« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۱۵۱۶
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۹:۱۹
مستند"کی دا کی ایسه" یا همان ادعای " کی داده کی گرفته؟ " 26 فروردین در استان کهگیلویه و بویر‌احمد کلید خواهد خورد.


محمد سلیمی‌راد کارگردان فیلم مستند"کی دا کی ایسه"گفت: این مستند به بررسی میزان مهریه زنان استان کهگیلویه و بویراحمد می‌پردازد.

سلیمی‌راد رواج برخی رسومات در تعیین میزان مهریه در استان را تبعیت از کلان‌شهر‌ها خواند و خاطرنشان کرد: تعیین مهریه بر اساس روز‌ شمار تولد و اعداد و ارقام بالا متناسب با فرهنگ اصیل مردم این استان نیست.

وی شرط مهریه بالا توسط برخی زوج‌های جوان را آغاز یک پیمان با بی‌اعتمادی عنوان داشت و گفت: این روند مدتی است در استان ما مرسوم شده است. نگاهی به گذشته مردم این دیار حکایت از رسم و رسومات شایسته در زمینه ازدواج دارد و پدران و مادران امروز که زوج‌های جوان دیروز بوده‌اند مهریه بسیار ساده و ناچیز داشته‌اند.

وی افزود: در گذشته میزان مهریه در زندگی مشترک مفهومی نداشت و پایداری عشق آنها به صمیمیت دلهایشان بود.

سلیمی‌راد هدف از ساخت این مستند را بررسی میزان مهریه در گذشته و امروز استان کهگیلویه و بویر‌احمد دانست و گفت: با مشاهده روند رو به رشد تعیین مهریه‌‌های سنگین و اثرات آن در زندگی برخی جوانانی که تازه تشکیل زندگی داده‌اند درصدد ساخت مستندی با این موضوع برآمدم.

این کارگردان جوان گفت: در جامعه ما به ملاک‌‌های ازدواج درست پرداخته نشده است و اکثریت قریب به اتفاق جوانان و خانواده‌ها از ویژگی‌های یک همسر شایسته و زندگی مطلوب بی‌خبر هستند لذا زوج‌های جوان از معیارهایی نظیر مهریه برای تداوم زندگی مشترک خود بهره‌مند می‌شوند.

کارگردان  فیلم"عقد آسمانی"در ادامه بیان کرد: در این مستند سطوح مختلف زندگی جامعه هدف مد‌نظر قرار می‌گیرد و از خانواده‌های با سطح درآمد بالا، متوسط و پایین استفاده می شود.

به گفته سلیمی‌راد خانواده‌های با مهریه یک جلد کلام الله مجید و خانواده‌‌های با مهریه تاریخ تولد و ارقام دیگر در این مستند گنجانده شده است.

کارگردان  فیلم"عروس جمعه" با ابراز اینکه فیلمبرداری این مستند در نقاط مختلف استان صورت می‌گیرد، تصریح کرد: از نظرات مردم عشایر و روستا نیز در این مستند استفاده خواهیم برد.

گفتنی است محمد سلیمی راد هنرمند جوان از دیار کهگیلویه تاکنون پنج اثر هنری در جشنواره‌های مختلف ارائه داده و موفقیت‌هایی نیز کسب کرده است.

منبع/فارس

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: