« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۱۶۵۹
تاریخ انتشار: ۱۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۸
به گزارش پایگاه خبری آوای رودکوف، روزنامه ابتکار به قلم صلاح الدین هرسنی- خبرگزاری رویترز گزارش کرده است که سه کشور انگلستان، فرانسه و آلمان تحریم هایی تازه ای را علیه تهران اعمال کرده اند.

 بنا به گزارش این خبرگزاری، تروئیکای اروپای این تحریم ها را برای متقاعد کردن آمریکا در حفظ برجام وضع نموده اند، اما با استناد به مجموعه ای قراین و شواهد، به نظر می رسد که تلاش برای متقاعد کردن آمریکا همه دلیل تروئیکای اروپا در اعمال تحریم علیه ایران نیست.

بدون تردید دلیل اصلی اعمال تحریم تروئیکای اروپایی علیه تهران در ارتباط با آن دسته ار رفتار های ایران در منطقه است که آنها همگام و همصدا با گروه های اسرائیل محور آن را رفتاری بدخیم و ثبات زدا می خوانند. در این ارتباط، توسعه برنامه موشکی بالستیکی و همچنین اقدامات ثبات زدا در چهار پایتخت استراتژیک منطقه یعنی دمشق، بغداد، بیروت و عدن در زمره رفتار هایی است که موجب نگرانی تروئیکای اروپایی و همچنین گروه های اسرائیل محور به رهبری ریاض و تل‌آویو است. اعمال این گونه تحریم ها نشان می دهد که اروپا اگر چه خواهان حفظ برجام است، اما با اقدامات تحریکی و برنامه های ثبات زدا که منجر به اختلال در نظم ژئوپولیتیکی منطقه می شود، مشکل دارد و موافق نیست. به عبارت دیگر اروپا می تواند در صورت تداوم رفتارهای ایران، به تناوب و به اختیار در زمین واشنگتن بازی کند. به واقع به همان میزانی که برجام و حفظ آن عامل اصلی نزدیکی و همسویی اروپا با ایران است، برنامه موشکی و رفتاری ثبات زاد می تواند منجر به شکاف ایران و اروپا شود چراکه برنامه موشکی ایران در گذر زمان می تواند تهدیدی برای اروپا نیز باشد.

با همه نادرستی و خطایی که در رفتارهای تروئیکای اروپایی بابت اعمال تحریم جدید علیه ایران وجود دارد، اما نباید نقش ایران را در ایجاد چنین وضعیتی نادیده گرفت. به عبارت دیگر نقش ایران به همان میزان نقش اروپا در اعمال این تحریم ها یکسان است. ای کاش ایران پیام لودریان را به رغم همه تردیدها در سفر به تهران جدی می گرفت و آن سفر را تنها به افتتاح نمایشگاه لوور در تهران خلاصه نمی کرد. لودریان در سفر به تهران حامل این پیام اروپا به تهران بود که اگر تهران به قواعد اروپا تن ندهد و بخواهد بر رفتار های تحریک آمیز و حساسیت بر انگیز خود اصرار داشته باشد، دیگر نباید منتظر همراهی اروپا در حفظ برجام باشد.

در شرایط حاضر هم شواهد نشان می دهند که اروپا صرف متقاعد کردن آمریکا در حفظ برجام به اعمال تحریم روی نیاورده است، بلکه این تحریم ها را با توجه به همسویی و رابطه استراتژیک با آمریکا و متحدان منطقه ای خود علیه تهران وضع کرده است. این کنش اروپا نه تنها به معنای آن است که ایران از اروپا در ماجرای برجام رو دست خورده است بلکه نشان می دهد که اروپا تا میزانی همراه آمریکا در پروژه ایران آزاری شده است. در این ارتباط اگر گفته شود که مسیر اروپا تا میزان از مسیر ایران در حفظ برجام جدا شده و همسو با مسیر آمریکا در نقض آن شده است، سخنی به گزاف نیست. حال در شرایطی که برخی از رفتار های ایران موجب دور شدن تدریجی اروپا از ایران خواهد شد، لازم است که ایران رفتار های خود را منطبق با روح برجام نماید. این مهم با توجه با نیاز اقتصاد برجامی ایران،می تواند موجب همراهی اروپا در حفظ برجام شود.

* مدرس علوم سیاسی و روابط بین الملل
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: