« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۳۹۸۷
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۲:۰۲
پناهي بازيگري را نخست از مجموعه تلويزيوني محله بهداشت آغاز کرد. سپس چند نمايش تلويزيوني با استفاده از نمايشنامه‌هاي خودش ساخت

 آوای دنا:حسين پناهي شاعر، نويسنده، کارگردان و بازيگر ايراني 6 شهريور 1335 در روستاي دژکوه از توابع شهر سوق از توابع شهرستان کهگيلويه در استان کهگيلويه و بويراحمد‌زاده شد. پس از اتمام تحصيل در بهبهان به توصيه و خواست پدر براي تحصيل به مدرسه آيت‌الله گلپايگاني رفت و بعد از پايان تحصيلات براي ارشاد و راهنمايي مردم به محل زندگي‌اش بازگشت. چند ماهي در کسوت روحانيت به مردم خدمت کرد اما پس از چندي به تهران آمد و در مدرسه هنري آناهيتا چهار سال درس خواند و دوره بازيگري و نمايشنامه‌نويسي را گذراند.

پناهي بازيگري را نخست از مجموعه تلويزيوني محله بهداشت آغاز کرد. سپس چند نمايش تلويزيوني با استفاده از نمايشنامه‌هاي خودش ساخت که مدت‌ها در محاق ماند.با پخش نمايش «دو مرغابي در مه» از تلويزيون که علاوه بر نوشتن و کارگرداني خودش نيز در آن بازي مي‌کرد، خوش درخشيد و با پخش نمايش‌هاي تلويزيوني ديگرش طرف توجه مخاطبان خاص قرار گرفت.

نمايش‌هاي دو مرغابي در مه و يک گل و بهار که پناهي آنها را نوشته و کارگرداني کرده بود، بنا به درخواست مردم به دفعات از تلويزيون پخش شد. در دهه شصت و اوايل دهه هفتاد، او يکي از نوآورترين نويسندگان و کارگردانان تلويزيون بود. او در سينما در فيلم‌هاي بسياري بازي کرد که از آن جمله مي‌توان به گذرگاه (1365)، گال (1365)، تيرباران (1366)، هي جو (1367)، نار و ني (1367)، در مسير تندباد (1367)، ارثيه (1367)، راز کوکب (1368)، مهاجران (1369)، سايه خيال (1369)، اوينار (1370)، هنرپيشه (1371)، مرد ناتمام (1371)، روز واقعه (1373)، آرزوي بزرگ (1373)، بلوغ (1377)و مريم مقدس (1379) اشاره کرد.

 او همچنين در مجموعه هاي تلويزيوني پرمخاطبي همچون روزگار قريب ‌ساخته ‌کيانوش عياري‌، آواز مه ساخته حسينعلي ليالستاني، همسايه‌ها ساخته محمدحسين لطيفي‌‌‌، ‌امام علي ساخته سيد داود ميرباقري،‌‌ آژانس دوستي‌، دزدان مادربزرگ ساخته ‌مهدي صباغ‌زاده، روزي روزگاري ‌ساخته‌امرالله احمدجو، رعنا ساخته ‌سيدداود ميرباقري‌، گرگ‌ها ساخته سيد داود ميرباقري و کوچک جنگلي ساخته بهروز افخمي بازي داشت. حسين پناهي به دليل فيزيک کودکانه و شکننده، نحوه خاص سخن گفتن، سادگي و خلوصي که از رفتارش مي‌باريد و طنز تلخش بازيگر نقش‌هاي خاصي بود. اما واقعيت اين بود که او بيشتر شاعر بود و اين شاعرانگي در ذره‌ذره جانش نفوذ داشت. نخستين مجموعه شعر او با نام من و نازي در 1376 منتشرشد، اين مجموعه شعر تاکنون بيش از شانزده بار تجديد چاپ شد و به شش زبان زنده دنيا ترجمه شده‌است. وي در پنجم مرداد 1383 و در سن 49 سالگي بر اثر ايست قلبي درگذشت و در قبرستان شهر سوق به وصيت خود او فقط به خاطر اينکه مادرش در آنجا دفن شده‌است، به خاک سپرده شد.

منبع : مردم سالاري

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: