« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۲۹۷۷
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۳
یادداشت/امیرمسعود طایفه سلطانخانی
عسل از جمله ارزشمند ترین مواد غذایی و سرشار از سودمند‌ترین مواد حیاتی اعم از مواد آلی، معدنی، قند‌های طبیعی، انواع ویتامین‌ها است که برای تولید آن، زنبورعسل شهد بهترین گل‌ها را مکیده و پس از افزودن انواع آنزیم‌ها و انجام چند واکنش شیمیایی، شهد را تبدیل به مایعی خوشبو، نشاط آور، نیروزا و شفابخش به نام عسل می‌کند.
پایگاه خبری آوای رودکوف-امیرمسعود طایفه سلطانخانی:عسل یکی از خوشمزه‌ترین و همچنین مقوی‌ترین مواد غذایی است که در صبحانه و میان وعده های غذایی از آن استفاده می شود. مسلما عسلی که طبیعی باشد هم طعم بهتری دارد و هم خاصیت بیشتری!

عسل از جمله ارزشمند ترین مواد غذایی و سرشار از سودمند‌ترین مواد حیاتی اعم از مواد آلی، معدنی، قند‌های طبیعی، انواع ویتامین‌ها است که برای تولید آن، زنبورعسل شهد بهترین گل‌ها را مکیده و پس از افزودن انواع آنزیم‌ها و انجام چند واکنش شیمیایی، شهد را تبدیل به مایعی خوشبو، نشاط آور، نیروزا و شفابخش به نام عسل می‌کند.

شایع بودن تقلب در تولید عسل باعث شده است بسیار از مردم نسبت به محصولات موجود در بازار بدبین بشوند.

عسل جايگاه خود را در سبدغذايی مردم پيدا نکرده و اين به دليل فرهنگ‌سازی نامناسب و تبليغ غلط نسبت به توليد عسل است.

در کنار عدم اطمینان از طبیعی بودن به قیمت بالای عسل‌های خالص تَر بر‌می‌گردد که موجب محدود شدن استفاده از عسل در سبد غذایی خانوارها علیرغم اثرات تغذیه‌ای و سلامت بخشی بالای آن شده است.

در بین انواع دام، نگهداری و پرورش زنبور‌عسل سختی‌های بیشتری را به همراه دارد چرا که می‌توان با اعمال مدیریت و رعایت مسائل بهداشتی دام را به مرحله‌ مصرف رساند، اما به دلیل روحیه و ذات زنبور‌عسل به پرواز و حضور در طبیعت نگهداری این موجود و مشکلات بیشتری روبرو است.

برای مصرف‌کننده عادی یک راه بیشتر برای شناسایی عسل وجود ندارد؛ آن هم استفاده از حواس است، یعنی با چشم، شکل ظاهری عسل را ارزیابی، با بینی بو و با زبان مزه کرده و اگر مجموعه این عوامل مناسب بود و عسل عطر و طعم گل‌ها را داشت، عسل طبیعی است و ارزش دارد که بهای آن را در حد معقول پرداخت.

رُس زدن و یا شکرک زدن نشانه طبیعی یا تقلبی بودن عسل نیست و رُس زدن در عسل بر مبنای نوع گیاهی است که زنبور از آن تغذیه کرده است ونیز شرایط نگهداری عسل و ترکیبات آن است.

به نظر عوام عسل ماده‌ای بسیار غلیظ است اما با توجه به این‌که کندو در طبیعت قرار می‌گیرد، رطوبت عسل آن با توجه به شرایط محیطی تنظیم می‌شود به همین دلیل عسل طبیعی ناحیه پربارش برخلاف مناطق خشک، رقیق است.

مصرف‌کننده ایرانی، عسل خوب، خالص و طبیعی را عسلی می‌داند که رنگش کهربایی تیره مانند عقیق و سِفت باشد و اصطلاح کِش آمده و اگر یک روز در یخچال گذاشته شود، بلورین نشود و چنانچه قاشقی از آن برداشته شود، قطراتی که سرازیر می‌شود به صورت باریکه‌ای پیوسته باشد و قطع نشود.

یکی از باورهای اشتباه که دربین زنبورداران نیز رایج است کِش آمدن عسل است و مردم بر این باورند که عسلی که بیشتر کِش بیاید، طبیعی است، در صورتی که ممکن است نوعی از عسل طبیعی نیز کم کِش بیاید، بنابراین باید گفت کِش آمدن عسل بستگی به شرایط محیطی دارد.
مصرف یک قاشق مرباخوری عسل در طی روز به استفاده کلسیم کمک نموده و از پوکی استخوان جلوگیری می‌کند.

فعاليت بيشتر در حوزه تبليغات عسل و چگونگی توليد عسل سالم در ايجاد جايگاهی مناسب در سبد غذايی مردم و رغبت توليدکنندگان را برای توليد بيشتر موثر خواهد بود. کهگیلویه

وظیفه ملی رسانه‌های گروهی، تولیدكنندگان و متولیان سلامت جامعه در اطلاع‌رسانی از خواص غذایی و دارویی عسل و دیگر محصولات زنبور‌عسل كه در این مورد صدا و سیما، خبرگزاری‌ها، نشریات و... كه رسالت اصلی فرهنگ‌رسانی را به عهده دارند و سردمدار اصلی اطلاع‌رسانی محسوب می‌شوند، می‌توانند نقش به‌سزایی داشته باشند و اعتمادسازی مصرف‌كنندگان را در پی خواهد داشت.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: