« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۳۴۹۵۰
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۲
یاداشت ارسالی از مخاطبان؛
مهندس عدل هاشمی پور در طول ادوار تاریخ انتخابات در حوزه انتخابیه کهگیلویه تنها نماینده‌ای بود که دیوار قومیت‌گرایی را فرو ریخت و بر روی دوگانه‌ ثلاث-بویراحمد خط بطلان کشید و نگاه واحدی به نقاط مختلف حوزه انتخابیه داشت.

محبوبیت دوچندان نماینده‌ای که به قومیت‌گرایی و طایفه‌پرستی پشت پا زد

پایگاه خبری آوای رودکـــوف | حوزه انتخابیه کهگیلویه و شهرستان‌های بهمئی، لنده و چرام که در واقع به نام شهرستان‌های چهارگانه گرمسیری از آن یاد می‌شود طی سه سال و نیم گذشته در واقع بدترین سالهای خود را طی ۴ دهه پس از انقلاب تجربه کرده است. تجربه تلخی که همه مردم حتی از بیان آن هم متنفر هستند و حاضر نیستند به هیچ قیمتی لحظه‌ای به آن فکر کنند. سالهایی که گویا زمان هم در آن متوقف و منجمد شده بود.

طی سه سال و نیم گذشته تمامی پروژه‌های عمرانی، زیرساختی و توسعه‌ای شهرستان‌های چهارگانه کهگیلویه که با تلاش‌های شبانه‌روزی نمایندگان سابق و اسبق با صرف هزینه‌های میلیاردی از دولت‌های گذشته باقی مانده بود، به یکباره متوقف شده و عملأ زیرخاک مدفون شدند. تا جایی که بارها نمایندگان سابق و اسبق در گفت‌و‌گو با رسانه‌ها نسبت به عدم پیگیری آنها و هدررفت منابع مالی و پول بیت‌المال صراحتأ زبان به انتقاد و گلایه گشوده و از نماینده کنونی شهرستان خواستار پیگیری و به نتیجه رسیدن آنها شدند اما با رویکرد «نمی‌شود» و «معارض دارد» و اصولأ با اتخاذ سیاست‌های اشتباه تا به امروز بیشتر آنها همچنان متوقف بوده و علف زیرشان سبز شده است.

از امروز تا روز سرنوشت‌ساز دوم اسفندماه ۱۴۰۲ کمتر از سه ماه زمان باقی مانده و چهره‌های سیاسی که قصد کاندیداتوری در صحنه انتخابات مجلس دوازدهم را دارند کاملأ برای مردم مشخص شده و تنور انتخابات در حوزه انتخابیه کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده بسیار گرم و پر حرارت آغاز شد.

به دلیل بافت عشیره‌ای و زندگی ایلیاتی و عشایرنشینی در کهگیلویه و بویراحمد از گذشته تا به امروز انتخابات مجلس شورای اسلامی در این استان همیشه داغ و جنجالی بوده و تعصبات قومی در حمایت از کاندیدای قومیتی به اوج خود می‌رسد.

حضور مهندس عدل هاشمی پور، حجت‌الاسلام بزرگواری، حجت‌الاسلام موحد، دکتر علی مژدهی پور، دکتر رضا دهبانی‌پور و برخی دیگر از چهره‌های سیاسی در حوزه انتخابیه کهگیلویه، انتخابات امسال در این حوزه را بسیار حساس کرده تا جایی که به اذعان خیلی از تحلیگران مسائل سیاسی، انتخابات دوازدهم در حوزه انتخابیه کهگیلویه، جنجالی‌ترین دوره تاریخ ادوار انتخابات را در پیش دارد.

اما نکته بسیار مهم در این زمینه عملکرد متفاوت چهره‌های سیاسی در دوران نمایندگی و تصدی مسئولیت‌هایشان است که می‌توان بر اساس آن چهره پیروز انتخابات دوازدهم در حوزه انتخابیه کهگیلویه را تا حدودی گمانه‌زنی کرد. عملکردهایی که طی حدود بیش از ۸ دوره گذشته از ادوار مجلس، نتوانسته این حوزه انتخابیه را متحول کند و حتی باعث به قهقرا رفتن حوزه انتخابیه و محرومیت بیش از پیش این دیار شده است به ویژه در دوره کنونی که توسعه، پیشرفت و تحول حوزه انتخابیه کهگیلویه بیشتر حول محور خواسته‌ها و نیز دخالت‌های فردی و نامعقول چند لیدر به خصوص چرخیده و همین عامل باعث شد تا موج گسترده‌ای از خشم و نارضایتی بوجود بیاید و ناتوانی و ضعف نماینده در اجرای وعده‌ها و پیگیری مطالبات مردم به اوج خود برسد و حتی حامیان نماینده هم به این امر مسلم اعتراف کنند و این عامل اساسی باعث جدایی اقشار مختلف مردم، طوایف و حتی چهره‌های سرشناس از سید محمد موحد شده و میزان ریزش‌ها روز به روز بیشتر و بیشتر شود.

آنچه طی سالهای گذشته تا به امروز موجب ناراحتی و گله‌مندی مردم شریف حوزه انتخابیه کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده از شرکت در انتخابات شده علاوه بر وضعیت اقتصادی کشور و شرایط معیشتی مردم که با سختی و مشقت سپری می‌شود، نارضایتی از عملکرد نمایندگان پس از موفقیت در انتخابات و راهیابی به مجلس شورای اسلامی است. عدم‌رضایت مردم این حوزه انتخابیه ناشی از عدم پیگیری مطالبات بحق‌شان است که در ایام انتخابات مجلس تنها وعده شعاری آن را شنیده‌اند. موج نارضایتی مردم به ویژه در این دوره که مطالبات مهم و بحق‌شان بر روی زمین باقی مانده و علیرغم گذشت سه سال و اندی هنوز تاکنون رنگ واقعیت به خود نگرفته است سبب به هم خوردن معادلات سیاسی برای کمپین عزت شده و هر روز اخبار بی‌شماری مبنی بر ریزش آرا و جدایی مردم از سراسر حوزه انتخابیه شنیده می‌شود و این نشان‌دهنده پایان عمر سیاسی تشکیلات انتخاباتی نماینده کهگیلویه است.

پدیده مذموم قومیت‌گرایی و قوم‌پرستی در تمامی ادوار انتخابات مجلس در این حوزه انتخابیه رواج داشته است اما شدت قومیت‌پرستی و رواج قوم‌گرایی در این دوره و طی سه سال و نیم اخیر به اوج خود رسیده است و این پدیده مذموم باعث خشم، عصبانیت و دل‌زدگی مردم حوزه انتخابیه نسبت به انتخابات مجلس شده که اصلأ پدیده خوبی نبوده و حتی هشدار دهنده است.

پس از قبولی سردار هاشمی‌پور در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه کهگیلویه در اسفندماه ۱۳۹۴ موجی از خوشحالی و امید به آینده را در دل مردم این حوزه انتخابیه زنده کرده بود و از آن جایی که "سردار سازندگی" تجربه اجرای پروژه‌های کلان کشوری را در کارنامه کاری خود داشت، خیلی زود شهرستان‌های چهارگانه را به کارگاه‌های بزرگ ساخت‌و‌ساز مبدل کرد و سوت قطار پیشرفت و توسعه پس از سالیان زیادی در این حوزه انتخابیه به صدا درآمد. بدون‌شک دوره نمایندگی مهندس هاشمی‌پور تنها دوره‌ای بود که "قومیت‌گرایی" و "قومیت‌پرستی" هیچ معنایی نداشت و همین عامل باعث محبوبیت دوچندان مهندس هاشمی‌پور در میان هر دو طیف "ثلاث" و "بویراحمد" شده است، البته محبوبیت هاشمی‌پور تنها به دلیل رد قومیت‌گرایی و بی‌توجهی به این مسائل نیست، هاشمی‌ پور طی دوره نمایندگی‌اش خدمات بیشماری به مردم نقاط مختلف حوزه انتخابیه کرده است و برکات این خدمات از سرآسیاب و ممبی تا لیراب و مورخانی و از چارراه آل طیب تا سرفاریاب را مردم به خوبی لمس کردند و مجموع این عوامل، میزان محبوبیت مهندس هاشمی‌پور را دوچندان کرده است.

مهندس عدل هاشمی‌پور طی یک دوره نمایندگی با رد پدیده مذموم قومیت‌گرایی، خدمات بسیار بزرگی در مناطق مختلف بخش دیشموک و چاروسا و شهرستان‌های لنده و بهمئی به انجام رساند و با اقدامات ارزشمندی که در همه این مناطق انجام داد، دیوار قطور و تفرقه‌انگیز "ثلاث و بویراحمد" که طی چندسال اخیر مهمترین دلیل پسرفت، عدم توسعه‌یافتگی، محرومیت و اختلاف و دودستگی بود را در هم شکست و فرو ریخت و بر روی آنها خط بطلان کشید. اقدام ارزشمندی که به اذعان نخبگان فکری حوزه انتخابیه، چراغ اول گام بلند مهندس هاشمی‌پور در افق ۱۴۰۶ حوزه انتخابیه جهت پیشرفت و آبادانی است.

خطاب به همه کاندیدای دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه کهگیلویه باید گفت اگر قرار است نماینده آینده مردم این دیار در مجلس شورای اسلامی تنها به دنبال پیگیری اهداف طایفه خویش بوده و طایفه‌گرایی و ایل پرستی و لیدر محوری را در صدر کارهای خود قرار دهند بهتر است همین الان از حضور در صحنه انتخابات انصراف دهند و دنیا و آخرت خود را به هیچ متاعی نفروشند و این را نیز بدانند که مردم حوزه انتخابیه دیگر فریب چنین چهره‌های واپسگرا، قوم‌پرست و بدون عملکرد را نخورده و این افراد را به خوبی تشخیص می‌دهند و امکان رای آوری چنین افرادی تقریبأ صفر است.

مقایسه دوران نمایندگی چند شخصیت سیاسی این حوزه انتخابیه نشان داده است که از بین دوران نمایندگی آنان، تنها دوران نمایندگی مهندس عدل هاشمی‌پور بوده که قومیت‌پرستی و قوم‌گرایی و دوگانه‌های مذموم قومیتی هیچ معنایی نداشت و توانمندی و تخصص و حضور در مهمترین کمیسیون‌های مجلس بود که باعث توجه دولتمردان به این حوزه انتخابیه شده بود.

نماینده آینده حوزه انتخابیه کهگیلویه باید کنار مردم و شانه به شانه مردم و در بین مردم باشد و در حلقه افراد ثروتمند و بادیگاردهای طمع‌کار و قوم پرست محصور نباشد چون نماینده تمام مردم است. از آخرین نقطه دیشموک تا آخرین نقطه لیکک، از دورترین نقطه لنده تا دورافتاده‌ترین روستای چرام، همه باید به نماینده خود دسترسی داشته باشند. اگر قرار است در ایام تبلیغات انتخابات، شخصیت فرد کاندیدا با زمان راهیابی به مجلس متفاوت باشد، اگر قرار است امروز با گشاده‌رویی پذیرای مردم باشد و پس از انتخابات با چهره‌ای عبوس و طلبکارانه با مردم سخن بگوید بهتر است چنین شخصیتی وارد گود انتخابات نشود.


اشاره: مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های بینندگان آوای رودکوف است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. بینندگان آوای رودکوف می توانند با ارسال یادداشت خود، مطلب ذیل را تایید یا نقد کنند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: