« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۳۵۵۹۶
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۰
رئیس مرکز بهداشت بویراحمد در گفتگو با آوای رودکوف :
رئیس مرکز بهداشت بویراحمد از اجرای برنامه پزشک خانواده شهری در این شهرستان خبر داد.

پایگاه خبری آوای رودکوف:رئیس مرکز بهداشت بویراحمد در گفتگو با آوای رودکوف با بیان اینکه طرح پزشک خانواده در شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر اجرا می شود، گفت :یکی از مهمترین مؤلفه های سرمایه انسانی، وضعیت سلامت مردم است به طوریکه مراقبت‌های بهداشتی اولیه مراقبت‌های اصلی در زمینه سلامت است که باید برای همه افراد و خانواده های جامعه قابل دسترس باشد.

طرح پزشک خانواده شهری در بویراحمد اجرا می‌شود

دکتر بهنام نیازی افزود: مراقبت ها ی بهداشتی متضمن توزیع عادلانه منابع اجتماعی بین طبقات مردم به ویژه طبقات محروم جامعه است و هدفش آن است که امکانات بهداشتی را تاحد ممکن به محل کار و زندگی مردم نزدیک کند.

وی با بیان اینکه مهمترین موضوع در اجرایی شدن این طرح فراهم کردن بستر فکری و فرهنگی است، یادآور شد: اجرای این طرح علاوه بر ضرورت پیش بینی نیروی انسانی و امکانات فیزیکی مورد نیاز، نیازمند فراهم کردن بستر فرهنگی و فکری جامعه برای استقبال مردم از این طرح است.

رئیس مرکز بهداشت بویراحمد اظهار کرد: واحدهای ارائه دهنده خدمات در شهرها مراکز خدمات جامع سلامت شهری و پایگاه های سلامت شهری و در روستاها مراکز خدمات جامع سلامت روستایی، پایگاه های سلامت روستایی و خانه های بهداشت هستند.

نیازی ادامه داد: این واحدهای بهداشتی خدمات اولیه سلامت که شامل آموزش سلامت، مراقبت بهداشتی تمامی گروه های سنی و گروه های آسیب پذیر، واکسیناسیون، پیشگیری از بیماری های واگیر و غیرواگیر، بهداشت محیط و حرفه ای، مشاوره های تغذیه ای و سلامت روان است را به طور رایگان به جمعیت تحت پوشش ارائه می دهند.

وی افزود: هر خانوار ساکن در شهر یا روستا دارای پرونده سلامت الکترونیک است که در این پرونده سابقه سلامت، بیماری و مراقبت های بهداشتی او ثبت می شود. آموزش بهداشت وظیفه مهم و اساسی همه واحدهای مرکز است که باید در جریان ارائه خدمات بهداشتی و پزشکی به صورت فردی و گروهی و به تناسب وضعیت سلامت و بیماری افراد انجام شود.

وی اظهار کرد: خدمات بهداشت محیط و کار، خدمات پزشکی، دندانپزشکی، مامایی، آزمایشگاهی ، تزریقات و پانسمان و نظارت بر نحوه ارائه خدمت در پایگاه‌های سلامت شهری و خانه های بهداشت از جمله وظایف مراکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی است.

وی اضافه کرد: درمان بیماران به صورت سرپایی، شناسایی بیماری های بومی منطقه، تشخیص و مراقبت درمانی بیماران نیازمند مراقبت ویژه، آموزش و اقدام برای پیشگیری از بیماری ها واگیر و غیرواگیر و ویزیت پزشکی از جمله خدمات ارائه شده به مراجعان توسط پزشک در مراکز خدمات جامع سلامت است.

وی یادآور شد: پزشک مرکز در صورتی که به اقدامات درمانی و تشخیصی بیشتری نیاز داشته باشد، می تواند بیماران را برای مشاوره تغذیه یا سلامت روان به کارشناسان مربوطه شاغل در مرکز و یا به بیمارستان ها و کلینیک های تخصصی ارجاع دهد. پزشک مرکز با استفاده از پرونده سلامت الکترونیک اطلاعات مهمی درباره سلامت اعضای خانواده در اختیار دارد. در مراکز خدمات جامع سلامت شبانه روزی خدمات اورژانسی و سرپایی به بیماران و مصدومان ارائه و در صورت نیاز بیمار با آمبولانس مستقر در آن مرکز به سطح دوم ارائه خدمات درمانی یا بیمارستان ارجاع داده می شود.

وی افزود: با توجه به اینکه نظر ریاست محترم جمهور بر برنامه ریزی در جهت کاهش پرداخت از جیب جمعیت قرار گرفته است، پیش‌بینی می‌شود با اجرای این طرح پرداخت از جیب مردم کاهش یابد.

رییس مرکز  بهداشت بویراحمد با اشاره به اینکه برابر با دستورالعمل‌های تعیین شده، امکان انتخاب پزشک خانواده توسط خود افراد وجود دارد، تصریح کرد: ترجیح این است که فرد، نزدیک‌ترین پزشک به محل سکونت خود را انتخاب کند، اما اجباری برای افراد وجود نخواهد داشت و افراد می‌توانند پزشک مورد نظر خود را در شهر محل سکونت برگزینند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: