« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۳۱۳۵۷
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۳
پایگاه خبری آوای رودکوف- مدینه صابری : هر چند ورود کرونا به‌عنوان یک محرکِ بیماری‌هایِ ویروسی به کشورمان از اسفندماه دو سال قبل آغاز شد و شیوع آن موجی از همه همه و وحشت جمعی را در جای جای کشور به منصه ظهور گذاشت ولی آنچه کشورمان در مقابله با این ویروس اقدام کرد؛ نشان داد که تا این لحظه نه تنها موج ایجاد شده را تا حدی کنترل کرد بلکه این کشورِ بزرگ، ضمن مقابله با این ویروسِ خارجی، با معطوف کردن اذهان به وجود پشه ای که به یقین مهلکتر از کرونا است نشان داد در هر زمان و به خصوص در مواقع بحرانی که یک مورد عامل رعب جمعی و فردی می‌شود نباید همه نگاه‌ها به همان سمت معطوف شود و با اعمال دیدگاه تک‌نگر و تنگ‌نظرانه و بعضأ یکجانبه، از توجه به موضوعات دیگر بازماند.

آگاهی جمعی واژه‌ای مثال‌زدنی از اقدام مسئولان کشوری و مسئولان منطقه‌ای در امور بهداشت محیط و سلامت آحاد جامعه بود که توانست فقدان و یا کمبود راه‌های مقابله قبل از علاجِ واقع را بر جامعه ترمیم بخشد.

رسوخ ویروس کرونا بر پهنه کشورمان، علی‌رغم تلاش‌هایِ صورت گرفته در مواجهه با این میکروب که حالا تبدیل به یک پدیده شده است؛ ممکن است در آینده به یک اپیدمی تبدیل شود و همین مسأله بود که موجب شد مسئولان در یک اقدام جمعی و حساب‌شده نسبت به برگزاری برخی برنامه‌ها همچون دوره‌های آموزشی و نظافت و ضد عفونی شهرها و روستاها و مناطق با بکارگماری کارکنان خدوم شهری و روستائی، اقدام عاجل کنند.

به طوریکه می‌دانیم همیشه باید علاج واقعه را قبل از وقع آن دانست ! این جمله زیبا همراه با بار مفهومی –عملی فراوان را نباید از نظرها دور انگاشت و باید با اقدامات موثر آن را در عمل پیاده و نهادینه کرد در این زمینه نیز باید دانست که ویروس کرونا با هجوم بی‌سابقه خود بر پهنه کشورمان، روزهای زیادی را همچون یک مسافر کوچولو سفر خواهد کرد و همه کرانه این منطقه را درخواهد نوردید که صد البته این سفر حیرت‌انگیز آن با دیگر مساقر کوچولوها خیلی متفاوت خواهد بود.

چنانکه دیدیم تفاوت هم داشته است! این مسافر کوچلو که حالا با نام کرونا معرف حضور همه شده است؛ دیگر حالا با جاخوش کردنش در دامان سرسبز کشورمان به نام یک کنشگر فعال همه اعمال و افعال و کنش‌های مردم و مسئولان لارستان را متحول کرده و تحت تأثر خود قرار داده است.

در همین زمینه برخی مسئولان با اغراق عنوان کردند همه مدارس و اماکن اقامتی برای جلوگیری از اقدامات تخریبگرانه کرونا کوچولو تا اطلاع ثانوی بسته و تعطیل شد و در صورتی‌که این روند ادامه یابد و کرونا کوچولو دست بردار نشود ممکن است به پلمپ برخی واحدهای شلوغ هم بینجامد.

اینجا معلوم می‌شود که جلسات و برنامه‌های انجام شده و در دست اقدام مسئولان و مردم به قدر کفایت همچنان باقی است چرا که این مردم با درک بهداشتی خود فهمیده‌اند که انسانِ امروز دیگر انسانِ گذشته نیست؛ بلکه این انسانِ قرنِ جدید، در حد ظروف کوچکی هستند که همچنین مواردی با قابلیت علم‌آموزی پیرامون آن، تکامل گریزناپذیر آگاهی آنان را در پی دارد و چه بسا همین کارهای اقتصادی سرچشمه همه ثروتهای آنها باشد؛ کارهائی که به یقین نشان داد کشورمان، با علم و عمل درآمیخته و بی دلیل نیست که می‌توان در این پهنه عظیم سخن از واحد فن آور محور سخن به میان آورد.

در اینجا می‌توان نقطه عطف کشورمان را در مقابله با کرونای کوچک تولید مواد ضدعفونی کننده از جنس الووئرا دانست؛ آلووئرائی که حالا در گمنامی کرونا کوچلو که از آن به اسم یک پدیده اجتماعی نام می‌برند به اسم یک پدیده بهداشتی در دست مردم قرار گرفته و حتمأ موجبات تعجب همه مخاطبان کرونا را در بر داشته است.

آلووئرائی که با خاصیت درمانی و خاصیت بهداشتی خود نگذاشته است مردم بزرگ، کمبود امکانات بهداشتیِ ضدعفونی کننده را احساس کنند و نگذاشت منتظر مرکز استان و حتی منتظر دیگر نقاط کشور برای تأمین موارد مورد نیاز بهداشتی و ضدعفونی کننده ها باشند.

مسئولان امر بهداشت و درمان دریافتند که در هر زمان و مکانی که هستند دست از پای نخواهند نشست و با کشف نادانسته‌ها و بهره‌گیری از دانسته‌های قبلی خواهند توانست دروازه‌های علم را بگشایند و به سمت افق دانائی حرکت کنند و از وابستگی منطقه‌ایِ در مقیاسِ برون مرزی، بکاهند و اینکار کار بسیاری قشنگی است که با تداوم در تولید اصولی و حساب‌شده خود نقشی اثرگذار در تولیدات را برجای خواهد گذاشت و طعم شیرین ما می‌توانیم را بر جای جای کشورمان و جان و فهم دانش‌پژوهان و دانش آموزان و دانشجویان و صاحبان علم خواهد چشاند.

این خود یک عامل و هزاران عوامل ایجاد انگیزش شغلی را نه تنها در کارکنان سازمان‌ها بلکه در دل مردم نشو و نمو خواهد داد.

در پایان جای تأکید و تصریح دارد که هر چند کشورمان، در معرضِ کرونایِ کوچک، توانسته با تولید موادِ گیاهیِ اثربخشِ حاوی آلووئرا، بخشی از توان تولیداتی و توان علمی و توان صنعتی خود را نشان دهد؛ ولی در صورتی‌که بخواهیم به اختصار روال کار تولیدات هنروران این مرز و بوم را تشریح کنیم به این نکته می‌رسیم که امروز محرکی به اسم کرونا وارد کشور شد و پس از آن با رسوخ در در قلب شهر، جسم و جان مردم را درگیر خود کرد و خساراتی نیز برجای نهاد! و سپس دست به دامان ابزاری به اسم اماکن عمومی و پرجمعیت شد و با طی مراحلی سعی در ایجاد ضعف در بین مردم کردکه بتواند با قلتک عوارض خود جان شهرستان‌ها را در هم شکند؛ ولیکن مسئولان و مردم آگاه و هوشیار، با درایتِ حساب‌شده خود ضمن عکس العمل به موقع خود در برابر این محرک شوم توانستند با تولیدات جدید از جنس آلوئورا ثابت کنند که می‌توان بدور از هرگونه ناامیدی دیوار علم را شکافت و نادانسته‌ها را کشف کرد و در به روی سلامتی و تندرستی باز کرد و از پیش‌بینی به سمت پیش‌گوئی حرکت کرد و با این اقدام ایمن‌سازی محیط را بیش از گذشته با توسعه تکنولوژی قدرت بخشید.

مدینه صابری/خبرنگار پایگاه خبری آوای رودکوف
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: