« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۱۵۳۸۰
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۶
یاداشت-سید یداله نورانی منش
متأسفانه درسال‌های اخیر به دلیل نبودسرگرمی‌های نشاط‌‌ آور، شاد و هیجان‌انگیز درجامعه ،جوانان و نوجوانان دچار مشکلات زیادی شده و با فاصله گرفتن جوانان از خانواده و مشاركتهاي اجتماعي در معرض انواع آسیب‌های اجتماعی قرار گرفته‌اند.
پایگاه خبری آوای رودکوف - سید یداله نورانی منش : شكي نيست حضور جوانان در عرصه هاي مختلف مي تواند کمک قابل توجهي به پيشبرد برنامه هاي مختلف داشته باشد.ازسوي ديگر برنامه ريزي متوليان جامعه براي تأمين نيازهاي اساسي جوانان در زمينه اشتغال، مسکن و ازدواج به عنوان اضلاع اصلي خواسته هاي يک جوان در قالب يک کار فرابخشي و راهبردي مي تواند فرصت هاي مورد نياز براي شکوفايي استعدادهاي جوانان را فراهم کند.جوانان به لحاظ ويژگي هاي دوران جواني هم تربيت پذيرند و هم نوگرا و آرمان خواه و تنوع طلب.حتي ازمنظر ديني، آييني در جذب جوانان موفق تر است كه داراي برنامه هايي متنوع باشد كه خواسته هاي آنان را تامين كند .
اين درحالي است كه متأسفانه درسال‌های اخیر نبودسرگرمی‌های نشاط‌‌ آور، شاد و هیجان‌انگیز درجامعه ،جوانان و نوجوانان دچار مشکلات زیادی شده و با فاصله گرفتن جوانان از خانواده و مشاركتهاي اجتماعي در معرض انواع آسیب‌های اجتماعی قرار گرفته‌اند.

ازسويي ديگررئیس مرکز آمار ایران اعلام کرده که نرخ بیکاری جوانان به ۲۶ درصد رسیده است.

به‌گفته این مقام این‌رقم دو برابر نرخ کل بیکاری در ایران است و نشان‌ می‌دهد که کشور در زمینه کار جوانان به اوج بحران رسیده است. رئیس مرکز آمار ایران اعلام کرده است که بر مبنای محاسبات انجام شده در مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری جوانان ایرانی با میانگین سنی ۱۵ تا ۲۴ سال هم اکنون نزدیک به ۲۶ درصد است که رقم بسیار بالایی است.

وی می گوید: بر اساس قواعد آماری اگر نرخ بیکاری جوانان دو برابر نرخ بیکاری کل که ۱۲.۲ است باشد، به معنای آن است که ازنظر بیکاری درموقعیت بحرانی قرارگرفته ایم.اين مشكلات ونارساييها و دههاموارد ديگردرحوزه جوانان درحالي اتقاق مي افتدكه چندسال پيش تنهاسازمان حداقل به ظاهرپيگيرجوانان بنام سازمان ملی جوانان منحل شد تا در قامتی جدید و البته سیاسی تر پا به عرصه ظهور بگذارد. خیالی که باطل بود. تشکیل وزارتی تحت عنوان ورزش و جوانان که مقام عالی آن تنها با داشتن یک معاون در حوزه جوانان از میان شش معاون دیگرش، نتوانست توقعات را پاسخگو باشد. جالب است که این معاونت نیز در طول یکسال تنها و تنها یک برون داد دارد و آن جشنواره حضرت علی اکبر (ع) است که در اواخر بهار هر سال برگزار می شود. همچنین باید اذعان داشت که قرار گرفتن امور جوانان در بدنه دولت از نگاه بسیاری کارشناسان اقدامی نامطلوب است.کارشناسان حوزه جوانان معتقدند که مطالبات جوانان نباید با نگاهی سیاسی پیگیری شود و تشکیل وزارتی تحت این عنوان، می تواند چنین شایبه یی را ایجاد کند.

مسئله جوانان در جامعه ما چه آن زمان که سازمان ملی جوانان بود و چه حال که وزارت ورزش و جوانان است، بیشتر یک مسئله تربیتی است و محدود می‌شود به یکسری تحقیقات و جشنواره‌هایی که دستاوردهای آن بایگانی می‌شود و هیچ کاربردی ندارد.فارغ ازهمه مسائل اينكه كمترين نيازجوانان درامرازدواج كه وام حداقلي است درحدود يكسال است كه پرداخت نمي شودنيازبه پيگيري،حل وبررسي ندارد؟!

ترديدي دراين نيست كه درحال حاضر وزارت ورزش و جوانان کاملا تحت‌الشعاع ورزش قرار گرفته‌است وتوجه در ورزش رشته‌های مختلف و باشگاه‌های خارجی و داخلی از جنبه‌های متعدد مورد توجه است و جوانان چگونه می‌ توانند دهها مشكل و موارد خودشان را در میان این مسائل نشان دهند.

بااين شرايط كسي نمي تواندمنكراين امرشودكه ورزش مسئله ستادی و اجرایی اين وزارتخانه نيست وواضح است دراين آشفته حال مسئله جوانان فقط درحدشناسايي مشکلات اصلی خواهدبودوبس.

سیاست ها و برنامه های دولت نقش کلیدی و اساسی در مدیریت و مهندسی اين حوزه دارد. سرمایه گذاری و سیاستگذاری برای اشتغال جوانان و بهره برداری از اين پتانسيل بالقوه، می تواندكشوررادرمشكلات مختلف تضمین کند.در غیر این صورت نه تنها فرصت طلایی استفاده ازاين نيروها از بین می رود، بلکه منجر به تهدیدها و چالش هایی خواهد شد و سود بالقوه جمعیتی به بار جمعیتی تبدیل می شود.

بدون شک جوانان امروز کشور از آنچنان ظرفيت و استعدادي برخوردار هستند که همانند پدرانشان که در دوران پيروزي انقلاب، دفاع مقدس و ساير عرصه‌هاي پيشروي نظام اسلامي درخشيدند و حماسه‌ها آفريدند، بتوانند در شرايط فعلي نيز، بدون چشم دوختن به بيرون، نظام اسلامي را از شرايطي که رهبر معظم انقلاب از آن به «پيچ تاريخي و حساس‌ترين مرحله تاريخ» تعبير کردند، با موفقيت و سلامت عبور دهند.

به شرطي كه جوانان راببينيم وبخواهيم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: