« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۳۵۲۰۵
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۰

به گزارش پایگاه خبری آوای رودکوف،آیت الله ملک حسینی در جلسه هفتگی اخلاق (سه‌شنبه شب‌ها) در مسجد حضرت زهرا (سلام‌الله علیها) محمودآباد یاسوج در بخشی از سخنان خود در خصوص قلب سلیم، اظهار کرد: وقتی‌ امیرالمؤمنین(ع) در خصوص قلب می‌گوید؛ منظور جان انسان و روح انسان است، تغییر‌ها و تحولات همگی مربوط به جان انسان است.

آیت‌الله ملک‌حسینی: قلب سلیم مربوط به اندیشه است نه احساس / انصاف نشان دهنده سلامت قلب است / ظالم تاریک است و عاقبت و عقوبت را نمی‌بیند / نامزد‌هایی که رقیب‌شان را به پرونده‌سازی و دیگر تهمت‌ها متهم می‌کنند، تقوای سیاسی ندارند

آیت‌الله ملک‌حسینی بیان کرد: قلب سلیم چیست؟ در مقابل قلب سلیم قلب مریض است، وقتی می‌گوییم قلب سلیم، می‌بینیم که مربوط به حوزه احساس نیست، مربوط به‌ اندیشه است، قلب سلیم یعنی روح و جان پاک. شبهات مربوط به حوزه فکر است، نه حوزه احساس.

وی افزود: امام حسن (علیه‌السلام) فرمود؛ سالم‌ترین جان و قلب آن است که در آن شبهه نباشد. انصاف نشان دهنده سلامت قلب است.

نماینده مردم کهگیلویه و بویراحمد در مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: قلب سالم، قلبی است که وقتی انسان به لقاء خداوند می‌رود هیچکس جزء خدا در او نباشد، که نه شرک در آن باشد و نه شبهه، این قلب سلیم است، سلامت و قلب مربوط به هر حوزه از وجود انسان است، کلمه قلب کلمه زیبا و مقدسی در فرهنگ آیات و روایات ما است. قلب انسان متقی قلب سلیم و قلب انسان منافق قلب مریض است.

آیت الله ملک حسینی تصریح کرد: از نبی مکرم (ص) سؤال شد شرح صدر یعنی چه؟ هر کسی سعه صدر ندارد و بی‌تحمل است، نمی‌داند، رئیس نشود، نبی مکرم فرمود؛ «تاریکی در وجود این انسان نیست، می‌داند چه کند و عاقبت کار را می‌داند، انتقام الهی را نسبت به خود می‌داند».

وی بیان کرد: وقتی انسان بصیرت در امور را پیدا کرد، زیباترین رفتار از او سر می‌زند، عدالت نشانه شرح صدر در وجود انسان است، و ظلم نشانه ظلمت وجود انسان است.

آیت الله ملک حسینی ادامه داد: روزی که بخواهد عدالت نسبت به ظالم اجرا شود بسیار سخت‌تر از روز ظلمی است که بر مظلوم می‌رود. ظالم اگر بفهمد مظلوم مایه مقاومت می‌شود، مظلوم استعداد خود برای مقاومت را تقویت می‌کند!

وی در ادامه گفت: سلام و درود بر کسانی که فلسطین را به امروز رساندند، شما تاریخ فلسطین ذلیل سال‌های گذشته را بخوانید و آن را با فلسطین امروز مقایسه کنید، ظلم به آن‌ها قدرت داد، به آن‌ها فکر و‌اندیشه داد، آن‌ها را در مقابل دشمن نگهداشت، کشته می‌شوند و مظلوم هستند ولی قدرت یافته‌اند، مقاومت می‌کنند، دشمن خیال می‌کرد در دو یا سه روز به همه چیز پایان می‌دهد، مثل سیر روز‌هایی از یمن که حاکمان یمن، چند هزار نفر حوثی را می‌کشتند و کسی متوجه نمی‌شد، گاهی یک شهر یا روستا‌ها را با خاک یکسان می‌کردند. ظالم اگر شعور داشته باشد که ظلم او در آینده به مظلوم قدرت می‌دهد، ظلم نمی‌کند، اما ظالم تاریک است و عاقبت و عقوبت را نمی‌بیند.

وی گفت: در آیه الَّذِینَ آمَنُوا وَ تَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُمْ بِذِكْرِ اللَّهِ أَلا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ، اینجا مربوط به آرامش جان انسان است، این قلب مربوط به احساس انسان است، و با معنای قبلی متفاوت است. وقتی این آیه را می‌خوانیم متوجه می‌شویم که برخی از قلب‌ها مضطر هستند و برخی از قلب‌ها آرام هستند، در فرهنگ غربی کسی که می‌خورد و راه می‌رود زنده است ولی در فرهنگ دین ما زنده بودن به زنده بودن انسانیت است. کسی که با حلال و حرام کاری ندارد، هندوانه را محض خنکی می‌خورد، زنده نیست.

آیت الله ملک حسینی خاطرنشان کرد: لقمان به فرزندش فرمود «چطور باران سیل‌آسا زنده می‌کند زمین را، همینطور حکمت زنده می‌کند جان انسانی را، فرمود برو پیش انسان دانشمند و حکیم، زانو بزن و از او جدا نشو. روایات فراوانی ذیل این موضوع است.

وی افزود: قصه قصه قلب است و حیات، و قصه مرگ است و قلب، این‌ها را باید شناخت. باید ببینیم حسن قلب چیست؟ آیا حسنِ جان است؟ حسنِ کانون احساس است؟

آیت‌الله ملک‌حسینی در بخش دیگری از سخنان خود به حواشی انتخابات مجلس پرداخت و گفت: کسانی که در انتخابات تخریب می‌کنند افراد و نامزد‌هایی که رقیبشان را به پرونده‌سازی و دیگر تهمت‌ها متهم می‌کنند و همچنین تهمت‌های متفاوتی را به رقبای انتخاباتی خود وارد می‌کنند، تقوای سیاسی ندارند، با تأسف باید گفت که تهمت‌ها را به حدی زیاد کرده‌اند که تعداد تهمت‌ها از آرای ریخته شده در صندوق رأی بیشتر می‌شوند‌.

وی تأکید کرد: عده‌ای دارای قلب زنگ‌زده هستند، و به فرموده امام صادق(ع) قلب سالم قلب بدون شبهه هست و قلبی است که تقوای الهی در آن وجود داشته باشد و آدمی که قلب زنگ‌زده داشته باشد، منافق است.

انسان مؤمن انسانی است که تحولات پیرامونش بر جان و احساسش تأثیر می‌گذارد، غصه‌دار می‌شود و این حزن حزن مقدسی است. این حزن ویرانگر چه بلایی سر انسان می‌آورد و چه نشاطی بعد از این حزن به انسان می‌دهد!

برچسب ها: آوای رودکوف
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: