« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۷۱۴۴
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۴
نکته حائز اهمیت انتخابات آینده آن است که گروه‌های مختلف در این عرصه رقابت حاضر هستند. انتخابات آینده حداقل یک انتخابات چهارقطبی خواهد بود

 

به گزارش سایت تحلیلی خبری آوای دنا  avayedena.com
حشمت‌الله فلاحت پیشه گفت: انتخابات مجلس دهم یکی از جدی‌ترین انتخابات‌های تاریخ مجلس شورای اسلامی خواهد بود زیرا گروه‌های مختلف سیاسی کشور سعی می‌کنند در داخل قانون اساسی برای کسب کرسی‌های نمایندگی باهم رقابت کنند. دیگر نکته حائز اهمیت این انتخابات نیز آن است که گروه‌های مختلف در این عرصه رقابت حاضر هستند.

انتخابات آینده حداقل یک انتخابات چهارقطبی خواهد بود. گروه اول دولتی‌ها هستند یعنی حتماً دولت طبق عرف دولت‌های گذشته سعی می‌کند که یک اکثریت ضعیف یا حداقل یک اقلیت قوی نمایندگان را در مجلس داشته باشد. گروه دوم نیز اصولگرایان سنتی هستند که سعی دارند با پرهیز از افراطی‌گری‌های گذشته جایگاهی را در مجلس داشته باشند و امیدوارم که این جایگاه اکثریتی باشد. گروه سوم اصلاح‌طلبان هستند که محمدرضا عارف در رأس آنها است و سعی می‌کنند که چهره‌هایی را وارد مجلس کنند که حتی اگر ریشه اصلاح‌طلبی ندارند، با اصلاح‌طلبان پیوند داشته باشند.

به عبارتی اصلاح‌طلبان در دوره دهم مجلس با نگاهی کاملاً عمل‌گرایانه وارد انتخابات می‌شوند و تلاش می‌کنند که از افراد برنده حمایت کنند، مشروط بر اینکه این افراد حد مقدوری از رفتارهای سیاسی خود را با اصلاح‌طلبان همراه کنند. گروه چهارم نیز تیم دولت سابق – احمدی‌نژادی‌ها هستند. به اعتقاد من آنها سعی می‌کنند در انتخابات حضورداشته باشند.

برخی از آنها نزدیک به اصولگرایان عمل می‌کنند و برخی از چهره‌هایی که هنوز به احمدی‌نژاد نزدیک هستند با تأکید بر مسائل اجتماعی سعی می‌کنند مسائل مانند موضوع یارانه‌ها، عدالت و ... را مطرح کنند تا در میان طبقات متوسط و پایین بیشترین رأی را برای خود جمع کنند. در شرایط عادی هر یک از قطب‌ها تلاش می‌کنند که اقلیت قوی را به خود اختصاص دهند اما روالی هم از سوی دولت، اصلاح‌طلبان میانه‌رو و اصولگرایان میانه‌رو دنبال می‌شود که احتمال نتیجه دهی آن ضعیف است اما اگر نتیجه‌بخش باشد حتماً اکثریت مجلس آینده در دست میانه‌روها خواهد بود.

روال مورد اشاره این است که تیم دولت به همراه بخشی از اصولگرایان و اصلاح‌طلبان میانه‌رو می‌توانند در مسائل باهم همسازی داشته باشند و اکثریت قوی را به خود اختصاص دهند. اگر این گروه شکل گیرد و حول محور برخی از چهره‌های سیاسی مانند ناطق نوری به اکثریت مجلس تبدیل شود حتماً در آینده شاهد یک ارتباط آرام میان مجلس و دولت‌خواهیم بود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: