« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۱۳۶۶۶
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۷
به گزارش آوای رودکوف-روزنامه وطن امروز نوشت: با وجودی که قدرت جذب بیکاران در مشاغل مختلف کشور سال به سال روندی کاهشی را سپری می‌کند و بیکاری جوانان تحصیلکرده و... نیز با انباشت سالانه همراه است اما متاسفانه برنامه قابل توجهی برای رفع معضل بیکاری و ایجاد زمینه‌های اشتغال در کشور وجود ندارد تا جایی که این شاخص مهم اقتصادی در برنامه ششم توسعه کشور جایگاهی ندارد. بنا به این گزارش، با توجه به رشد جمعیت در دهه‌های قبل و جذب ناکافی نیروی کار در مشاغل و نیز ترکیب نیروی کار که بخش بزرگی از آن را فارغ‌التحصیلان دانشگاهی تشکیل می‌دهند، اشتغال به یک چالش مهم برای دولت تبدیل شده است. برآوردها نشان می‌دهد در ۵ سال آینده به طور متوسط 5/2 درصد به افراد متقاضی کار در جامعه ایران اضافه خواهد شد. این موضوع توجه جدی به اشتغالزایی فعالیت‌های اقتصادی به منظور پاسخگویی به این موضوع را نمایان می‌کند. در این‌باره نماینده مردم خوی در مجلس به نقش بیکاری در برنامه ششم توسعه اشاره کرد و گفت: نسخه‌ای که در حال حاضر برای بیکاری در برنامه ششم مطرح شده است درمان‌کننده کاملی برای بحث اشتغال نیست. برنامه ششم برای بحث بیکاری نیازمند اصلاحات است. سیدتقی کبیری در گفت‌وگو با تسنیم، درباره نقش بیکاری در برنامه ششم توسعه گفت: با توجه به اهمیت موضوع بیکاری در برنامه ششم توسعه، باید تدابیر مهمی برای آن اتخاذ شود. وی ادامه داد: نسخه‌ای که در حال حاضر برای بیکاری در برنامه ششم مطرح شده است درمان‌کننده کاملی برای بحث اشتغال نیست.  در برخی استان‌ها نرخ بیکاری به 60 درصد هم می‌رسد و در برخی استان‌ها این نرخ 30 درصد است. به نظر می‌رسد در مناطقی که نرخ بیکاری بالاست، باید عنایت ویژه‌ای در برنامه‌ریزی اشتغال انجام شود. یکی از انتقاداتی که در برنامه ششم مطرح است موضوع عدم توجه به بیکاری در مناطق محروم کشور است. کبیری با بیان اینکه برنامه ششم توسعه نیازمند بررسی دقیق است و در مواد‌ آن باید اصلاحاتی انجام شود، اظهار داشت: کلیات و پیشنهادات باید در صحن مورد بررسی قرار گیرد. دولت باید ریزبرنامه‌های خود برای ایجاد اشتغال را در مجلس مطرح کند و نمایندگان به تصویب برسانند. نماینده مردم خوی در مجلس درباره وجود مشکلات اساسی در حوزه صنعت و کشاورزی ابراز تأسف کرد و گفت: رکود در بخش صنعت و تعطیلی کارخانه‌ها در سطح کشور، آشکار و روشن است. وضعیت بیکاری در شهرستان‌ها بسیار بدتر از مراکز استان‌ها و بویژه پایتخت است.  تمرکز مراکز دولتی و خصوصی در تهران یکی از دلایل  کاهش نرخ بیکاری در تهران است. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: اشتغال باید با راهکارهای دیگری هم ایجاد شود، تحریک تولید برای افزایش اشتغال تنها یک ابزار است. افراد تحصیلکرده که شغلی ندارند در سال‌های آینده مشکلات بیشتری در حوزه‌های اقتصادی و اجتماعی به کشور تحمیل می‌کنند. به همین جهت باید چندین راهکار همزمان در حوزه اشتغال اجرا شود تا بتوان به نتایج مطلوب رسید و نباید به آزمون و خطا اکتفا کرد.

به اهداف اشتغال نمی‌رسیم
نماینده کارگران در شورایعالی کار با بیان اینکه با برنامه‌ای که به عنوان برنامه ششم توسعه نوشته شده نمی‌توان به اهداف اشتغالزایی دست یافت، گفت: بین برنامه‌های پنجم و ششم گسستگی وجود دارد. برنامه ششم راهکارهایی در جهت اهداف ناقص برنامه پنجم ندارد. علی خدایی درباره رویکرد اشتغالزایی دولت در لایحه برنامه ششم توسعه گفت: امروز اشتغال فارغ‌التحصیلان یکی از دغدغه‌های اصلی جامعه است و نمی‌توان آن را کتمان کرد.  وی با بیان اینکه کلیات و اهداف برنامه ششم توسعه بسیار آرمانی است، افزود: به‌رغم اینکه برنامه ششم توسعه در سایر حوزه‌ها دارای نکات مثبتی است اما در حوزه اشتغال دارای ضعف‌هایی است که قابل ملاحظه است و با برنامه ارائه شده به اهداف اشتغالزایی دست نمی‌یابیم. خدایی مهم‌ترین دغدغه و نگرانی جامعه کار و تولید را گسستگی بین برنامه‌های پنجم و ششم دانست و گفت: در حالی که اهداف برنامه پنجم بویژه مواردی که برای اشتغال تعریف شده هنوز به نتیجه نرسیده و اجرایی نشده، در برنامه ششم در راستای اجرای آن برنامه‌ها یا تکمیل نواقص آن هیچ راهکاری پیش‌بینی و ارائه نشده است. وی با اشاره به ماده 25 قانون برنامه پنجم توسعه گفت: براساس این ماده دولت مکلف شده بود سند ملی کار  را تدوین کند و به مرحله اجرا در بیاورد و به‌رغم اینکه 2 دولت در این زمینه فعالیت کردند ولی هنوز این سند ملی کار تدوین نشده است. نماینده کارگران در شورایعالی کار افزود: ماده 73 برنامه پنجم توسعه دولت را مکلف کرده بود قوانین کار و تامین اجتماعی را براساس الزاماتی در راستای همسویی اهداف کارگر - کارفرما و دولت اصلاح کند که متأسفانه هیچکدام اصلاح نشده و دوباره لایحه‌ای به مجلس ارائه شده که به هیچ عنوان پوشش‌دهنده اهداف برنامه نیست. خدایی ادامه داد: درمورد اخیر باز این قضیه تکرار شده و بدون اخذ نظر شرکای اجتماعی و بدون اینکه  لایحه بتواند بخشی از مشکلات تولید را حل کند به مجلس ارائه شده است. این نگرانی وجود دارد که با وجود گنجانده شدن اهدافی که در برنامه دیده شده اما در اجرا به مشکل برخورد کنیم.

به اشتغال جوانان توجهی نشده است
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در این‌باره با بیان اینکه باید تغییرات اساسی در برنامه ششم ایجاد شود، گفت: هیچ نرخی برای رشد اشتغال در این برنامه اعلام نشده است. شهباز حسن‌پور در گفت‌وگو با تسنیم درباره ایرادات برنامه ششم توسعه با بیان اینکه این برنامه قطعاً باید در کمیسیون تلفیق تغییرات اساسی پیدا کند، اظهار داشت: برنامه ششم توسعه با مشکلات و معضلات اساسی روبه‌رو است. وی ادامه داد: دولت در لایحه برنامه ششم توسعه تکلیفی برای وزارتخانه‌ها، نهاد‌ها و بانک‌ها در زمینه اشتغال جوانان که یک امر مهم برای مردم است تعیین نکرده به‌نوعی که هیچ نرخی برای رشد اشتغال طی این 5 سال اعلام نشده است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: