« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۳۵۱۶۸
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۸
آسیب های اجتماعی ؛
در شرایطی که در ماه‌های گذشته گزارش‌هایی در خصوص رشد روزافزون تهیه سیگار توسط دختران 13 تا 15 سال از طریق فروشگاه‌های آنلاین منتشر شد، دادگستری کل استان تهران امروز از ممنوعیت فروش دخانیات از طریق فروشگاه‌های آنلاین و پلتفرم‌های اینترنتی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری آوای رودکـــوف؛ امروز دادگستری کل استان تهران از ممنوعیت فروش دخانیات از طریق فروشگاه‌های آنلاین و پلتفرم‌های اینترنتی خبر داد.

در ماه‌های گذشته همزمان با اعلام افزایش ۱۳۰ درصدی دختران سیگاری ۱۳ تا ۱۵ سال، گزارش‌های زیادی در خصوص دسترسی راحت به دخانیات در برخی از فروشگاه‌های آنلاین و پلتفرم‌های اینترنتی منتشر شده بود که موجب حساسیت افکار عمومی شد.

سیگار صورتی! / موج مصرف دخانیات در میان دختران

خرید دخانیات تنها با یک کلیک

برخی از فروشگاه‌های آنلاین و پلتفرم‌های اینترنتی با وجود ممنوعیت فروش مواد دخانی در فضای مجازی به خصوص به افراد زیر ۱۸ سال، با گذاشتن تنها پیش‌شرط احراز هویت قبل از خرید آنلاین که به‌راحتی توسط کاربران قابل دور زدن است، امکان خرید سیگار را برای تمام سنین در هر زمانی با امتیاز تحویل درب منزل را فراهم کرده‌اند.

در واقع در این پلتفرم‌ها، محصولات دخانی مختلفی معرفی شده و امکان ثبت سفارش آنلاین این محصولات برای کاربران با یک کلیک به سادگی فراهم شده است .

بررسی‌ها نشان می‌دهد، فرایند احراز هویت در این پلتفرم‌ها بسیار ساده بوده و تمام افراد در تمام سنین صرف داشتن تلفن همراه و با واردکردن کد ملی صاحب سیم‌کارت بدون هیچ محدودیتی قادر به فعال‌کردن بخش خرید دخانیات در این برنامه‌های خرید آنلاین هستند.

تسهیل شرایط خرید دخانیات در پلتفرم‌های اینترنتی در حالی است که فروش دخانیات به نوجوانان زیر ۱۸ سال ممنوع است؛ اما برخی فروشگاه‌های اینترنتی صرفاً برای بالابردن منافع خود بدون توجه به پیامدهای منفی آن در جامعه، شرایط خرید دخانیات را برای همه سنین فراهم می‌کنند.

۱۲ ساله‌های سیگاری!

به گفته دبیرکل جمعیت مبارزه با دخانیات ایران بر اساس برآوردها، سن شروع استعمال دخانیات در کشور به زیر ۱۲ سال رسیده است.

کارشناسان معتقد هستند یکی از دلایل کاهش سن مصرف دخانیات در ایران، دسترسی راحت به آن است، دسترسی آسانی که می‌تواند آن‌ها را با گذشت زمان به آسانی به سمت مصرف مواد دخانی سوق دهد .

در تیر ۱۴۰۲ نیز معاون اجتماعی ستاد فرهنگی و اجتماعی شورای‌عالی انقلاب فرهنگی گفته بود: «مصرف دخانیات میان جوانان به‌ویژه دختران در پنج‌سال گذشته ۱۳۳ درصد افزایش یافته و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۵ رتبه ایران در مصرف سیگار تک‌رقمی شود و این عدد وحشتناکی است.»

در آبان امسال نیز رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت افزایش مصرف دخانیات در زنان را نگران‌کننده خواند و اعلام کرد مصرف سیگار در گروه سنی دختران ۱۳ تا ۱۵ سال ۱۳۳ درصد افزایش داشته است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: