« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۸۸۶۷
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۱
سرویس گیاهان دارویی آوای رودکوف؛
سدر که در زبان فارسی کُنار هم نامیده می شود از جمله درختانی است که در مناطق گرم و خشک رشد می کند و طبیعت سرد و خشک دارد.
پایگاه خبری آوای رودکوف-امیرمسعود طایفه سلطانخانی:سدر که در زبان فارسی کُنار هم نامیده می شود از جمله درختانی است که در مناطق گرم و خشک رشد می کند و طبیعت سرد و خشک دارد.

سرخ‌کرده و بوداده میوه سدر بسیار قابض و برای اسهال و زخم‌های روده و تب مفید است. میوه گیاه به صورت سفت، گوشت‌دار، تقریباً کروی و به اندازه گیلاس یا بزرگ‌تر از آن است. این میوه‌ها که زردرنگ و خوراکی هستند، اغلب طعمی ترش و مطبوع دارند، ولی گاهی هم شیرین‌اند.


مصرف خوراکی میوه سدر برای درمان برونشیت، سرفه و سل مفید است. میوه دارای طبیعت سرد و خشک و نارس آن قابض و نفخ‌زاست.

ميوه سدر قبل از ميوه شدن شكوفه‌ای می‌دهد كه ضماد آن را می‌توان براي رفع عرق‌سوز شدن پا در حمام استفاده كرد. ارزش غذایی‌میوه سدر از لحاظ پروتئین، مواد معدنی، کلسیم، فسفر، کاروتن و ویتامین از سیب غنیتر و میزان کالری و ویتامین C آن نسبت به پرتقال بیشتر است.

برگ سدر قابض و مقوی معده است، همچنین خاصیت ضد میکروب و ضد قارچ دارد؛ به همین دلیل از آن برای درمان انگل‌های موضعی (پوستی) استفاده می‌شود. جوشانده برگ آن در درمان علائم سرماخوردگی مۆثر است و فشارخون را افزایش می‌دهد.

مهم‌ترین ترکیبات برگ سدر ترکیبات ساپونینی است. از مهم‌ترین ساپونین‌های گلوکزیدی آن می‌توان چهار جسم کریستینین‌های A، B، C و D را نام برد. از دیگر ساپونین‌های برگ، ابلین لاکتون است که آن را یک ساپونین استروئیدی و عامل کف‌کنندگی سدر می دانند. از برگ سدر آلکالوئیدهایی از جمله آمفی‌بین‌های A،E و F، ماری‌تین A و C و اسپینانین A استخراج شده‌اند. همچنین در برگ سدر تانن و استرول‌های گیاهی از جمله بتاسیتوسترول وجود دارد.

سدر، پوست را خنک می‌کند و موها را حالت می‌دهد.

بیشترین کاربرد برگ سدر برای شستشوی سر و بدن است، برگ تازه درخت سدر، مثل صابون عمل میکند.

از دیگر خواص سدر استفاده از ضماد برگ یا جوشانده برگ تازه آن برای سر باز کردن و فرونشاندن دمل یا ورمهای ناشی از گرمی تجویز شده است.

این گیاه دارویی مقوی مو است و موها را تقویت می‌کند و از ریزش مو جلوگیری می‌کند.

در گذشته از سدر بیشتر برای درمان زخم‌ها و شستشوی سر و بدن استفاده می‌کردند. در حیوانات آزمایشگاهی، کاهش قندخون با مصرف برگ سدر گزارش شده است.

میوه سدر نفاخ است و ممکن است برای حافظه هم ضرر داشته باشد بنابراین افرادی که سابقه تشنج یا فلج دارند، قبل از استفاده از میوه سدر باید با پزشک مشورت کنند. لازم است بدانید مصلح سدر سکنجبین است و اگر سدر همراه با سکنجبین خورده شود، ضررهای آن کمتر میشود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: