« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۰۹۰۶
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۹
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان خبر داد
به همت رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان، این تیم تخصصی از (13 تا 18 بهمن ماه سالجاری) در شهرستان گچساران حضور می یابند.
به گزارش پایگاه خبری آوای رودکوف ؛ رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد، گفت: ارتقاء سواد سلامت جامعه، یکی از فاکتورهای موثر در بهبود شاخص های سلامت است.

 دکتر اورنگ ایلامی، با تشریح ماموریت های سازمانی وزارت بهداشت، اهمیت پیشگیری را مهم تر از درمان عنوان کرد و افزود: آگاهی جامعه در خصوص فاکتور های خطر و خود مراقبی یکی از اصل های اساسی در شناسایی زود هنگام بیماری هاست.

وی با تاکید بر اینکه با پیشگیری می‌توان از پیشرفت و به وجود آمدن بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری کرد، عنوان کرد: 80 درصد مسائلی که روی سلامت افراد تاثیر می‌گذارد مربوط به مسائل اجتماعی است.

دکتر ایلامی، اقزود: ارتقاء سواد سلامت در جامعه موجب بالا رفتن کیفیت زندگی، کاهش خطرات و بیماری ها و در نتیجه منجر به کاهش چشمگیر هزینه های درمانی از سبد خانوار می شود.

وی معرفی عوارض برخی مولفه های اجتماعی – رفتاری مانند مصرف بیش از حد نمک، چربی و قند و نیز عدم تحرک را به علت ایجاد برخی بیماری های خطرناک یکی از ابعاد ماموریت اجتماعی وزارت بهداشت در بعد اجتماعی حوزه سلامت بر شمرد و ابراز داشت: در تلاشیم تا جامعه را با تبعات برخی از رفتارها و عادات اشتباه خود آشنا کرده و با توسعه سواد سلامت افراد در پیشگیری از بیماری ها، استفاده مناسب از امکانات غربالگری، درمان زود هنگام بیماری ها و کاهش هزینه های مالی و اجتماعی به آنها کمک کنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان، با بیان اینکه وزارت بهداشت در راستای تحقق ماموریت اجتماعی خود، معاونتی با عنوان معاونت اجتماعی را در دانشگاه تشکیل و شرح وظایف جامعه محور این وزارت را برای این معاونت تبیین و به آن محول ساخت، تصریح کرد: دانشگاه علوم پزشکی به تبعیت از وزارت خانه در این زمینه پیشگام بود.

دکتر ایلامی به تشریح اهداف سفرهای شهرستانی کاروان سلامت امید پرداخت و اضافه کرد: با توجه به محرومیت استان، در ابتدا سعی نمودیم تا این کاروان در همه نقاط محروم استان حضور یافته و با ارائه خدمت به مردم استان باری از دوش آنها بردارد.

وی در ادامه گفت: در حال حاضر کلینیک های سیار دندانپزشکی کاروان امید سلامت به صورت چرخشی در اغلب روستاها و مناطق محروم استان به جامعه هدف (افراد زیر چهاده سال، دانش آموزان و زنان باردار) ارائه خدمت می کنند.

وی اظهار داشت: در راستای استمرار خدمات رایگان کاروان سلامت امید، دانشگاه علوم پزشکی استان در بهمن ماه سال جاری میزبان یک تیم کامل از جراحان فوق تخصص و متخصص پلاستیک به سرپرستی دکتر عبدالجلیل کلانترهرمزی خواهد بود، که در مدت 6 روز به صورت رایگان بیماران را ویزیت و تحت درمان قرار می‌دهند.

دکتر ایلامی عنوان کرد: این گروه با اهداف انسان دوستانه به ارائه رایگان اعمال جراحی ناهنجاری های سر و صورت افراد نیازمند در استان خواهند پرداخت.

سرپرست معاونت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی استان در ادامه گفت: به همت رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان، این تیم تخصصی از (13 تا 18 بهمن ماه سالجاری) در شهرستان گچساران حضور می یابند، که پیش بینی می شود حدود 140 عمل جراحی توسط این تیم در استان صورت بگیرد.

امین اله بابویی افزود: چنانچه تعداد متقاضیان برای اعمال جراحی بیش تر باشد، به مراکز درمانی مجهز کشور اعزام می شوند.

وی ابراز داشت: بیماران نیازمند به این اعمال جراحی می توانند با ثبت نام در پایگاه اینترنتی   www.marhamportal.ir  و ejtemaee.yums.ac.ir  و بارگزاری تصاویر و مستندات مشخص از نوع ناهنجاری خود در فرم ثبت نام، ثبت نام اولیه را انجام داده و چنانچه تیم درمانی قادر به جراحی پلاستیک بیمار باشند، طبق پروتکل اعلامی در سایت اعمال صورت می گیرد.

بابویی یادآور شد: دانشگاه علوم پزشکی استان در حال برنامه ریزی برای تداوم این خدمت در سال آتی برای دیگر نقاط استان است.

وی به تشریح دستاورد های معاونت اجتماعی طی یکسال اخیر پرداخت و گفت: استعانت از سازمان های مردم نهاد، ظرفیت های سازمان های دولتی و اصناف مختلف یک اصل برای این معاونت است تا با جذب کمک طیف عظیمی از جامعه، شرح وظایفی تعریف و با کمک این پتانسیل ها به ارتقا سطح سواد سلامت جامعه بپردازیم.

سرپرست معاونت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی استان افزود: در تدوین برنامه های این معاونت برای یک سال آینده کاری خود، پیوستن و نیز الحاق 20 سازمان پیش بینی می شد که خوشبختانه تا کنون 15 قرار داد همکاری در این معاونت محقق شده است.

بابویی در پایان عملکرد این معاونت را موفقیت آمیز ارزیابی کرد و خاطر نشان کرد: خوشبختانه تشکیل خانه مشارکت های مردمی، پیام آوران سلامت و همکاری سازمان های مردم نهاد بومی و ملی از آینده ای روشن در ارتقا سطح سواد سلامت و در نتیجه پیشگیری و کاهش هزینه های مالی و اجتماعی مردم استان، خبر می دهد
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: