« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۱۶۶۲۶
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۲
ترامپ
از هم اکنون اختلاف نظرهایی بین ترامپ و وزیرانش ظهور کرده است. این اختلاف نظرها، در بهترین حالت نشانگر گروهی است که از آمادگی برخوردار نیست، و در حالت بدتر هرج و مرجی را نشان می دهد که کسی نمی داند تا کجا پیش خواهد رفت.
به گزارش آوای رودکوف به نقل از جام نیـوز، نشریه «لوموند» در یادداشتی به موارد اختلاف بین دونالد ترامپ و وزیران آینده اش در خصوص «ایران» پرداخته و می‌نویسد:

برخی از موضع گیری های دونالد ترامپ درمورد روابط ایالات متحده با روسیه، اروپا، چین یا مکزیک، نظراتش درباره «ناتو»، توافق با ایران یا انتقال سفارت آمریکا به "اورشلیم" با انتقادهایی درخارج از آمریکا روبرو شده است. اما از هم اکنون اختلاف نظرهایی بین رئیس جمهوری جدید و وزیران آینده اش ظهور کرده است. این اختلاف نظرها، در بهترین حالت نشانگر گروهی است که از آمادگی برخوردار نیست، و در حالت بدتر هرج و مرجی را نشان می دهد که کسی نمی داند تا کجا پیش خواهد رفت.
 

با آن که ترامپ – مانند وزیران آینده اش - درمورد دو پرونده خیلی داغ خاور نزدیک چندان به روشنی سخن نگفته اند، باز هم اختلافاتی ژرف وجود دارد. نخست درمورد ایران: ترامپ درطول کارزار انتخاباتی بارها تکرار کرد که قصد دارد توافق هسته ای با ایران را «لغو» یا «ازنو مذاکره» کند زیرا آن را «بدترین» و «یکی از احمقانه ترین» توافق هایی می داند که تاکنون کشورش امضاء کرده است. جیمز متیس، هنگام حضور در سنا اعلام کرد: «توافق درباره کنترل سلاح [اتمی] ناقص بوده و یک توافق دوستانه نیست. اما هنگامی که ایالات متحده تعهدی می کند، ما باید به آن پایبند باشیم و با متحدان خود همسویی کنیم». (روسیه، چین، فرانسه، انگلستان و آلمان هم امضاء کننده توافق هستند). مایک پمپئو، که درزمان امضای توافق در سال ٢٠١٥ به عنوان نماینده مجلس به طور فعال با آن مخالفت کرده بود، لغو آن را رد می کند و می گوید که «سیا»ی تحت فرمان او اجرای آن را «به صورت کاملا درست و هدفمند» زیرنظر خواهد گرفت.

 

صداهای بسیاری در ایالات متحده در اردوی ترامپ برخاسته که ترامپ را به تدبیر درباره پرونده هسته ای ایران فرا می خوانند. باب کورکر جمهوری خواه و رئیس کمیسیون روابط خارجی سنا، که پیش از امضای توافق به شدت علیه آن فعالیت کرده بود، اکنون با قاطعیت می گوید که «توافق پاره نخواهد شد». رکس تیلرسون، نامزد وزارت امورخارجه، که درماه مارس ٢٠١٦، ازاین که شرکت «اکسون موبیل»اش مانند رقیبان – توتال و شل – از امتیازات درنظرگرفته شده در توافق برخوردار نیست ابراز تاسف کرده بود، هرگز یک هوادار سرسخت سیاست تحریم نبوده است. خود ترامپ هم اخیرا نشانه هایی بروز داده که از زیر سئوال بردن اصل توافق پرهیز خواهد کرد. او در ١٦ ژانویه به روزنامه های تایمز و بیلد گفت: «من درباره آنچه که درمورد توافق با ایران خواهم کرد پیشگویی نمی کنم».

 
بنیامین نتانیاهو که جزء نخستین دیدارکنندگان ترامپ درکاخ سفید خواهد بود، به نوبه خود در ماه گذشته گفته که: «دستکم ٥ ایده» برای عرضه به ترامپ درسردارد تا توافق هسته ای تخریب گردد، بدون آن که رسما زیر پا گذاشته شود. با این حال، در حلقه های اطلاعاتی اسرائیل (که پیش از توافق با هرگونه عملیات نظامی علیه تهراان مخالف بودند) نگرانی هایی بالا می گیرد. بنابر نوشته روزنامه هاآرتض، ارزیابی دستگاه های اطلاعاتی اسرائیل این است که «ایران به تعهدات خود پایبند مانده است» و یک گزارش ارایه شده به نتانیاهو می گوید که لغو و نقض توافق توسط آمریکا «خطایی جدی» خواهد بود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: