« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۳۵۱۸۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۱
یاداشت؛
سید مصطفی گنجی روزنامه نگار کهگیلویه ای و خبرنگار آوای رودکوف در مورد رسم غلط تیراندازی در جشن های عروسی و مراسمات عزاداری و قربانی شدن مردم تحلیل کوتاهی نوشت.

 تحلیل سید مصطفی گنجی از رسم غلط تیراندازی در جشن های عروسی و مراسم عزاداری در کهگیلویه و بویراحمد

پایگاه خبری تحلیلی آوای رودکــــوف، تحلیل سید مصطفی گنجی خبرنگار | ابوالقاسم مهربان دهیار روستای سرآسیاب از توابع شهرستان لنده در استان کهگیلویه و بویراحمد پنجشنبه شب بیست یکم دی‌ماه در آیین عروسی برادر زن خود به دلیل شلیک گلوله کُشته شد.

تیراندازی در آیین های شادی و سوگ از سنت های ناپسندی است که هر از چندگاهی برخی شهروندان کهگیلویه و بویراحمد را در گوشه ای از این استان به کام مرگ می‌برد اما این تجربیات تلخ همچنان برای مردم درس عبرتی نشده و با وجود تمام حوادث ناگوار و جان باختن افراد زیادی به دلیل انجام رسم غلط تیراندازی در مراسم مختلف همچنان این رسم در استان پا برجا است.

تحلیل سید مصطفی گنجی از رسم غلط تیراندازی در جشن های عروسی و مراسم عزاداری در کهگیلویه و بویراحمد

رسم تیراندازی در آیین های عروسی و ختم همچنان به عنوان یک رسم قدیمی در برخی از نقاط استان کهگیلویه و بویراحمد مرسوم است. اقدامی که نه تنها جان شرکت کنندگان در این محافل را نشانه گرفته بلکه پیامدهای اجتماعی مختلفی دارد و اثرات زیانبار آن تا سال‌ها دامن شهروندان را می‌گیرد.

البته طی چندسال اخیر در استان کهگیلویه و بویراحمد به مدد رسانه‌های الکترونیک و سایت های خبری و ورود فضای مجازی به محافل خانوادگی و آگاهی رسانی تا حدودی از فراگیر شدن چنین رسوماتی کاسته شده اما هنوز بطور کامل برچیده نشده و نیازمند کار کارشناسی و فرهنگ سازی بیشتری در این زمینه هستیم.

بارها شاهد بودیم با اجرای این رسم عروس، داماد و یا مهمانان جان خود را از دست داده‌اند و این موضوع باعث ترس، وحشت، احساس نا امنی و از بین رفتن آرامش مردم شده است. برای حذف این رسم در استان باید به شکل جدی پیگیری و قدم‌های موثر و اثربخشی در این خصوص برداشته شود.

وجود آداب، سنت‌های خطرناک و ناشایست تیراندازی در میان اقوام مختلف، تاکنون مشکلات زیادی را به همراه داشته است و سران عشایر و اقوام نباید اجازه دهند افرادی با انجام رفتارهای نابخردانه باعث غم و اندوه خانواده‌ها و مردم شوند.

نقش موثر و تاثیرگذار رسانه‌ها، نخبگان و چهره‌های صاحب نفوذ در عشایر و اقوام مختلف در آگاهی بخشی این مسئله بسیار اثر گذار است که در صورت عملی شدن، مانع بسیاری از اتفاقات ناخواسته و تلخ خواهد بود.

امنیت و آرامش مردم وظیفه دولت، دستگاه قضایی و نیروهای انتظامی است که امید داریم با همکاری مردم، بزرگان و معتمدین در آینده شاهد استفاده نکردن از سلاح و تیراندازی در مراسم باشیم.

کارشناسان علوم اجتماعی اعتقاد دارند که شهروندان کهگیلویه و بویراحمدی به دلیل پیامدهای اجتماعی مختلف این اقدام از نزاع های دسته جمعی و اختلافات خانوادگی گرفته تا بهم خوردن پیوند زوج (عروس و داماد) باید این رسم نامیمون را کنار بگذارند.

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۲
ریحان خادمی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
0
0
درود به سید عزیز و صدها سلام به آسید مصطفی گنجی فرزند برومند طایفه جلیل القدر و باعظمت سادات رضاتوفیق تیره عــواسی
ایل بزرگ رضاتوفیق به خود می‌نازد له خود می بالد که چنین فرزندان مستعد، دانا و با قلم و در عین حال با غیرت و باشرف دارد.
والا من از دور ایشان را می شناسم اما هر چه در تعریف و تمجید ایشان گفته ام ذره ای کم و زیاد نگفتم.
این تحلیل درست ، بجا و حق و حقیقت است؛ رسم غلط تیراندازی سالهاست در این منطقه خونهای زیادی را بیگناه بر خاک ریخت. هر چه هم می گذرد این قبیل رسومات غلط بیشتر و بیشتر می‌ شود.
فاطی بانو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
0
0
این رسم غلط و این فرهنگ قدیمی خون های زیادی ریخته ست دیگر وقتش رسیده مردم باوفای ما درس عبرت بگیرند و از این رسوم غلط دست بردارند.
قوم لر با اصالت است و باغیرت، تاریخچه ای به بلندای دنای استوار و صلابت خاییز، به پهنای منطقه شلالدون باشت و به زلالی رودها و آبشارهاست. تفنگ برنو با فرهنگ و سنت ما آمیخته است و با ما بیگانه نیست.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: