« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۳۵۳۳۴
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۹
رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی کهگیلویه خبر داد:
رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی کهگیلویه گفت: این جشنواره به میزبانی شهرستان کهگیلویه و روستای عشایر نشین چنگلوا و روز چهارشنبه مورخ 2 اسفند برگزار می‌شود.

برگزاری جشنواره عشایر با محوریت کتاب و کتابخوانی اسفند ماه امسال در دهدشت

به گزارش پایگاه خبری آوای رودکوف از دهدشت، پنجمین جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان کهگیلویه با حضور دکتر جبار نژاد مدیر کل کتابخانه‌های عمومی کهگیلویه و بویراحمد، معاون سیاسی فرماندار کهگیلویه، رئیس اداره کتابخانه های عمومی گچساران و مدیران ادارات راه و شهرسازی، امور عشایری، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهرستان کهگیلویه اعضای شورای اسلامی روستای چنگلوا به منظور هماهنگی جشنواره عشایر با محوریت کتاب و کتابخوانی در سالن جلسات فرمانداری دهدشت برگزار شد.

سید نبی‌الله تقوی پور با اشاره به پیگیری زمین جهت احداث کتابخانه جدید در منطقه گلزار شهدای شهر دهدشت، اظهار کرد: در حال حاضر در مناطق گلزار و یا 60 دستگاه زمین با کاربری فرهنگی جهت احداث کتابخانه نداریم و از اداره راه و شهرسازی شهرستان خواهان تغییر کاربری یک قطعه از زمینهای خالی مناطق مذکور هستیم.

وی با اشاره به اینکه موضوع اصلی جلسه انجمن امروز برگزاری جشنواره عشایر با محوریت کتاب و کتابخوانی است، ادامه داد: امیدوارم با مساعدت و همفکری همه اعضای جلسه، بتوانیم یک برنامه مفرح برای همه مردم به ویژه کودکان و نوجوانان داشته باشیم و از طرفی جشنواره ای شایسته نام شهرستان کهگیلویه برگزار شود.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی کهگیلویه با بیان اینکه مقام معظم رهبری در مورد عشایر فرمود: «عشایر یک قشر زحمتکش، تولید کنده و مایه خیر و برکت برای کشور هستند و وظیفه مسئولان رسیدگی به امور عشایر و مشکلات آنهاست»، عنوان کرد: گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی برای همه اقشار و  بررسی نیازهای اطلاعاتی عشایر و خدمات رسانی به آنها در جهت رفع محرومیت زدایی فرهنگی و همچنین امید بخشی به سنین کودک و نوجوان عشایر از جمله  سیاستهای نهاد کتابخانه های عمومی کشور است.

وی با اشاره به سین برنامه های اجرایی جشنواره کتاب و کتابخوانی عشایر، تصریح کرد: توزیع بسته فرهنگی بین کودکان و نوجوانان، شاهنامه خوانی، قصه گویی، اجرای نمایش طنز، نقاشی متری روی پارچه و اجرای گروه سرود، مسابقه نقاشی و مسابقه طناب کشی از جمله برنامه های جشنواره است.

تقوی پور خاطرنشان کرد: این جشنواره به میزبانی شهرستان کهگیلویه و روستای عشایر نشین چنگلوا و روز چهارشنبه مورخ 2 اسفند برگزار می‌شود.

مدیر کل کتابخانه های عمومی کهگیلویه و بویراحمد، افزود: آمار خودکشی در شهرستان های مختلف استان، با آگاهی بخشی از طریق ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی قابل کاهش است.

محسن جبار نژاد، اظهار کرد: ترویج فرهنگ مطالعه و توزیع کتاب‌های مناسب بین مردم شهر و روستا و عشایری ایده ای نو و جدید است که نهاد کتابخانه های عمومی به عنوان متولی، آن را شروع کرده است.

وی با اشاره به همکاری های بسیار خوب اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در اجرای برنامه های فرهنگی، خاطر نشان کرد: همکاران ما در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمینه اجرای برنامه های فرهنگی زحمات بسیاری کشیدند اما نهاد کتابخانه های عمومی به عنوان شبکه ای گسترده تر از دیکر مراکز فرهنگی استان و با تعداد ۷۰ مرکز و بالغ بر ۲۰۰ نیرو در سطح استان در حال فعالیت هستیم و وظیفه داریم که در این مسیر قدم برداریم.

معاون سیاسی فرماندار شهرستان کهگیلویه در این باره گفت: نقش کتاب در طول تاریخ بی‌بدیل بوده و کتاب ‌پلی است که همه نسل ها را با گذشته مرتبط می‌کند و چراغ راه آینده است.

ابراهیم خنجری برگزاری چنین جشنواره‌ای با محوریت کتاب را کاری بسیار ارزشمند دانست و خواستار استمرار چنین برنامه هایی در طول سال شدند.

وی با بیان اینکه سرمایه گذاری در چنین عرصه ای است که یک ملت می تواند پیروز و سربلند باشد، عنوان کرد: در خصوص توسعه زیرساخت فرهنگی هر هزینه ای صورت بگیرد، هزینه نیست بلکه سرمایه‌گذاری است.

معاون سیاسی فرماندار کهکیلویه خاطرنشان کرد: اداره کتابخانه های عمومی شهرستان در بحث برگزاری جشنواره به تنهایی نمی توانند کاری کنند و نیاز به همکاری و تلاش همه ارگان ها و سازمان ها در جشنواره پیش رو است.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه، افزود: چنگلوا بزرگترین روستای شهرستان است و به عنوان روستای محوری برگزاری بیشتر برنامه های فرهنگی در زمینه عشایر و روستاها متاسفانه فاقد کتابخانه است.

عبدالکریم عبودی اظهار کرد: چند سال پیش یک باب خانه جهت عقد قراداد برای راه‌اندازی کتابخانه در این روستا مهیا شده بود و سالانه نیز نامه نگاری‌هایی از طرف شورا انجام می شود و امیدواریم در این زمینه فکر اساسی شود. 

وی با بیان اینکه برگزاری کارهای فرهنگی به صورت عملیاتی بسیار سخت است، عنوان کرد: بهتر است برگزاری برنامه های فرهنگی به موسسات فرهنگی که در این زمینه سابقه دارند، واگذار شود.

عبودی با اشاره به همکاری ادارات شهرستان برای اجرای این جشنواره، خاطرنشان کرد: همه ارگان ها و سازمانها برای برگزاری این برنامه عملآ پای کار بیایند و جهت برگزاری این جشنواره همکاری‌های لازم را داشته باشند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: