« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۸۱۴
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۵:۴۶
طبق آمار سالانه 800 ميليارد تومان حاجيان ايراني از كشور عربستان سوغات مي‌خرند و از همه مهمتر اينكه اين سوغات به جاي اينكه معنوي باشد اكثراً مادي و جنس‌هاي چيني است، هر چند كه متأسفانه هم اكنون تسبيح، چادر، سجاده و... نيز از چين وارد مي‌شود و اين سوغات چيني به يك معضل براي عمره‌گزاران تبديل شده است.

آوای دنا-اسدا... رباني‌مهر:در اسلام دادن و گرفتن سوغات يك رسم و رسوم ديرينه است كه باعث ايجاد وحدت و همدلي بين مردم مي‌شود و از گذشته مرسوم بوده است، اما بايد پذيرفت كه سوغات و هديه به هر شيوه‌اي جايز نيست. اگر سوغات و هديه باعث ضربه زدن به اقتصاد كشور شود به نظر مي‌رسد دادن آن جاي اشكال دارد كه البته قصد ورود به شرعي بودن آن نداريم، اما آنچه مهم است اين است كه طبق آمار سالانه 800 ميليارد تومان حاجيان ايراني از كشور عربستان سوغات مي‌خرند و از همه مهمتر اينكه اين سوغات به جاي اينكه معنوي باشد اكثراً مادي و جنس‌هاي چيني است، هر چند كه متأسفانه هم اكنون تسبيح، چادر، سجاده و... نيز از چين وارد مي‌شود و اين سوغات چيني به يك معضل براي عمره‌گزاران تبديل شده است.

بنده حقير كه نوروز گذشته توفيق زيارت خانه خدا را در كنار دانش‌آموزان داشتم افرادي را ديدم كه دانش‌آموز بودند و دو ميليون براي اين سفر هزينه كردند و به حساب سازمان حج و زيارت واريز كردند اما تا 5 ميليون فقط سوغات خريدند، وسايل برقي تا قيمت 500 هزار تومان خريدند كه دو روز بعد در هتل متوجه شدند اين كالاها چيني است و فروشندگان عرب تحت هيچ شرايطي آنها را پس نمي‌گرفتند و اين يك نكته جالب است كه هزينه سوغات دو برابر هزينه سفر باشد.

متأسفانه در اين زمينه فرهنگ‌سازي خوبي صورت نگرفته و هنوز عده‌اي از عمره‌گزاران به اين آگاهي نرسيده‌اند كه خريد سوغات از عربستان واجب نيست و اگر شما اعلام كنيد كه به علت گراني، جنس‌هاي چيني و مشكل حمل كالايي نخريده و تنها  دعا كرده اين باعث مي‌شود ساير بستگان كه در سفرهاي بعدي به اين سفر معنوي مشرف مي‌شوند هم به همين نحوه عمل مي‌كنند و در نهايت اين موضوع فراگير مي‌شود.

امروز تأكيد بر حمايت از توليد ملي و اقتصاد مقاومتي مورد توجه رهبر انقلاب و ساير مسؤولان است و بايد از هر فرصتي در جهت شكوفايي اقتصاد كشور استفاده كرد. خريد اين همه سوغات با دلار آمريكا و ريال عربستان و وارد كردن كالاهاي چيني ضربه بزرگي به اقتصاد كشور است و بايد همه دستگاه‌هاي فرهنگي، رسانه‌ها و نخبگان جامعه در اين زمينه آگاهي‌بخشي و اطلاع‌رساني نمايند تا از اين به بعد شاهد كاهش روند خريد كالاهاي چيني از سوي عمره‌گزاران ايراني باشيم.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: