« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۳۳۹۰۵
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۰:۲۹
آوای رودکوف؛
دانشگاه جهانی ورزش برندی آموزشی و بین المللی است که از سال ۲۰۱۰ مشغول فعالیت است و به بهانه هفته سلامت و هفته معلم خبرنگار شبکه روابط عمومی با دبیر روابط دانشگاه در ایران گفتگوی کوتاهی انجام داد .

پایگاه خبری آوای رودکوف:دکتر حجت بقایی در این گفتگو با اشاره به اهداف فراوان جهت تاسیس دانشگاه گفت : دانشگاه جهانی ورزش با هدف علمی و تخصصی کردن رشته های مختلف ورزشی و استعدادیابی و معرفی ورزشکاران در رویدادهای جهانی در سال ۲۰۱۰ تاسیس شد .

بنیانگذار و ریاست دانشگاه استاد گرانقدرم دکتر علیرضا سلمانیان نوکابادی از ورزشکاران و قهرمانان بین المللی هستند که به دلیل حضور در مسابقات مختلف جهانی و بین المللی از اعتبار جهانی برخوردارند و با ایجاد ارتباطات فوق العاده با قهرمانان و اساتید در رشته های مختلف ورزشی توانستند در اغلب رشته های ورزشی اساتید و قهرمانان را جهت همراهی و همکاری با دانشگاه جذب نمایند.

ایشان در این مدت با رایزنی و پشتکار مثال زدنی توانسته اند، دانشگاه را در بیش از سی کشور جهان به ثبت برسانند و تایید همکاری دانشگاهها و مراکز علمی بین المللی را کسب نمایند .

اکنون دانشگاه در حوزه های مختلف فعالیت می کند و ما هم در ایران سعی کردیم با راه اندازی مرکز آموزشهای کوتاه مدت دانشگاه ، کانون کارآفرینی ورزشی دانشگاه و همچنین دپارتمان آموزشهای کاربردی دانشگاه ، از ظرفیتهای دانشگاه برای حمایت از ورزشکاران و ورزش دوستان نهایت استفاده را نماییم.

مشاور رییس دانشگاه جهانی ورزش در ادامه صحبتها در مورد اهداف تاسیس دانشگاه در مورد استعدادیابی به عنوان یکی از اهداف مهم اشاره کرد و افزود : با تاکید و دستور دکتر سلمانیان استعدادیابی و معرفی به مسابقات قهرمانان در اولویت فعالیتهای ما قرار دارد ، چرا که در جهت جهانی سازی ورزش و معرفی توانمندیهای کشورها و جذب استعدادها دانشگاه پتانسیلهای خوبی داشته و برنامه های بسیاری را طراحی و اجرا نموده یا در حال اجرا دارد .

دکتر بقایی در ادامه با توجه به نیاز جامعه ورزش به پشتوانه های علمی و دانشگاهی در سطح جهانی به پزشکی ورزشی اشاره کرد : مثلا در آزمایش دوپینگ ورود دانشگاه بر اعتبار مسابقات در سطح ایران ، خاورمیانه ، اوراسیا و ... می افزاید . و در حال حاضر با توجه به نداشتن آزمایشگاه انحصاری دانشگاه ، دانشگاه می تواند با هماهنگی پزشکان معتمد و آزمایشگاههای طرف قرارداد با حضور نماینده دانشگاه از ورزشکاران تست دوپینگ بگیرد و گواهی حضور یا عدم حضور در مسابقات را صادر نماید که این مجوزها در حال حاضر در حدود سی کشور جهان از اعتبار قانونی برخوردار است .

دبیر روابط عمومی دانشگاه جهانی ورزش در مورد نحوه ثبت نام و ورود به دانشگاه گفت : این دانشگاه برای پذیرش دانشجو «کنکور» مانند ایران برگزار نمی‌کند. ولی از آنجا که رشته ورزش هرساله داوطلبین فراوانی دارد، دانشگاه در ابتدا برای تمامی داوطلبان در چندین رشته ورزشی آزمون توان بدنی و استعداد ورزشی و تستهای پزشکی تقریباً به مدت دو هفته برگزار می‌کند که در نوع خود معیارهای بسیار سخت و سنگین دارد .
عدم کسب امتیاز لازم در آزمون ورزشی و تستهای پزشکی (مردود شدن) داوطلب را موجب می شود و تا آزمون بعدی باید حدود دوسال فاصله بیفتد . پس از قبولی در این آزمون، ۲۰٪ درصد از داوطلبان با معدل بسیار خوب (معادل تقریباً ۱۸ تا ۲۰ ایران) و ۲۰٪ با معدل‌های درجه بندی شده برای رشته‌های مختلف پذیرفته می‌شوند. ۲۰٪ دیگر سهمیه داوطلبانی است که معدل "پایین" دارند ولی به مدت چند مرتبه در آزمونها شرکت کرده و در لیست انتظار بوده‌اند.( به دلیل علاقه و پشتکار با صلاحدید و تایید هیات علمی می توانند به تحصیل و آموزش مشغول شوند. ) و ۴۰٪ باقیمانده سهمیه دانشجویان رشته‌های آموزگاری ورزش مدارس،مربیان ورزشی، ورزشکاران رسمی فدراسیون‌های ورزشی مختلف در کشورهای خود هستند که این دسته اولویت را بین داوطلبان دارند و داوطلبان می‌توانند در صورت مردود شدن در یک رشته، آن آزمون را پس از مدتی تکرار کنند .
توجه داشته باشید که این شرائط به نسبت تعداد داوطلب ها ممکن است هر سال دگرگون شوند.

دکتر حجت بقایی در پایان گفتگو در مورد رشته های دانشگاه و چگونگی طی کردن دوره ها با اشاره به تعداد بسیار زیاد رشته ها به مهمترین رشته ها اشاره کرده و گفت : در واقع رشته های دانشگاه بسیار زیاد است ولی در اینجا به چند رشته که بیش از همه ممکن است جلب نظر کنند و داوطلب داشته باشند را ذکر می کنم

مثلا در سطح کارشناسی و کارشناسی ارشد می توان به رشته های زیر اشاره کرد :«تبلیغات ورزشی»، «مدیریت و ارتباطات ورزش»، «ورزش، سلامتی و پیشگیری»،«عکاسی ورزشی»، «فیلمنامه نویسی ورزشی»، «طراحی فضاهای ورزشی»، «ورزش و حرکت»، «ورزش و توان»، «روزنامه نگاری ورزشی»،«مدیریت رسانه های ورزشی»،«بازاریابی ورزشی»،«حرکت و ورزش در دوران سالمندی»،«گردشگری ورزشی»،«ورزش بانوان»، «تحلیل و نقد ورزشی»، «نورپردازی سالنهای ورزشی»،«مدیریت بازیافت سلامتی»، «ورزش، رسانه‌ها و تحقیقات ارتباطات»، «رفتار حرکتی»،«تربیت مشاور اوقات فراغت و تفریحات ورزشی»،«آسیب شناسی و حرکات اصلاحی»،«مدیریت ورزشی »،«روانشناسی ورزشی»، «امدادگر ورزشی»، «تکنولوژی ورزش»،«بیومکانیک ورزشی»،«فیزیولوژی ورزشی»، «تغذیه ورزشی»،«بهداشت ورزش»، « مدیریت ومربیگری ورزش معلولین»،«آنالیزور ورزشی»، و چندین رشته دیگر.

و این رشته ها با توجه به همکاری برخی کشورهای جهان در آموزش به زبانهای زنده دنیا و زبان محلی کشورهای متقاضی ارائه می شود .

علاوه بر رشته های دانشگاهی که دانشجویان به صورت ترمیک و آکادمیک باید در آنها شرکت کنند ، و به برخی ازآنها اشاره شد ،دانشگاه مدارک معلم ورزشی ، آموزگار ورزشی را در سطوح دبستان تا دبیرستان را پس از آموزش مربیان صادر می کند .

همچنین در حوزه مربیگری، دانشگاه با همکاری اساتید رشته های مختلف مجوزهای لازم جهت مربیگری اکثر رشته های ورزشی را صادر می کند .

در سطح دکترا هم فارغ التحصیلان این دانشگاه و کارشناسان ارشد سایر دانشگاهها می‌توانند در صورت داشتن معدل خوب در رشته های مرتبط تحصیلی و یا در رشته ورزشی که مقام مورد تایید هیات علمی را کسب کرده اند و جلب موافقت یک استاد راهنما، می توانند رساله دکترای خود را بنویسند.

و همچنین در حوزه آموزشهای کوتاه مدت و کارگاهی هم بنا بر نیاز و میزان داوطلبین در حوزه های مختلف دوره ها ، کارگاهها و سمینارهای آموزشی در سطح ملی و بین المللی طراحی و برگزار می شود .

امیدواریم بتوانیم با حمایت اساتید و ورزشکاران اولا گامهایی در حمایت از ورزشکاران ملی برداریم ، و در مرحله بعد بتوانیم تبلیغات ورزشی ، بازاریابی ورزشی و کارآفرینی ورزشی را به صورتی سیستماتیک و سود آور برای جامعه هدف یعنی جامعه ورزشکاران معرفی کنیم .

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: