« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۶۱۷۹
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۱
جهان
کارشناس مسائل عمان و کشورهای حوزه خلیج فارس با اشاره به نامه ای سری "محمد بن سلمان" ولیعهد عربستان برای "اسعد بن طارق" پسر عموی سلطان قابوس پادشاه عمان گفت: پیش بینی می شود که ریاض در این نامه از مسقط درخواست میانجیگری بین ریاض - تهران را مطرح کرده است.
ایرنا: کارشناس مسائل عمان و کشورهای حوزه خلیج فارس با اشاره به نامه ای سری "محمد بن سلمان" ولیعهد عربستان برای "اسعد بن طارق" پسر عموی سلطان قابوس پادشاه عمان گفت: پیش بینی می شود که ریاض در این نامه از مسقط درخواست میانجیگری بین ریاض - تهران را مطرح کرده است.

میر جواد میرگلوی بیات امروز (شنبه) با اعلام این مطلب افزود: این نامه به شخصیتی مهم در کشور عمان ارسال شده و باید در نظر داشت که اسعد بن طارق چهره ای است که برخی از وی به عنوان گزینه جانشینی سلطان قابوس نام می برند.

وی افزود: ریاض در مقطع کنونی و پس از گذشت ۴ و نیم سال از حمله ائتلاف سعودی به یمن از هر سویی در بن بست گیر کرده و چاره ای جز این راه برای خود نمی بیند که دست دوستی و یا حداقل صلح به سوی ایران دراز کند.

میرگلوی بیات با توجه به نقش مثبت عمان در حل بحران های منطقه و واسطه گری میان کشورهای منطقه و فرامنطقه تصریح کرد: عمان همواره مشی و منش اعتدال و میانه گری را در پیش گرفته است، این منش حتی در رفتار مردم این کشور به وضوح قابل مشاهده است و آنان مردمانی آرام، خونسرد و متساهل هستند که این ویژگی ها در بین سیاستمداران عمانی نیز صدق می کند و آنان همواره متساهل، میانه رو و به دور از تنش بوده اند.

این کارشناس خاطر نشان کرد: بنابر این سلطنت عمان تلاش کرده تا همواره میان کشورهای متخاصم و درگیر در منطقه جزیره العرب و خاورمیانه میانجیگری کند؛ این کنش سیاسی در مشی سیاست سلطنت عمان نخست از این رفتارشناسی و فرهنگ مردم این کشور ناشی می شود و در گام دوم این است که مسقط، درگیری و تنش در پیرامون خود و کشورهای همسایه اش را به هیچ طریقی دنبال نمی کند، زیرا می داند درگیری در منطقه برای کشور عمان که از نظر نظامی در رده پایین تری نسبت به کشورهایی مانند عربستان و ایران قرار دارد، می تواند برای اقتصاد مسقط گران تمام شود.

میرگلوی بیات افزود: در سایه چنین نگاهی و با توجه همسایگی عمان و یمن، مسقط در قبال حوادث یمن نیز راهبرد و سیاستی اصولی مانند ایران را در پیش گرفته و مخالف تجزیه یمن بوده و به دنبال برقراری ثبات در آن است.

وی ادامه داد: از آغاز جنگ علیه یمن، عمان نقش مهمی در میزبانی مذاکرات و طرف های یمنی و حتی گفت و گوی یمنی ها با طرف عربستانی دارد. عمان همواره با تلاش برای حل بحران یمن، میزبان طرف های یمنی - یمنی و حتی یمنی - سعودی بوده است و چند مذاکره مهم پشت درهای بسته در این کشور برگزار شده است.

وی افزود: با توجه به همسایگی عمان با یمن و اتحاد برخی قبایل شرقی یمن با قبایل عمانی، مسقط به هیچ وجه نمی خواهد مرزهای خود را با یمن ناآرام ببیند بنابر این سعی دارد به طرق مختلف از جمله مذاکره اوضاع داخلی یمن را آرام کند.

به گفته میرگلوی بیات، با توجه به ویژگی های مردم عمان و مسوولان آن و پیش بینی های کارشناسان در خصوص درخواست برای میانجیگری از سوی ریاض بین عربستان و ایران باید گفت که مسوولان سعودی دیگر به گفته آمریکایی ها اعتماد ندارد و می خواهند با درخواست از برخی طرف ها و میانجیگری آنان وارد مذاکرات صلح با ایران شوند.

** خسارت های قابل توجه عربستان از جنگ یمن

وی همچنین در ادامه با اشاره به تحولات در صحنه جنگ یمن و شکست های ائتلاف سعودی تاکید کرد: عملیات و پیروزی های انصار الله در یمن نشان داد که اگر جنگ یمن برای عربستان شکست نباشد حداقل این است که روز به روز دلارهای نفتی عربستان را بیشتر و بیشتر در شعله های آتش جنگ می سوزاند و این جنگ تنها و تنها برای عربستان خسارت های مالی هنگفت به دنبال دارد.

این کارشناس ادامه داد: عربستان به عنوان یک کشور ثروتمند با تجاوز به یمن که یکی از فقیرترین کشورهای دنیا می باشد، خود را در معرض خطر قرار داده زیرا یمن از ابتدا و حتی پیش از جنگ، کشوری فقیر، با زیرساخت های ضعیف بوده است پس طرفی که در این جنگ زیان می بیند، عربستان است نه یمن، همچنین عربستان در ادامه بحران های خود به علت تنش در شورای همکاری خلیج فارس، تحریم قطر و اختلاف موضع با امارات دیگر تاب و توانی برای ادامه جنگ در یمن ندارد.

وی در پایان تاکید کرد که با قدرت نمایی انصار الله یمن در برابر عربستان در جریان عملیات مختلف از جمله حمله به آرامکو و کمین در منطقه نجران، حوادث نفتکش ها در خلیج فارس و سرنگونی پهپاد آمریکایی در آب های سرزمینی ایران، عربستان در ارزیابی های خود به این نتیجه رسیده که در صورت وقوع یک نبرد احتمالی با ایران، آمریکا از آن حمایت نکرده و به همین خاطر نمی خواهد خود را درگیر جنگ با ایران کند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: