« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۵۸۲۲
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۸
شايد احساسي كه به روز سه شنبه دارم به دليل وجود دعای مخصوص این روزاست كه سرشار از مضامین اخلاقي و نکته های ظریف اجتماعي و اخلاقي است

سایت تحلیلی خبری آوای دنا  avayedena.com:
عبدالرحیم سوار نژاد : حس مي كنم به روز سه شنبه بيشتر از روزهاي ديگر علاقمندم ! شايد چون روز وسط هفته است يعني سه روز از هفته را پشت سر گذاشته ایم و سه روز دیگر را در پیش رو داريم و در این روز مي توانيم اعمال و رفتار هفتگی خود را مورد ارزیابی قرار دهيم و کارهای غیرمفید سه روز گذشته راازرفتار آتي حذف كنيم و کارهای خوب را تکرار و تاکید نماییم تا روزهاي تكراري پيش روي نداشته باشيم و سه روز بهتر از روزهای قبل براي خويش و در كارنامه خود رقم بزنيم و متضرر نگردیم امیرالمومنین عليه السلام فرمودند :

مَنِ اعتَدَلَ يَوماهُ فهُو مَغبونٌ ......... و مَن كانَ غَدُهُ شَرَّ يَومَيْهِ فمَحرومٌ ، و مَن لَم يُبالِ بما رُزِئَ مِن آخِرَتِهِ إذا سَلِمَتْ لَهُ دُنياهُ فهُو هالِكٌ ، و مَن لَم يَتَعاهَدِ النَّقصَ مِن نفسِهِ غَلَبَ علَيهِ الهَوى ، و مَن كانَ في نَقصٍ فالمَوتُ خَيرٌ لَهُ .

هر كه دو روزش يكسان باشد، مغبون است . . . و هر كه فردايش بدتر از ديروز او باشد، محروم است و هر كه چون دنيايش تأمين شود ديگر به خير آخرت خود اهميتى ندهد، هلاك است و هر كه به كاستى وجود خود رسيدگى نكند، خواهشهاى نفْس بر او چيره شود و هر كه در كاستى باشد، مرگ برايش بهتر است .

شايد هم چون مي توان روز سه شنبه را روز باز گشت به خویشتن ناميد يعني اعمال گذشته را تجزیه و تحلیل كرد و در اين فرصت ميانه به ارزيابي دقيقي نسبت به رفتار خويش رسيدامیرالمومنین عليه السلام در اين مورد فرمودند :

فازَ مَن أصلَحَ عَمَلَ يَومِهِ و استَدْرَكَ فَوارِطَ أمسِهِ .

سعادت (پيروزى) يافت كسى كه عمل امروزش را درست كرد و كوتاهى هاى ديروزش را جبران نمود روز سه شنبه را وقتي در آن عميق مي شويم انگار دريايي از درون آن جاري مي شود و نادانسته ها را محو مي كند و آگاهي مي بخشد و روز شکوفایی اندیشه مي گردد

شايد احساسي كه به روز سه شنبه دارم به دليل وجود دعای مخصوص این روزاست كه سرشار از مضامین اخلاقي و نکته های ظریف اجتماعي و اخلاقي است كه هر انساني را براي ساختن فردا يك راهكار ارائه مي كند و در در خواستهاي از خالق هستي بيش از همه به ورود در جمع و كار جمعي توجه مي كند:

اللَّهُمَّ اجْعَلْنِي مِنْ جُنْدِكَ فَإِنَّ جُنْدَكَ هُمُ الْغَالِبُونَ وَ اجْعَلْنِي مِنْ حِزْبِكَ فَإِنَّ حِزْبَكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ،وَ اجْعَلْنِي مِنْ أَوْلِيَائِكَ فَإِنَّ أَوْلِيَاءَكَ لا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ

و روز سه شنبه كمر هفته است وشايد نبايد شكسته شود و اين سخن امیرالمومنین عليه السلام روبرويت قرار داده مي شود كه فرمود:

ألا إنَّ الأيّامَ ثلاثةٌ : يَومٌ مَضى لا تَرجُوهُ ، و يَومٌ بَقِيَ لا بُدَّ مِنهُ ، و يَومٌ يَأتِي لا تَأمَنُهُ ، فالأمسُ مَوعِظةٌ ، و اليَومُ غَنيمَةٌ ، و غَدٌ لا تَدرِي مَن أهلُهُ .

هان! روزها سه گونه اند : روزى كه گذشته و اميدى به آن ندارى و روزى كه مانده (زمان حال) و گريزى از آن نيست و روزى كه مى آيد و به آن اطمينان ندارى . ديروز، پند و موعظه بود و امروز، غنيمت است و فردا را نمى دانى از آنِ كيست .

و شايد روزي است كه تصويري از حضرت يوسف (ع) و مبارزه با نفسش را مي توان به تماشا نشست و به زيبايي ديد و از آن درس گرفت و به سرانجام تكيه برخدا و نفي غير پي برد و آن را درك كرد :

أَعُوذُ بِهِ مِنْ شَرِّ نَفْسِي إِنَّ النَّفْسَ لَأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ إِلا مَا رَحِمَ رَبِّي.

و من خيلي بيشتر از روزهاي ديگر خدا به روز سه شنبه علاقه دارم كه سرشار از معناست و براي اين علاقه مي توان بهانه هاي بسيار داشت و بهترين بهانه دعاي آن است در ميان هفته اي كه خواهد گذشت چون هفته هاي ديگري كه آمدند و گذشتند و من ماندم براي روزي كه مي روم.

يَا مَوَالِيَّ هَذَا يَوْمُكُمْ وَ هُوَ يَوْمُ الثُّلاثَاءِ وَ أَنَا فِيهِ ضَيْفٌ لَكُمْ وَ مُسْتَجِيرٌ بِكُمْ فَأَضِيفُونِي وَ أَجِيرُونِي بِمَنْزِلَةِ اللَّهِ عِنْدَكُمْ وَ آلِ بَيْتِكُمْ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ اى سروران من،امروز روز سه‏ شنبه روز شماست و من در اين روز ميهمان شما و پناهنده به شمايم،پذيراى من باشيد،و پناهم دهيد،به حق مقام خدا نزد شما و اهل بيت پاكيزه و پاكتان.

و حالا احساس مي كنم كه روز سه شنبه براي من دوست داشتني تراز هميشه است و مي توانم با اين دوست داشتن به خالق محبوبم كه فرصت داده است عشق بورزم.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: