« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۱۵۰۹
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۹
پرکاري دولت ازنکاتي است که رهبر معظم تصريح فرموده‌اند: «مخالفان هم نمي‌توانند آن را انکار کنند» و انصافاً از نقاط برجسته دولت است.

غلامحسين الهام:

در خرداد سال جاري، يک برگ ديگر از تاريخ انقلاب‌اسلامي ورق خواهد خورد. سيماي يازدهمين دوره رياست جمهوري، با کلک توانمند ملت ترسيم خواهد شد. اميد آن است که حماسه‌اي سياسي آفريده شود و پيشرفت کشور در فضاي برآمده از گزينش مردم شتاب افزون‌تري بيابد.

رهبر معظم انقلاب اسلامي در نخستين سخنراني عمومي خود در آغاز سال و در مشهد مقدس ضمن آن که تصريح فرمودند «انتخابات مال يک سليقه خاص، مال يک جريان فکري و سياسي خاص نيست»، همه کساني را که به نظام جمهوري اسلامي و به استقلال کشور معتقدند، به آينده کشور اهميت مي‌دهند، دل‌شان براي منافع ملي مي‌سوزد، تکليف فرمودند که در انتخابات شرکت کنند و رو گرداندن از انتخابات را فقط مناسب کساني دانستند که با نظام اسلامي مخالفند.

ايشان در عين حال ويژگي‌هايي را براي رياست جمهوري آينده برشمردند که تمثيل عيني آن رياست‌جمهوري فعلي از حيث نقاط قوت او و دولتش است. رهبر انقلاب ضمن آن که حمايت از هر نامزدي را از سوي رهبري نفي فرمودند، در عين حال از جايگاه ترسيم اصول و معيارها انتظارات خود را از رئيس جمهور آتي بدين شرح بيان فرمودند: «آن چيزهايي که امروز براي دولت و براي رئيس جمهور نقاط قوت محسوب مي‌شود، اينها بايد در رئيس جمهور بعدي وجود داشته باشد. اينها را بايد در خود تامين کند. آن چيزهايي که امروز نقاط ضعف شناخته مي‌شود را بايد از خودشان دور کنند.»

اين نقاط قوت چه هستند که مختص به دوره خاصي نبوده و تداوم آنها از رئيس جمهور آتي مطالبه مي‌شود قبل از پرداختن به رئوس اين نقاط قوت، اين افتخار براي رئيس جمهور- آقاي احمدي‌نژاد- کافي است که از سوي رهبر انقلاب به عنوان «الگو» و «اسوه»‌اي در تراز جمهوري اسلامي معرفي مي‌شوند و آيندگان را به پيگيري اين سيره دعوت مي‌کنند. رهبر معظم انقلاب اسلامي در نيمه دولت نهم تلقي خود را از رفتار دولت بدين شرح برشمردند:

1- پايبندي به اصول و ارزش‌ها. اين پايبندي هم در قول و شعار و هم در عمل و رفتار مورد تاييد امام جامعه و امت قرار گرفت. ايشان اين پديده را بي‌نظير توصيف نموده و تاکيد فرمودند: «اين پديده بي‌نظيري براي ماست که همان اصول را مبناي عمل قرار دهيم که اول انقلاب مطرح مي‌کرديم. روش‌ها تغيير مي‌کنند ولي اصول و مباني باقي مي‌مانند. همه خصومت‌ها با انقلاب هم به خاطر بقاي اين اصول است. شايد غبارهايي بر اين اصول نشست اما امروز شفاف‌تر مطرح است. در زبان رئيس جمهور و دولت مطرح مي‌شود و چون بيان کنندگان اين شعارها مسئول هستند، در مقام حرف باقي نمي‌ماند. چنان که مسئوليت حرف زدن اعضاي دولت، بسيار بالا است.»
2- پايبندي به عدالت. ايشان نفس رويکرد به عدالت را بسيار باارزش توصيف فرمودند. در حالي که کارنامه 8 ساله دولت، پايبندي عملي به عدالت را به خوبي نشان مي‌دهد. عدالت در توزيع منابع کشور و عدالت در خارج کردن دايره مديريت کشور از حلقه‌هاي محدود و بسته و وابسته به طيف‌هاي معين و محدود در حاکميت. عدالتي که در اجراي قانون اساسي بويژه اصل چهل و هشتم در بهره‌مندي همه استان‌ها و مناطق مختلف کشور متناسب با نيازها و استعدادهاي رشد خود، با سفرهاي استاني تحقق يافت و سيماي کشور در پيشرفت و سازندگي فراگير و متوازن شد.

3- پايبندي به خدمت. رفتاري که امام مسلمين مکرر، آن را قابل ذکر و ارج‌گزاري دانسته‌اند. مردم ايران در نوروز امسال هشتمين نوروز را با رئيس جمهور سپري کردند. همه ملت در تمام اين نوروزها، رئيس جمهور خود را يا در کنار کودکان بيمار در بيمارستان‌ها يافتند يا همراه کودکان بي‌سرپرست در مراکز نگهداري آنان. در اين سال‌ها رياست جمهوري جزو مشاغلي تعريف شد که همچون خدمتگزاران صادق امنيت و درمان و بهداشت و‌ آسايش، تمام وقت و بدون تعطيل روزهاي آغازين سال را به دور از خانواده در خدمت به مردم و بندگان خداوند سپري مي‌کنند.

نهايت اين که کارکنان خدوم و صديق اين بخش‌ هاي دولتي همچون کارکنان اورژانس و کادر درماني، پليس، راهبانان، آتش‌نشانان و... ممکن است که به نوبت عهده‌دار کار شوند ولي نوبت رئيس جمهور قابل تفويض و واگذاري نبود. هيچ نوروزي از نوروزها رئيس‌جمهور در ويلايي به استراحت نگذشت و بر ساحلي به تمدد اعصاب سپري نشد و در کنار هيچ هفت سيني جز «سين» سربلندي ملت، معطل نماند. قريب 6 ماه قبل رئيس جمهور در ارزيابي کارکرد خود و آرزوهاي انجام نشده به خبرنگاران گفت کاش فرصتي که در خواب گذشت، مي‌توانست آن نيز صرف خدمت به مردم شود. چند روز پيش خبرنگاري از خيل خبرنگاران همراه رئيس جمهور به نقشه ايران چشم دوخته بود، پرسيدم دنبال چه مي‌گردي؟ گفت نقطه‌اي که همراه رئيس جمهور بدانجا نرفته باشم. پرسيدم يافتي؟ گفت: نه!

4- پرکاري دولت. از ديگر نکاتي است که رهبر معظم تصريح فرموده‌اند: «مخالفان هم نمي‌توانند آن را انکار کنند» و انصافاً از نقاط برجسته دولت است. در يک سال اخير در يک روند تبليغي - رواني، مکرر مي‌شنيدم که رئيس جمهور امور کشور را رها کرده است و مشکلات اقتصادي ناشي از آن است. اين امر را اگرچه با روحيه رئيس‌جمهور سازگار نمي‌ديدم، ولي شدت تبليغات در حدي بود که داشت باورم مي‌شد. وقتي در اواخر دولت دهم فرصت مجدد خدمت مقدر شد، شاهد بودم که هيچ خللي در تلاش براي حل مشکلات کشور پيش نيامد و بين آغاز دولت نهم و اواخر دولت دهم در بذل وقت و تلاش براي بحث‌هاي کارشناسي و برنامه‌ريزي در مورد پيشرفت کشور و رفع مشکلات و معضلات از سوي رئيس جمهور و همکارانش هيچ خللي ايجاد نشده است.

5- شجاعت و قاطعيت دولت نيز از ويژگي‌هاي مورد توجه و تاييد رهبري عزيز انقلاب است. نمونه آن در دولت نهم در حل مسأله بنزين و در دولت دهم در اجراي برنامه هدفمندي يارانه‌ها متجلي گرديد. در عرصه جهاني نيز اين شجاعت به ويژه در دفاع از مباني ديني، عقلاني، منطقي و خيرخواهانه انقلاب اسلامي در همه عرصه‌ها متبلور گرديد. اصولاً ديپلماسي عمومي در دولت احمدي‌نژاد نضج گرفت و خود در صحنه ارتباط مستقيم با افکار عمومي جهانيان، صاحبان نفوذ و تئوري‌پردازان و انديشه‌سازان، باب گسترده‌اي گشود و با منطق و اعتماد به نفس برآمده از باور قلبي به انديشه ديني و بنيادهاي انقلاب اسلامي، پيام انقلاب و ملت ايران را به گوش همه علاقه‌مندان به شنيدن رسانيد.

6- روحيه تحول‌گرايي، نوآوري و اصلاح. اين ويژگي که بايد مبتني بر دو اصل «انديشه و قدرت تحليل مسائل» و «کارشناسي و فهم موضوعات پيچيده اقتصادي، سياسي، فرهنگي و اجتماعي و بين‌المللي» است و شجاعت در تصميم‌گيري، اصلاح روش‌ها، پذيرش اغلاط و اشتباهات امکان‌پذير است.

7- عدم انفعال در برابر زياده‌خواهي‌هاي استکبار.کشور به رغم همه دشمني‌ها و کارشکني‌ها، هسته‌اي گرديد و عموم کشورهاي جهان - جز اندکي کشورهاي اروپايي، امريکا و زيادت‌خواهان نژادپرست- مسير صلح‌طلبانه و انساني حرکت علمي جمهوري اسلامي را مورد تاييد قرار دادند. مردم، عزتمند دستاوردهاي علمي و فني خود را به ثمر رسانده و حراست نموده‌اند و از ماجراجويي و تشنج‌آفريني نيز به دور بوده‌اند. اگر بهانه‌جويي‌هاي تکراري را کنار بگذاريم، هيچ بهانه‌اي عليه جمهوري اسلامي نسبت به موازين عادلانه و مورد قبول نظام بين‌المللي وجود ندارد. حتي نسبت به نظامات يک‌سويه به رغم نقدهاي عالمانه و عادلانه جمهوري اسلامي و ابراز آن در عرصه‌هاي بين‌المللي، هيچ بهانه رفتاري عليه جمهوري اسلامي نمي‌توان يافت. نه انفعال و نه ماجراجويي، بلکه حرکت منطقي و مبتني بر اصول که امروز باعث شده افکار عمومي جهانيان و به ويژه کشورهايي که از تحميل نظامات ناعادلانه و نابرابر به ستوه آمده‌اند، معطوف به دولت اسلامي گردد.
رهبر معظم انقلاب اسلامي در شهريورماه 91 در آخرين هفته دولت (هشتمين سال) در مورد سياست خارجي دولت فرمودند: «امروز در عرصه سياست خارجي، ثقل و وزنه کشور، با چند سال قبل تفاوت دارد. ما در مسائل تاثيرگذاريم. يک بخش از نقاط قوتي که به نظر من روي آن بايد تکيه کرد، مسأله برجسته شدن ارزش‌هاي انقلاب است.»

8- استمرار مباني فکري و خدمت، حسن ختام دولت
در سال گذشته رهبري معظم انقلاب خطاب به دولت تاکيد فرمودند: «واقعاً امسال (سال آخر) اگر نگوييم جدي‌تر از هميشه باشد، بلاشک در اين سال آخر هيچ‌گونه کوتاهي و سستي در کار نباشد.»

امام خامنه‌اي فرمودند: «در اين سال‌هايي که دولت نهم و دولت دهم سر کار بودند تا امروز، گفتمان انقلاب و ارزش‌هاي انقلاب و چيزهايي که امام‌(ره) به آن توصيه مي‌کردند و ما آن‌ها را از انقلاب آموختيم خوشبختانه کاملاً برجسته شده. مسأله ساده‌زيستي مسئولان، استکبارستيزي، افتخار به انقلابي‌گري، يکي از عوامل گرايش مردم به دولت همين‌ها است. يعني مردم به اين ارزش‌ها اهميت مي‌دهند. مسأله دعوت به عدالت، مسأله ساده‌زيستي، دور بودن مسئولان از تجمل، تلاش دولت در جهت ارتباط با مردم، تلاش فوق‌العاده کاري که خوشبختانه در دولت مشاهده مي‌شود اين مشخصه خوب را تا آخر حفظ کنيد. خدا هم ان‌شاءالله کمک‌تان خواهد کرد.»


زاهد ار راه به رندي نبرد، معذور است
عشق، کاري است که موقوف هدايت باشد
منبع/ایران

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: