می شود تا در افراد در معاملات املاک شان خیال شان راحت باشد و دیگر خبری از غش در معامله یا زبانم لال تدلیس و اخذ کمیسیون بیشتر و دولا پهنا حساب کردن و این جور داستان ها نیست.

البته نه اینکه خیال کنید در همۀ بنگاه ها از این داستان های کذایی داریم؛ اما قبول کنیم هر جا خار هست، گل هم هست نه ببخشید هر جا گل هست، خار هم هست و ممکن است چند بنگاهی برای دریافت کمیسیون بیشتر نرخ غیر واقعی بدهند و قیمت املاک نجومی شوند.

با اتخاذ این رویکرد حکیمانه در بنگاه های معاملات ملکی خانوادگی افراد املاک شان را در محضر خانواده خودشان معامله می کنند و دریافت و پرداخت کمیسیون از این جیب به آن جیب است و کم و زیادش فرقی نمی کند. سایر مزایای بنگاه های معاملات ملکی خانوادگی را خودتان لیست کنید. بیل که به کمرتان نخورده است!

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: