« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۴۷۲۵
تاریخ انتشار: ۱۳ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۴
حجت‌الاسلام همزبان:
حجت‌الاسلام رحیم همزبان، استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌‌وگو با آوای رودکوف، با استناد به آیه 67 سوره انبیاء(و یجعل الرجس علی الذین لایعقلون) بیان کرد: در این آیه می‌خوانیم: اُف بر شما و بر آنچه به جز خدای یکتا می پرستید، آیا شما عقل خود را هیچ کار نمی بندید؟
پایگاه خبری آوای رودکوف:حجت‌الاسلام رحیم همزبان، استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌‌وگو با آوای رودکوف، اظهار کرد: دین، مجموعه‏ای قابل دریافت و شناسایی است و این گونه نیست که معانی، مفاهیم و آموزه‏هایی غیرقابل دست‏یابی و شناخت داشته باشد.

وی، افزود: در دین، کوشش شده است که مهمترین تکالیف و وظایف انسانی در قالب آموزه‏ها و عباراتی خاص بیان شود.

وی با استناد به آیه 67 سوره انبیاء(و یجعل الرجس علی الذین لایعقلون) بیان کرد: در این آیه می‌خوانیم: اُف بر شما و بر آنچه به جز خدای یکتا می پرستید، آیا شما عقل خود را هیچ کار نمی بندید؟

حجت‌الاسلام همزبان، ضمن بازگو نمودن مشکل اساسی در راه فهم معنای متون دینی ادامه داد: مشکل اساسی در راه فهم معنای متون دینی، این است که بسیاری از افراد گمان می‏برند که متون مقدس، به دلیل برخورداری از ابهام ذاتی، نمی‏توانند دارای معنای ثابت و معین باشند.

این استاد حوزه و دانشگاه‌‌، یادآور شد: معرفت دینی نوعی از معرفت است که با وصف دینی بودن از معرفت‏های دیگر متمایز می شود، مراد از دین در این جا دین وحیانی است؛ یعنی آنچه از طریق وحی بر پیامبران الهی نازل شده است و چون از دیدگاه ما دین اسلام آخرین دین و شریعت آسمانی است؛ مقصود، دین و شریعت اسلام است.

وی با اشاره به فرموده امام جعفرصادق(ع) افزود: ایشان می‌فرمایند: کسی که عملش بر مبنای بصیرت و آگاهی نیست، بسان فردی است که از بیراه می‏رود،هر چه سریع‏تر رود از مقصد دورتر می‏شود.

حجت‌الاسلام همزبان‌، عقل را فرزند تجربه دانست و تأکید کرد: خوب است معتقدان به دین معقول بدانند که عقل، فرزند تجربه است و شأن آن تاریخی است، بسته‏ ثابتی نیست که یک بار برای همیشه از آسمان فروافتاده باشد، بلکه ذات و اصل آن، تبلور و تراکم تجربه‏های تاریخی نوع انسان است. بنابراین کوشش برای عقلانی کردن کل نظام دینی، کوششی ناموفق خواهد بود.

گفتگو از:مهندس  امیر مسعود طایفه سلطانخانی
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: