« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۳۵۶۲۴
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۰:۵۹
رئیس حوزه هنری کهگیلویه و بویراحمد:
رئیس حوزه هنری کهگیلویه و بویراحمد گفت: هویت فرهنگی عشایری که امروزه رو به اضمحلال رفته فضیلت‌های بسیار خوبی دارد که باید آن را حفظ و تقویت کنیم.

هویت فرهنگ عشایری باید حفظ و تقویت شود + تصاویر

به گزارش پایگاه خبری آوای رودکوف از دهدشت، ویژه برنامه "چیستی و چرایی فرهنگ و هویت عشایری و بررسی جاذبه‌های فرهنگی و اجتماعی زندگی عشایر" عصر امروز به همت حوزه هنری کهگیلویه و بویراحمد و با همکاری اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در بافت تاریخی دهدشت برگزار شد.

در ابتدای این ویژه برنامه علی سینا برقک فعال فرهنگی و اجتماعی با اشاره به اهمیت فرهنگ عشایری، گفت: فرهنگ و سنت و عشایری که از گذشتگان به یادگار رسیده و نسل به نسل به ما منتقل شده باید ارج نهاده می‌شد اما در زندگی شهرنشینی امروز بخش زیادی از سنت‌ها را به فراموشی سپردیم.

وی با اشاره به نقش و نگار لباس‌های محلی، گفت: ردپایی از سنت‌های عشایری در رقص محلی و لباس های محلی عشایر دیده می‌‌شد و هدف، حفظ آن سنت‌ها بوده است.

برقک به ارزش و اهمیت فرهنگ تعاون و همکاری در بین عشایر اشاره کرد و گفت: فرهنگ تعاون و همکاری در بین عشایر یک سنت بسیار مهم بود و به عنوان یک اصل محسوب می‌شد و هیچگونه حسادتی هم در بین عشایر نبود و همه با هم در اجرای کارها همکاری خوبی داشتند.

وی خاطرنشان کرد: همکاری های متناسب در بین همه ادوار عشایر وجود داشت و نسل به نسل ترویج شد اما ای کاش می‌توانستیم این فرهنگ ها را حفظ کنیم و به نسل آینده منتقل میکردیم.

احمد پهلوانی رئیس انجمن راهنمایان گردشگری کهگیلویه و بویراحمد هم در این ویژه برنامه، اظهار کرد: من لر نیستم اما بخش زیادی از عمرم را در منطقه کهگیلویه و بویراحمد سپری کرده و با فرهنگ اصیل لری بزرگ شدم.

وی با اشاره به کاهش جمعیت عشایری، گفت: به لحاظ آماری جمعیت عشایری رو به کاهش رفته و تقریبآ ۲ درصد از جمعیت کشور را شامل می‌شود و عوامل مختلفی مثل شرایط معیشتی و اقتصادی در این کاهش جمعیت دخیل بوده است.

پهلوانی با اشاره به اینکه رشد جمعیت شهرنشینی و مدرنیته، باعث جذابیت زندگی عشایری شده، تصریح کرد: رسومات عشایری در سرتاسر دنیا طرفداران زیادی دارد اما متاسفانه باید بگویم هیچ نهادی وظیفه نگهداری و حفظ این فرهنگ اصیل عشایری را بر عهده نگرفته است.

وی خاطرنشان کرد: گوشه گوشه استان کهگیلویه و بویراحمد لبریز از مناطق گردشگری و تفریحی است و پتانسیل خوبی برای جذب گردشگر و درآمد اقتصادی دارد اما این ظرفیت مغفول مانده است.

شریف اسلامی در این ویژه برنامه با بیان اینکه این سری برنامه‌ها محصول نشست هم‌اندیشی انجمن راهنمایان گردشگری استان بوده، اظهار کرد: یکی از اهداف این قبیل ویژه برنامه‌ها حفظ هویت و فرهنگ اصیل عشایری است.

رئیس حوزه هنری کهگیلویه و بویراحمد گفت: هویت فرهنگی عشایری که امروزه رو به اضمحلال رفته فضیلت‌های بسیار خوبی دارد که باید آن را حفظ و تقویت کنیم.

وی تصریح کرد: هدف ما از اجرای این قبیل برنامه‌ها ترک زندگی شهرنشینی نیست بلکه هدف ما این است تا فرهنگی که از گذشته به یادگار مانده را تقویت نماییم.

وی تصریح کرد: ما به دنبال زندگی عشایری و ترک شهر نیستیم بلکه برآنیم تا فرهنگی که از گذشته دور مانده و در خود ارزشهایی دارد به نیکی یاد کنیم.

رئیس حوزه هنری کهگیلویه و بویراحمد گفت: بخشی از فرهنگ عشایر را در دوره گذار داریم از دست می دهیم باید احیا شوند.

اسلامی با بیان اینکه دوران پهلوی برای عشایر دوران بسیار سیاهی است، بیان کرد: خصلت بیگانه ستیزی در همه عشایر وجود داشته و عشایر همیشه مرزبان بوده و حراست از مرزها را بر عهده داشتند.

وی با اشاره به وضعیت بافت تاریخی دهدشت و غفلت از ظرفیت‌های موجود در این بافت گفت: مظلومیت شهر دهدشت را وضعیت کنونی بافت تاریخی می‌توان دید.

رئیس حوزه هنری کهگیلویه و بویراحمد با ابراز تأسف از بی‌توجهی نسبت به حفاظت از بافت تاریخی، خاطرنشان کرد: نخبگان باید به دنبال راهی برای نجات این قدمت تاریخی باشند و بافت تاریخی دهدشت نباید مغفول بماند.

در این ویژه برنامه، شاهنامه خوانی و نی‌نوازی سنتی توسط دو تن از اساتید اجرا شد.

گزارش: سید مصطفی گنجی

هویت فرهنگ عشایری باید حفظ و تقویت شود + تصاویرهویت فرهنگ عشایری باید حفظ و تقویت شود + تصاویرهویت فرهنگ عشایری باید حفظ و تقویت شود + تصاویرهویت فرهنگ عشایری باید حفظ و تقویت شود + تصاویرهویت فرهنگ عشایری باید حفظ و تقویت شود + تصاویر 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: