« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۳۰۲۴۰
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۳
آوای رودکوف گزارش می کند:
اصل مساوات و برابری نخستین پایه نظام اجتماعی اسلام است و ادیان و مکتبهای فلسفی دیگر در این حد برای برابری انسان ارزش اجتماعی، سیاسی، حقوق و اقتصادی قائل نشده اند.....
به گزارش  پایگاه خبری  آوای رودکوف، حکومت اسلامى موظف است که براى تمام افراد ملت خود نیازمندی هاى اولى زندگى را فراهم سازد و به آنها آموزش لازم دهد، و از نظر اخلاقى نیز تربیت کند، بدیهى است در چنان محیطى افراد مختلف بسیار کم خواهند شد.

اصل مساوات و برابری نخستین پایه نظام اجتماعی اسلام است و ادیان و مکتبهای فلسفی دیگر در این حد برای برابری انسان ارزش اجتماعی، سیاسی، حقوق و اقتصادی قائل نشده اند و این نوع تفاوت از اختلاف بینش در شناخت شخصیت و ارزشهای والای انسان ناشی می شود.

کلام اسلامی بیش از هرچیز به مسئله عدل پرداخت. فقه اسلامی قبل از هر چیز مسئله عدل برایش مطرح شد و در جهان سیاست اسلامی بیش از هر کلمه ای کلمه عدل بگوش می خورد. به طورکلی در اعتقاد مومنان عدالت هم منشاء احکام دینی است و هم مقتضای آنها و حکمی که عادلانه نباشد دینی نیست، هیچ حکم قانونی در نظام اسلام نیست مگر اینکه از عدل سرچشمه گرفته است و عدالت در اسلام از اصولی است که هیچ تخصیص بردار نیست.

اهمیت و جایگاه والای عدالت در اسلام از یک طرف و وابستگی تحقق آن به ابزارهای حکومتی و قدرت از طرف دیگر نشانگر آن است که حکومت دینی ناگریز است که عدالت را به عنوان یکی از اهداف اساسی خودبرگزیند تا از مسیر دینی بودن خارج نشود. آیات بسیاری در قرآن در باب لزوم توجه به تامین و برقراری قسط و عدل در قرآن وجود دارد. عدل به مفهوم اجتماعی، هدف نبوت و به مفهوم فلسفی مبنای معاد است.

ماه رمضان شرایط مساعدی است برای مساوات
حجت‌الاسلام سعید مرادپور امام جمعه اُسکو در گفت‌‌وگو با آوای رودکوف اظهارکرد: درماه رمضان اعمال ارزش مضاعفی دارند و انسان به لحاظ تقویت ایمانی اولی است که به مساوات بیشتر بپردازیم.

وی، افزود: هرآنچه در توان داریم در اختیار اشخاص و جامعه نیازمند به مساوات برای رضای خدا قرار دهیم.

وی، بااستناد به آیه 135سوره نساء(ا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُونُوا قَوَّامِينَ بِالْقِسْطِ شُهَدَاءَ لِلَّهِ وَلَوْ عَلَىٰ أَنْفُسِكُمْ أَوِ الْوَالِدَيْنِ وَالْأَقْرَبِينَ ۚ إِنْ يَكُنْ غَنِيًّا أَوْ فَقِيرًا فَاللَّهُ أَوْلَىٰ بِهِمَا ۖ فَلَا تَتَّبِعُوا الْهَوَىٰ أَنْ تَعْدِلُوا ۚ وَإِنْ تَلْوُوا أَوْ تُعْرِضُوا فَإِنَّ اللَّهَ كَانَ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرًا) بیان کرد: در این آیه می خوانیم: اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد، به عدالت فرمانروا باشيد و براى خدا شهادت دهيد، هرچند به زيان خود يا پدر و مادر يا خويشاوندان شما -چه توانگر و چه درويش- بوده باشد، زيرا خدا به آن دو سزاوارتر است. پس، از هوا نفس پيروى مكنيد تا از شهادت حق عدول كنيد. چه زبان‌بازى كنيد يا از آن اعراض كنيد، خدا به هرچه مى‌كنيد آگاه است.

امام جمعه اُسکو، یادآورشد: مساواتى که قرآن میان انسان ها قایل است شامل دو قسمت عمده، مساوات در اصل انسانیت و مساوات در حقوق و اجراى قوانین و احکام است.

وی، بااشاره به فرموده امیرمومنان علی(ع) افزود: ایشان می فرمایند: هيچ چيزى مانند مواسات، پيوند برادرى را حفظ نمى كند.

حجت‌الاسلام مرادپور، رمضان را بازگوکننده درس مساوات دانست و تاکیدکرد: رمضان بازگوکننده درس مساوات و برابری است.

شناحت حقوق مبنای مساوات درجامعه است
حجت‌الاسلام یونس کیانی، امام جمعه شبستر در گفت‌‌وگو با آوای رودکوف اظهارکرد: مبنای مساوات درجامعه، شناحت حقوق است درواقع اگرحقوق مردم، حقوق مسئولان، حقوق پدر و مادر و فرزند شناخت نشود و از موارد دینی و روایی تبیین نشود، شاخص های مساوات درجامعه مشخص نخواهندشد.

وی، افزود: یکی از مراتب رسیدن به تقوا، مساوات است.

وی، بااستناد به آیه 8 سوره مائده(يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُونُوا قَوَّامِينَ لِلَّهِ شُهَدَاءَ بِالْقِسْطِ ۖ وَلَا يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَىٰ أَلَّا تَعْدِلُوا ۚ اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَىٰ ۖ وَاتَّقُوا اللَّهَ ۚ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ) بیان کرد: در این آیه می خوانیم: اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد، براى خدا، حق گفتن را برپاى خيزيد و به عدل گواهى دهيد. دشمنى با گروهى ديگر وادارتان نكند كه عدالت نورزيد. عدالت ورزيد كه به تقوى نزديكتر است و از خدا بترسيد كه او به هر كارى كه مى‌كنيد آگاه است.

امام جمعه شبستر، یادآورشد: معنای مساوات را نباید با مساوی بودن اشتباه گرفت.

وی، بااشاره به فرمایش امیرالمومنین علی(ع) افزود: ایشان می فرمایند: خداوند در اموال اغنیاء بخشی را به فقرا اختصاص داده است.

حجت‌الاسلام کیانی، ضمن بازگو نمودن درک نیازمندان درماه رمضان تاکیدکرد: در ماه رمضان اگر درک نماییم، هستند کسانی که در ایام کرونایی از لحاظ مادّی، معنوی و اجتماعی مشکل دارند، می توانیم با گرفتن روزه خودمان را به آنها نزدیک نموده و ازطرفی انگیزه ای در ما برای رفع مشکل افراد ایجادشود، خودبخود به مساوات در جامعه نزدیک شده ایم.

گزارش از: امیرمسعود طایفه سلطانخانی
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: