« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۱۳۲۲۶
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۳
ازدواج به عنوان سنتی پسندیده در دین مبین اسلام همواره یادآور شادی و نشاط است ولی تغییر برخی از آیین ها، حرکت کاروان های عروسی و ایجاد آلودگی صوتی تا پاسی از شب این سنت را تحت تاثیر قرار داده و باعث زیرپا گذاشتن حقوق شهروندی شده است.
به گزارش پایگاه خبری آوای رودکوف ،حرکت کاروان عروسی از منزل عروس تا داماد از گذشته های دور وجود داشته ولی در گذر زمان دستخوش تغییراتی شده است؛ تغییراتی که در دنیای متحول شده امروزی به زیرپا گذاشتن حقوق شهروندی ختم شده اند.

در گذشته های دور، اقوام نزدیک در آیینی بسیار ساده و منظم عروس و داماد را تا خانه بخت همراهی می کردند ولی امروزه با وجود خودروها و موتورسیکلت ها این بدرقه شکل دیگری به خود گرفته است.

اکنون در هر خانه ای یک خودرو وجود دارد و اغلب میهمانان بویژه اقوام درجه یک علاقه دارند عروس و داماد را با خودروهای شخصی تا خانه بخت همراهی کنند که این موضوع در نهایت به حرکت کاروانی خودروها می انجامد.

تک چرخ زدن موتورسیکلت ها و صدای ناهنجار آنها، ترکیدن ترقه ها، بوق های ممتد، کِل کشیدن های همراهان و صدای بلند سیستم های صوتی خودروهای همراه ماشین عروس، شیشه های واحدهای مسکونی را به لرزش در می آورند و آرامش شهروندان را به هم می زنند.

حرکت کاروان های عروسی در سطح خیابان های شهرهای مختلف از جمله بروجرد علاوه بر ایجاد آلودگی صوتی و از بین بردن آرامش شهروندان باعث ایجاد ترافیک، ازدحام و بی نظمی در سطح شهر می شود.
البته در شهرهای بزرگ به دلیل وجود بزرگراه ها این مشکل کمتر احساس می شود حال آنکه بروجرد شهری کوچک با خیابان های کم عرض است.

قطعا با توجه به موارد یادشده حرکت کاروان های عروسی در سطح شهرها و پیامدهای آن از جمله سد معبر و ایجاد آلودگی صوتی یک معضل فرهنگی است که باید برای حل آن چاره اندیشی شود.

این معضل فرهنگی نیازمند آسیب شناسی کارشناسانه و اصولی است و می توان از طریق رسانه های گروهی از جمله صدا و سیما، خبرگزاری ها و نشریات در این زمینه فرهنگ سازی کرد.

اگرچه نیروی انتظامی در صورت شکایت و اعتراض شهروندان با کاروان های عروسی برخورد می کند ولی به نظر می رسد اقدامات ابتکاری و فرهنگ سازی در این زمینه نتیجه بهتری خواهد داشت.

شاید با انجام خداحافظی و گرفتن عکس یادگاری با عروس و داماد در تالار عروسی و اعلام پایان جشن در این مکان از همراهی میهمانان با زوجین تا خانه بخت کم کند.
البته برخی از تالارهای عروسی طرح های ابتکاری خوبی به عروس و داماد پیشنهاد می دهند مثلا در صورت برگزاری جشن عروسی در آن تالارها عروس و داماد می توانند شب عروسی را در هتل این تالار به رایگان اقامت کنند که این مورد نیز می تواند از حرکت کاروان های عروسی در سطح شهر بکاهد.
**احسان کردی مسئول ایرنا در بروجرد
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: