شهادت رئیس جمهور خدوم ‌و مغتنم و همراهان را محضر رهبر معظم انقلاب ‌‌و امت شهیدپرور ایران تسلیت عرض می‌نماییم.آوای رودکوف

      
کد خبر: ۳۵۷۶۷
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۳:۴۱
گزارش آوای رودکوف از معضل دیوار نویسی در دهدشت؛
مطابق ماده ۹۲ قانون شهرداری‌ها نوشتن هرنوع مطلب یا الصاق هر نوع نوشته‌ای بر روی دیوارهای شهر که مخالف مقررات شورای شهر باشد ممنوع و تخلف است.

دیوار نویسی بدون مجوز شهرداری دهدشت تخلف است

به گزارش آوای رودکوف از دهدشت، دیوارنویسی شهری پدیده‌ای فراگیر و البته معضلی دست و پاگیر است که علاوه بر نازیبایی و برهم زدن چهره شهری حتی باعث تخریب فضای سمعی و بصری محیط شهری می‌شود.

دیوارنویسی به عنوان پدیده‌ای که چهره بیشتر نقاط شهر دهدشت را مخدوش کرده اما این روزها تبدیل به فضایی جهت بروز و ظهور انواع و اقسام تبلیغات، شعارنویسی، کری‌خوانی و حتی درد و دل‌های عاشقانه شده و این معضل بیشتر از آنکه جنبه اقتصادی داشته باشد بیشتر ناشی از معضلات اجتماعی و فرهنگی است.

پدیده دیوارنویسی گر چه از گذشته‌های بسیار دور یکی از روش‌های تبلیغاتی به شمار می‌رفته اما این پدیده به مرور زمان و با فراگیرشدن آن، تاثیر بسیار بدی بر فضای شهرها دارد، چنانکه در نقاط مختلف شهر دهدشت پدیده دیوارنویسی بیشتر از سوی افراد و شرکت‌های کوچک و بزرگ و با اهداف تبلیغاتی انجام می‌شود که نارضایتی و گلایه‌مندی شهروندان را نیز به دنبال دارد.

دیوار نویسی بدون مجوز شهرداری دهدشت تخلف است

بر روی دیوارهای شهر دهدشت موارد تبلیغاتی از جمله جرثقیل، وانت‌بار با انصاف، آژانس بی‌سیم، تخلیه چاه، تعمیرگاه و مکانیکی، صافکاری، بالانس کامپیوتری، دستگاه سبزی خردکن بر روی دیوارهای شهر دهدشت به راحتی مشاهده می‌شوند، البته گاهی اوقات جدایی از این تبلیغات، انواعی از شعارها و جمله‌هایی کوچه بازاری به شکل فارسی و لاتین روی دیوارهای شهر نیز دیده می‌شود.

یک جامعه‌شناس در مورد معضل دیوارنویسی، اظهار کرد: معضل دیوارنویسی عمل ناخوشایندی است که موجب زشت کردن منظر عمومی و آلوده ساختن فضای شهری می‌شود. دیوار نویسی و نقاشی روی دیوار پیامی است که از اواخر قرون وسطی به تدریج در جامعه شکل گرفته و از این طریق پیامی را به آگاهی مردم می‌رساندند.

این جامعه‌شناس با تاکید بر اینکه جوانان، نوجوانان و افراد مجرد از جمله گروه‌های درگیر در معضل دیوارنویسی هستند، گفت: اینگونه افراد کسانی هستند که به جای خاصی پایبندی ندارند و به دلیل بیکاری و یا بدبینی سیاسی که دارند، از این طریق شایعه‌پردازی می‌کنند.


مسئول فرهنگی و زیباسازی شهرداری دهدشت در این باره اظهار کرد: شهرداری دهدشت آماده همکاری و ارائه مجوز برای دیوارنویسی بوده و انجام این فرآیند بدون مجوز از شهرداری ممنوع بوده و تخلف محسوب می‌شود.

دیوار نویسی بدون مجوز شهرداری دهدشت تخلف است

ایمان تقوی با اشاره به گسترش پدیده دیوارنویسی در شهر دهدشت، گفت: هرگونه دیوارنویسی در شهر دهدشت باید با دریافت مجوز از شهرداری انجام شود.

وی با هشدار دادن نسبت به انجام دیوارنویسی بدون مجوز در شهر دهدشت، تصریح کرد: این موضوع بدون مجوز خلاف قانون است و شهرداری می‌تواند از طریق مراجع ذیصلاح اقدام به شکایت کند.

تقوی تاکید کرد: شهروندان قبل از اقدام به دیوارنویسی، با مراجعه به شهرداری دهدشت برای گرفتن مجوزهای لازم و اطلاع از قوانین و مقررات اقدام کنند.

وی با اشاره به ماده ۹۲ قانون شهرداری‌ها نوشتن هرنوع مطلب یا الصاق هر نوع نوشته‌ای بر روی دیوارهای شهر که مخالف مقررات شورای شهر باشد، را ممنوع و تخلف دانست.

در مجموع، پدیده دیوار نویسی به عنوان چالشی که سالها فضای شهری را درگیر کرده و به نوعی خود را در میان عناصر تبلیغات شهری قرار داده است نیازمند چاره اندیشی در ابعاد مختلف است که در این زمینه و در کنار برخورد قانونی و قضایی، تقویت نگاه اقشار مختلف به ضرورت توجه به زیباسازی محیط شهری و حقوق شهروندی انکار نشدنی است.

گزارش: سید مصطفی گنجی 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: