« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۱۵۵۳۱
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۱
به گزارش آوای رودکوف به نقل از رسالت ؛ راي 99 سناتور آمريکايي به تمديد تحريم‌هاي ايران، به مثابه اقدام علني کنگره آمريکا براي نقض برجام محسوب مي شود. با توجه به اينکه 99 سناتور آمريکايي به اين مصوبه راي داده اند،

بعيد است که اوباما حتي با وجود وتوي اين طرح، بتواند از تبديل شدن آن به قانون جلوگيري کند. به اين ترتيب نقض رسمي و علني برجام از سوي آمريکا، به دوران رياست جمهوري ترامپ هم نکشيد! در حالي که مجلس نمايندگان و سناي آمريکا هر دو با مصوبات خود به صورت علني برجام را نقض کرده اند، سکوت رئيس جمهور و وزير امور خارجه کشورمان در مقابل اين کارشکني ها و نقض عهدهاي علني ادامه دارد.

 قانونگذاران مجلس سناي آمريکا طرح تمديد 10 ساله قانون تحريم‌هاي ايران را تصويب کردند.اين قانون که زيربناي تحريم‌هاي يکجانبه آمريکا عليه ايران به شمار مي‌آيد، اولين بار در سال 1996 با هدف جلوگيري از سرمايه‌گذاري کلان خارجي در بخش نفت و گاز ايران تصويب شد و از آن زمان يک بار در سال 2006 تمديد شده است. قانون تحريم‌هاي ايران پايان سال جاري ميلادي، يعني يک ماه ديگر، منقضي مي‌شود.پيش از اين، مجلس نمايندگان آمريکا اين طرح رابا 419 رأي موافق و تنها يک رأي مخالف تصويب کرده بود. اين طرح براي اجرايي شدن، بايد در سنا هم به تصويب رسيده و پس از آن از سوي رئيس‌جمهور آمريکا تاييد شود.کاخ سفيد، پيش از اين موضع مشخصي درباره اقدام احتمالي اوباما در قبال تصويب طرح مذکور در کنگره آمريکا (وتو يا عدم وتوي آن) نگرفته است. جاش ارنست، سخنگوي کاخ سفيد روز چهارشنبه( قبل از راي گيري سنا)  گفت: «ما از اختيارات لازم براي وضع تحريم‌هاي اضافي عليه ايران در صورت لزوم برخوردار هستيم.

در صورتي که اوباما اين طرح را امضا کند، اين اولين بار نيست که ايشان مصوباتي از کنگره را امضا مي‌کنند که ما مطمئن نيستيم چندان ضرورتي هم داشته باشند.»روزنامه واشنگتن‌پست با توجه به حمايت اکثريت سناتورهاي آمريکايي از تمديد 10 ساله تحريم‌ها عليه ايران نوشته در صورتي که اوباما آن را وتو کند، معلوم نيست بتواند از تبديل شدن آن به قانون جلوگيري کند.مطابق قوانين اساسي آمريکا بعد از وتوي يک قانون از سوي رئيس‌جمهور آمريکا در صورتي که بيش از دو سوم نمايندگان کنگره به شکستن وتو رأي بدهند، آن طرح علي‌رغم مخالفت رئيس‌جمهور به قانون تبديل مي‌شود.بعد از حصول توافق هسته‌اي ميان ايران و گروه موسوم به 1+5، «باراک اوباما» رئيس‌جمهور آمريکا با صدور فرامين اجرايي تحريم‌هاي مرتبط با مسئله هسته‌اي ايران را تعليق کرد.ايران تأکيد دارد که تمديد قانون تحريم‌ها، به معني تصويب و اعمال تحريم‌هاي جديد و در نتيجه نقض آشکار توافق هسته‌اي است.رهبر معظم انقلاب اسلامي پيشتر تأکيد کرده‌اند در صورتي که قانون تحريم‌هاي ايران اجرايي شود، «قطعاً» نقض برجام صورت گرفته است.ايشان در ديدار جمعي ازفرماندهان بسيج و بسيجيان سراسر ايران با اشاره به تمديد قانون تحريم هاي ده ساله در کنگره آمريکا اظهار داشتند:دولت کنوني آمريکا در قضيه‌  توافق هسته‌اي تخلف‌هاي متعددي تا الان انجام داده که تازه‌ ترينش تمديد تحريم 10ساله است.رهبر معظم انقلاب اسلامي تصريح کردند: اگراين تحريم اعمال شود قطعاً نقض برجام است و بدانند حتما جمهوري اسلامي در برابر آن واکنش نشان خواهد داد.سناتور باب کورکر، رئيس کميته روابط خارجي سناي آمريکا مي گويد مصوبه تمديد قانون تحريم هاي ايران در کنگره به دونالد ترامپ ابزار لازم را مي دهد تا ايران را به خاطر اقداماتش، تحت فشار بگذارد سناتور کورکر از اقدام روز پنج شنبه سناي آمريکا در تصويب تمديد «قانون تحريم ايران» به مدت 10 سال استقبال کرد. باب کورکر در توئيتر نوشت تمديد قانون تحريم ايران اين امکان را به آمريکا مي دهد که تحريم هايي را که باراک اوباما، رئيس جمهوري آمريکا براي اجراي توافق اتمي با ايران برداشته بود، بار ديگر به اجرا بگذارد!

اين سناتور جمهوري خواه همچنين گفت مصوبه تمديد قانون تحريم ايران اطمينان مي دهد که دونالد ترامپ از ابزار لازم براي مقابله کردن با اقدامات ايران برخوردار باشد.او گفت به ادامه کار براي وادار کردن ايران به پاسخگويي در مورد اقداماتش ادامه مي دهد.از سوي ديگر، سخنگو و رئيس مرکز ديپلماسي عمومي و رسانه‌اي وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به تصويب طرح تمديد تحريم‌هاي يکجانبه آمريکا عليه کشورمان در سناي آن کشور اظهار کرد: مصوبه اخير مجلس نمايندگان و سناي آمريکا براي تمديد تحريم‌ها عليه ايران مخالف برجام است.

بهرام قاسمي تصريح کرد: همانگونه که مکررا توسط مقامات عالي رتبه کشور اعلام شده است، مصوبه اخير مجلس نمايندگان و سناي آمريکا براي تمديد تحريم‌ها عليه ايران مخالف برجام و تعهدات آمريکا در حقوق بين‌الملل مبني بر عدم مداخله در روابط داخلي و بين المللي ساير کشورها است. بر اساس اصول اوليه حاکم بر روابط بين الملل، دولت آمريکا مسئول اجراي تعهدات بين المللي آن کشور است و تحولات سياسي داخل آمريکا و ارتباطات ميان قواي مقننه و مجريه آن کشور نمي تواند توجيهي براي اهمال يا استنکاف از اجراي تعهدات بين المللي آن کشور محسوب شود.

قاسمي ادامه داد : رئيس جمهور ايالات متحده در برجام پذيرفته است که با استفاده از کليه اختيارات خود، از قانوني و اجرايي شدن موارد مخالف برجام، منجمله مصوبه اخير کنگره، جلوگيري نمايد.جمهوري اسلامي ايران نشان داده است که به توافقات بين المللي خود پايبند است ولي براي کليه شرايط پيش بيني هاي متناسب را به عمل آورده و آمادگي لازم براي پاسداري مؤثر، قوي و مدبرانه از حقوق مردم ايران در هر شرايطي را ايجاد کرده است.  
قاسمي در پايان افزود: وزارت امور خارجه، رفتار دولت آمريکا در اين زمينه را به صورت دقيق رصد نموده و گزارشي کامل به هيئت نظارت بر اجراي برجام به منظور تصميم گيري و اقدام مقتضي ارائه خواهد کرد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: