« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۳۵۵۵۸
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۶
مدیرحفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان عنوان کرد:
سه آفت مزارع کهگیلویه و بویراحمد را تهدید می کند و نیاز است بهره برداران، مزارع خود را به صورت روزانه پایش کنند.

به گزارش پایگاه خبری آوای رودکوف، مدیرحفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه سه آفت کرم برگخوارپاییز، زنگ زرد و ملخ های بومی مزارع استان را تهدید می کند گفت: نیاز است بهره برداران مزارع خود را به صورت روزانه پایش کنند.

وضعیت نارنجی برای مزارع کهگیلویه و بویراحمد؛ تهدید آفت کرم برگ خوار

حسین لایقی مطلق افزود: کشاورزان کهگیلویه و بویراحمد در صورت مشاهده نشانه های هر کدام از این آفت ها در مزارع خود به اداره جهاد کشاورزی شهرستان های محل فعالیت خود اطلاع دهند تا نسبت به مبارزه به موقع و پیشگیری از خسارت به محصولات آنان اقدام های لازم انجام شود.

وی با اشاره به اینکه مزارع استان در وضعیت نارنجی آفت کرم برگ خوار پاییز قرار دارد تاکید کرد: نیاز است تا کشاورزان پایش این آفت را انجام دهند.

لایقی مطلق گفت: با توجه به مشاهده آفت کرم برگ خوار پاییز دراستان های مجاور مانند فارس، بوشهر و هرمزگان مزارع کهگیلویه و بویراحمد در معرض حمله این کرم قرار دارد.

(این آفت قدرت آسیب رسانی و از بین بردن بیش از ۷۰ خانواده(نوع) و ۳۷۵ گونه گیاهی از جمله ذرت، سیب زمینی، گوجه فرنگی، سویا، سیر، پیاز، یونجه، بادام زمینی، پنبه، یونجه، لوبیا و چغندر قند را دارد.)

وی بیان کرد: از ابتدای دی ماه سال ۱۴۰۲ تاکنون ۴۰ هزار هکتار از مزارع کهگیلویه و بویراحمد برای بررسی آفت کرم برگخوار پاییز پایش شده و تاکنون موردی از این آفت پایش نشده است اما با این وجود نیاز است بهره برداران مراقب حمله این آفت باشند.

لایق مطلق تاکید کرد: این آفت قدرت تخریبی بالایی دارد و به گروه وسیعی از محصولات کشاورزی از قبیل ذرت، گندم، چغندرقند، گوجه فرنگی، کلزا، بادمجان، خیار و سایر محصولات حمله می‌کند.

مدیرحفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: حمله ملخ های بومی از دیگر آفت هایی است که با توجه به بارندگی های اخیر احتمال حمله آنان به مزارع و مراتع استان به ویژه در شهرستان های سردسیری بویراحمد، دنا و مارگون بیشتر شده است.

لایقی مطلق اضافه کرد: آفت زنگ زرد نیز از جمله بیماری‌های محصول گندم است که در مواقعی که مزرعه دارای رطوبت بالا باشد، شرایط برای شیوع آن مساعد می‌شود و با توجه به این که بارش‌ها در استان روند افزایشی داشته احتمال شیوع آن نیز قوت گرفته است.

وی افزود: با افزایش بارندگی‌های اخیر ، رطوبت برای رشد این بیماری بسیار مناسب شده است و کشاورزان باید به طور مداوم از مزارع خود بازدید کرده و در صورت مشاهده آلودگی در هر کیفیت و مقدار با کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی مشورت کرده و راهنمایی‌های لازم را دریافت کنند.

لایقی مطلق تصریح کرد: در سال زراعی جاری مبارزه به آفات و بیماری های محصول گندم در۱۲ هزار هکتار از مزارع گندم استان صورت گرفته است.

وی تاکید کرد: در سال زراعی جاری همچنین مبارزه با علف های هرز در 43 هزار هکتار از مزارع گندم و 830 هکتار از مزارع محصول کلزا در استان انجام شده است.

وی تصریح کرد: علف های هرز در استفاده از آب، رطوبت خاک، نور و غذا با گیاه رقابت می کند و به دلیل سازگاری در رقابت نیز برنده خواهند شد.

سالانه ۹۷۲ هزار تن انواع محصولات کشاورزی در استان کهگیلویه و بویراحمد تولید می‌شود.

این استان ۲۷۰ هزار هکتار زمین کشاورزی دارد که ۱۶۰ هزار هکتار آن زراعی است.

استان ۷۲۶ هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد در جنوب غربی ایران قرار دارد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: