« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۳۰۲۶۰
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۸
آوای رودکوف گزارش می کند:
شب قدر در فرهنگ قرآن و روایات از جایگاه بس عظیمى برخوردار است تا آنجا که شب قدر در قرآن برابر با هزار ماه دانسته شده، و شب نزول قرآن، و شب تعیین تقدیرات یکسال و شب مبارک معرفى شده است.
به گزارش پایگاه خبری آوای رودکوف، از ویژگی‌های شب قدر احیاء و نیایش به درگاه الهی است. در این شب با عظمت که کتاب مقدس قرآن برای هدایت انسانها نازل شده و فرشتگان آسمانی برای سلام و درود، فوج، فوج بر زمین فرود می‌آیند، سزاوار نیست که انسان مؤمن و روزه‌دار در غفلت به سر برده و خود را از همنشینی با آنها محروم سازد.

شب قدر در فرهنگ قرآن و روایات از جایگاه بس عظیمى برخوردار است تا آنجا که شب قدر در قرآن برابر با هزار ماه دانسته شده، و شب نزول قرآن، و شب تعیین تقدیرات یکسال و شب مبارک معرفى شده است.

نزول فرشتگان و روح، در شب قدر هر سال اتفاق می‌افتد. در این شب، امور مربوط به یک سال آینده، توسط فرشتگان در زمان پیامبر بر خود ایشان و بعد او بر جانشینان بر حقش که حضرت علی(ع) و یازده فرزند معصوم او است نازل شده و اکنون نیز بر امام زمان(عج) نازل می‌شود.

احیاء شب های قدر برای هم برای دنیای انسانها و هم برای آخرتشان مفید است. شبي كه به گفته قرآن ملائكه از آسمان به زمين مي آيند و تقدير يک سال ديگر، برای بندگان رقم مي خورد. شبي كه مي توان آن را آغازی نو دانست. از بزرگترين اهداف احياء و شب زنده داری ها رجوع و بازگشت به خداست، هدف برقراركردن ارتباط دلی و روحی با خداوندمتعال است نه صرف ايراد كردن دعاهايی كه با حال كسالت و بي توجهی، فقط لقلقه زبان بوده و آبی از آن گرم نمی شود.

شب قدر، شبی است بزرگ. شبي كه صاحب دلان در طول سال انتظار رسيدنش را می كشند.

شب های نوزدهم، بیست و یکم و بیست و سوم ماه مبارک رمضان، به عنوان لیالی پرفیض و برکت قدر در نزد شیعیان و بسیاری از مسلمانان جهان دارای جایگاه با عظمتی است که در این شب ها به قرائت ادعیه، اقامه نماز و انجام مستحبات و شب زنده داری مشغول می شوند.

احياء شب قدر به بيدار بودن شب تا سحر خلاصه نمی شود

حجت‌الاسلام علی‌اکبر اکرمی، امام جمعه سراب در گفت‌وگو با آوای رودکوف، اظهارکرد: احياء شب قدر به بيدار بودن شب تا سحر خلاصه نمی شود اين بيدار بودن هدفی پشتش نهفته است و آن عبادت است، بله، قرائت دعا و قرآن نيز در اين شب عبادت است.

وی، افزود: قدر یعنی اندازه گیری، یعنی تا سال آینده، اندازه انسان ها قدر می شود. آنچه که بر سر انسانها بیاید، می نویسند، تا مطلع الفجر در شب بیست و سوم مورد تایید امام زمان(عج) قرار گیرد.

وی با استناد به آیه 4 از سوره دخان(فيها يُفْرَقُ کُلُّ أَمْرٍ حَکيمٍ) بیان کرد: در این آیه می‌خوانیم: در آن شب هر امر استواری (با حکمت و تدبیر نظام احسن) معیّن و ممتاز می‌شود.

حجت الاسلام اکرمی، ادامه داد: شب های قدر شب های غفلت نیست، شب های اتصال است.
امام جمعه سراب، یادآورشد: بنا بر منابع اسلامی، شب قدر شب ویژه رحمت الهی و آمرزش گناهان است و شیطان در این شب به غل و زنجیر کشیده شده و درهای بهشت برای مؤمنان باز می‌شوند.

وی، با اشاره به فرموده پیغمبر(ص) افزود: ایشان می‌فرمایند: خداوند از روزها، و از ماهها، ماه رمضان و از شبها، شب قدر را برای خود اختیار کرده است.

حجت‌الاسلام اکرمی، ضمن بازگو نمودن اهمیت احیاء شب های قدر تأکید کرد: زنده نگاه داشتن و احیاء شب های قدر فوق العاده اهمیت دارد برای آنهایی که متوجه هستند و برای آینده خود، برای یک سال بعد و قیامت خودشان اهمیت قائل هستند، نباید این سه شب را غفلت نمایند.

شب قدر، شب بهره مندی از رحمت بیکران الهی
حجت‌الاسلام محمود شربیانی امام جمعه عجب‌شیر در گفت‌وگو با آوای رودکوف، اظهارکرد: بهترین زمان برای سبک نمودن و ریختن گناهان و بهره مندی از رحمت بیکران الهی شب قدر است.

وی، افزود: در شب قدر آمرزش و بخشش بندگان از جانب خدای کریم صورت می گیرد.

وی با استناد به آیه 2سوره قدر(وَمَا أَدْرَاکَ مَا لَيْلَةُ الْقَدْرِ) بیان کرد: در این آیه می خوانیم: و تو چه می دانی که شب قدر چیست؟

حجت‎الاسلام شربیانی، شب قدر را از بهترین ایام سال دانست و ادامه داد: شب قدر بهترین ایام سال است. ملائکه به اذن خدا به روی زمین می ‌آیند تا مقدرات ما را معلوم می‌کنند. ملائکه می ‌آیند و دور دل ما می ‌شوند؛ اما جای خالی نمی ‌بینند که وارد شوند. فرودگاه دل ما برای فرود ملائکه خالی نیست.

امام جمعه عجب‌شیر، یادآور شد: شب قدر، شب سرنوشت انسان ها تلقی می شود و درواقع تمامی امورات انسان ها در این شب تعیین می شود.

وی، با اشاره به فرموده امام جعفرصادق(ع) افزود: ایشان می فرمایند: ابتدای سال، شب قدر است، در آن شب آنچه از این سال تا سال آینده انجام خواهد گرفت، نوشته می‌شود.

حجت‌الاسلام شربیانی، ضمن بازگو نمودن احیاء گرفتن شب قدر تاکید کرد: علت عبادت و احیاء گرفتن شب قدر این است که اولاً ما عمری طولانی نداریم و ثانیاً طاقت و توان عبادت زیاد را نداریم، یک شب- و نه یک روز- را به عنوان سمبل و نشانه عُمر دنیا قرار داده در آن شب خدا را عبادت می کنیم گویا که تمام عمر خداوند را عبادت کرده ایم.

گزارش از: امیرمسعود طایفه سلطانخانی
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: