« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۱۳۶۳۵
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۳
رئیس اداره غدد و متابولیک وزارت بهداشت با بیان اینکه 2.7 درصد از نوزادانی که در ایران متولد می‌شوند به بیماری کم‌کاری تیروئید دچار هستند، از افزودن دو داروی مولتی ویتامین یددار و اسیدفولیک یددار به چرخه مراقبت مادران باردار خبر داد.
به گزارش آوای رودکوف به نقل از  روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، دکتر شهین یاراحمدی ظهر امروز در حاشیه نشست سالانه طرح غربالگری کم‌کاری مادرزادی تیروئید نوزادان، اظهار داشت: در صورتیکه بیماری کم‌کاری تیروئید به موقع درمان نشود می‌تواند سبب عقب‌ماندگی ذهنی شود، بنابراین نیاز به طراحی یک برنامه کشوری برای کنترل این بیماری احساس می‌شد.

وی با بیان اینکه تنها یک سوم نوزادانی که در سراسر دنیا متولد می‌شوند تحت غربالگری قرار می‌گیرند و دو سوم دیگر از این خدمت محروم هستند، افزود: در قاره اقیانوسیه 99 درصد نوزادان، در قاره آمریکا 83 درصد نوزادان و حدود 82 تا 83 درصد نوزادان در قاره اروپا تحت غربالگری کم‌کاری تیروئید قرار می‌گیرند.

دکتر یار احمدی با اشاره به اینکه در قاره آسیا کشورهای ایران، ژاپن و کره از لحاظ اجرای طرح غربالگری کم‌کاری تیروئید پوشش خوبی داشته و اکثر کشورهای آسیا از این لحاظ از پوشش خوبی ندارند، عنوان کرد: در قاره آفریقا نیز تنها یک درصد نوزادان تحت پوشش طرح غربالگری تیروئید قرار دارند.

رئیس اداره غدد و متابولیک وزارت بهداشت در رابطه با میزان بروز بیماری کم‌کاری تیروئید نوزادان نیز گفت: از لحاظ بروز بیماری در بعضی نقاط دنیا مانند آمریکای شمالی این بیماری کمتر بروز پیدا کرده و در هر یک هزار نوزادی که متولد می‌شود 0.3 تا 0.5 درصد دچار این بیماری هستند اما در ایران حدود 2.7 درصد نوزادان به بیماری کم‌کاری تیروئید مبتلا می‌شوند.

بیماری کم‌کاری تیروئید در کهگیلویه و بویراحمد بالاتر از میانگین کشوری

دکتر یار احمدی با بیان اینکه در استان کهگیلویه و بویراحمد بروز بیماری کم‌کاری تیروئید بالاتر از میانگین کشوری است، تصریح کرد: کوهستانی بودن منطقه، ازدواج‌های فامیلی و عدم استفاده از غذاهای دریایی غیرپرورشی می‌تواند از مهم‌ترین علل بالا بودن احتمال بروز این بیماری در کهگیلویه و بویراحمد باشد.

وی با اشاره به اینکه بیماری کم‌کاری تیروئید علت‌های مختلفی دارد از جمله عدم کار کردن مطلوب تیروئید نوزادان که می‌تواند به سه علت جنینی، مادری یا محیطی باشد، ابراز کرد: مهم‌ترین علت محیطی این بیماری کمبود ید است که در کشور ایران متأسفانه ید و سلنیوم کم است و احتمال بروز این بیماری را افزایش می‌دهد.

رئیس اداره غدد و متابولیک وزارت بهداشت اظهار کرد: علت دیگر بروز بیماری کم‌کاری تیروئید در نوزادان، بیماری‌هایی است که مادر به آنها مبتلا بوده که اگر در دوران بارداری به خوبی مراقبت صورت نگیرد ممکن است نوزاد دچار کم‌کاری تیروئید شود.

دکتر یار احمدی با اشاره به اینکه در حال حاضر متخصصان زنان آزمایش تیروئید برای مادران باردار تجویز می‌کنند، گفت: تشخیص زودرس سبب مراقبت بیشتر و کم شدن احتمال بروز بیماری در نوزاد می‌شود.

وی ابراز کرد: در حال حاضر بیشتر روی شناسایی بیماران کار می‌کنیم تا بتوانیم با تشخیص به موقع نسبت به درمان اقدام کنیم که دو اقدام را وزارت بهداشت در دستور کار دارد که با اجرای این طرح‌ها انتظار داریم در سال‌های آینده بیماری کم‌کاری تیروئید کاهش یابد.

افزودن مولتی ویتامین و فولیک اسید یددار به چرخه مراقبت مادران باردار

رئیس اداره غدد و متابولیک وزارت بهداشت تصریح کرد: در این راستا وزارت بهداشت دو داروی مولتی ویتامین یددار و فولیک اسید یددار را وارد چرخه مراقبت زنان باردار کرده است و در حال حاضر در سیستم دولتی، همه مراکز بهداشتی درمانی و خانه‌های بهداشت مولتی ویتامین‌هایی که به مادران باردار می‌دهند حاوی ید بوده که برای آنها مفید است.

 دکتر یار احمدی عنوان کرد: با تجویز این داروها، ید روزانه مادران باردار تأمین شده و در نتیجه احتمال بروز بیماری در نوزادی که متولد می‌شود کاهش می‌یابد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: