« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۳۴۹۰۹
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۵
یادداشت مخاطبین
چهل سال حضور در رقابت‌ها و ۲۴ سال نمایندگی، رهاورد و دستاورد آن رسیدگی به شکایات و شورای حل اختلاف بوده و دوره اخیر چهار ساله نمایندگی‌اش، در عزل و نصب‌ها خلاصه شده است.

آنچه می‌خوانید از سری یادداشت های ارسالی این پایگاه خبری است و انتشار آن به معنای تایید یا رد آن نیست و شما هم می‌توانید با ارسال یادداشت خود این مطلب را تایید یا نقد کنید.

عدم توسعه چهار شهرستان رهاورد چهار دهه‌ای حضور موحد در انتخابات مجلس است

«پایگاه خبری آوای رودکوف» حضور مکرر سید محمد موحد در چهار دهه از انتخابات مجلس شورای اسلامی، بخشی از رنج‌‌نامه شهروندان کهگیلویه بزرگ و گفتمان انتقادی نسل جوان و مطالبه‌گران دوران فعلی است. موحد که مایل نیست با القاب دوران طلبگی مورد خطاب قرار گیرد، با واژه سناتور و متعلقات آن، انس و الفت عجیبی پیدا کرده است.

به‌گونه‌ای که مشارکت سیاسی و اجتماعی از منظر این سناتور خودخوانده، تنها در تکیه بر صندلی سبز بهارستان معنا پیدا می‌کند. گویی در دیگر میادین سیاسی و اجتماعی، جایی برای او وجود ندارد. بر همین اساس با سیاست نامتوازن و غیر همسو با اندیشه دینی مبتنی بر کلیات اندیشه‌ی انقلاب، خط‌مشی خاصی برای خویش تعریف و تنظیم کرده است. حالا نیز در انتخابات اسفندماه ۱۴۰۲ در پی تداعی همان روش‌های کهنه و فرسوده است.

( 1 ) موحد در انتخابات دوره دوم مجلس شورای اسلامی درعرصه رقابت‌ها حضور پیدا کرد. در اولین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، رسم و عرفی به شیوه خانه‌گردی در بین قاطبه مردم و فعالان سیاسی شهرستان کهگیلویه بزرگ وجود نداشت، اما با حضور موحد در دوره‌های دوم و چهارم مجلس شورای اسلامی، این موحد بود که خانه‌گردی سیاسی و نشست‌های قومی و قبیله‌ای را به عرصه انتخابات کشاند.

( 2 ) نخستین نماینده منتخب حوزه کهگیلویه و گچساران، بهرام تاجگردون بود که در نشست‌های اجتماعی و سیاسی، بر تعامل درست سیاسی تاکید می‌کرد و هیچگاه به نشست‌های قبیله‌ای وقعی ننهاد بلکه همواره تعامل سیاسی را بر نگاه همگرایی قبیله‌ای مقدم می‌دانست. اما با حضور موحد، انحرافی اساسی در تعاملات سیاسی کهگیلویه بزرگ رخ داد و سیاست در این شهرستان رنگ و بوی قبیله‌ای پیدا کرد. روشن است که این شیوه از رفتار سیاسی که سمت و سوی پوپولیستی دارد با اهداف و آرمان‌های انقلاب همسو نیست.

( 3 ) کمترین اثری از گزارش عملکرد پارلمانی در لوایح دولت‌ها در عرصه انتخابات مجلس و طرح‌های نمایندگان در کارنامه ۴۰ ساله این سناتور خودخوانده دیده‌ نمی‌شود. گویی موحد تصور خاصی از نمایندگی مجلس شورای اسلامی دارد که ردی از آن در آئین‌نامه‌ های داخلی تکالیف نمایندگی دیده نمی‌شود.

( 4 ) موحد با کارمندی دستگاه قضایی، به دادستانی انقلاب اسلامی رسید. اما در کنار نمایندگی ۲۴ ساله مجلس شورای اسلامی با کارشناس تخصصی وزرات نفت بازنشسته شد. این سناتور با وجود این‌که سابقه یک روز حضور در کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی را ندارد، اما در وزرات نفت و گاز بازنشسته می‌شود. بنابراین وی باید پاسخگوی نیروهای بیکار و خانه‌نشین دارای تحصیلات عالی در حوزه نفت و گاز باشد.

( 5 ) موحد عمر ۲۴ ساله خویش در مجلس شورای اسلامی را در کمیسیون ‌های اصل ۹۰ و قضایی گذرانده است. اگر شهروندان به وظایف این دو کمیسون نگاه کنند به سطح حضور موحد در عملکرد و تصمیمات مجلس شورای اسلامی می‌رسند. در ۲۴ سال گذشته موحد شرایط لازم برای ریاست کمیسیون خاصی را پیدا نکرد، اما در انتخابات مجلس فعلی، مدعی ریاست مجلس شورای اسلامی می‌شود. البته هیچ بعید نخواهد بود که در انتخابات فعلی شعار ریاست مجمع مصلحت نظام را در کنار عزت انتخاب کند.

( 6 ) شهروندان کهگیلویه بزرگ نسبت به اهمیت مجلس آینده اطلاع کافی دارند و می‌دانند این مجلس، ریل‌گذاری و سیاست‌ها و نظارت تخصصی نظام جمهوری اسلامی است. همیچنین به این نتیجه رسیده‌اند که کارنامه سناتور نشان داده او دیگر شرایط لازم و برنامه‌های درازمدت و حتی کوتاه‌مدت را ندارد. یکی از ادله‌های روشن عدم توسعه‌یافتگی کهگیلویه بزرگ در همین موضوع تخصص‌ها نهفته است.

چهل سال حضور در رقابت‌ها و ۲۴ سال نمایندگی، رهاورد و دستاورد آن رسیدگی به شکایات و شورای حل اختلاف بوده و دوره اخیر عمر چهار ساله نمایندگی‌اش، در عزل و نصب‌ها خلاصه شده است. چنین دخالتی در تیم سیاسی و مدیریتی، با سیاست اصلی نطام جمهوری اسلامی و اصل ولایت‌اندیشی مغایریت دارد.

( 7 ) سناتور که در سال ۱۳۶۲ در دومین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی حضور پیدا کرد، پس از فراز و نشیب‌های فراوان و چندین باخت انتخاباتی و عدم احراز صلاحیت‌ها طی ۲۴ سال نمایندگی حالا در انتخابات ۱۴۰۲ حضور پیدا کرده است. چهل سال حضور در رقابت‌ها و ۲۴ سال نمایندگی، رهاورد و دستاورد آن رسیدگی به شکایات و شورای حل اختلاف بوده و دوره اخیر عمر چهار ساله نمایندگی‌اش، در عزل و نصب‌ها خلاصه شده است. چنین دخالتی در تیم سیاسی و مدیریتی، با سیاست اصلی نطام جمهوری اسلامی و اصل ولایت‌اندیشی مغایریت دارد.

( 8 ) شهروندان کهگیلویه بزرگ تحمل سیاست‌اندیشی قبیله‌گرایانه و اقلیمی را ندارند، به فرهنگ اهل بیت و مکتب حضرت محمد (ص) وفادارند و از مرزهای بدوی عبور کرد‌ه‌اند. کهگیلویه بزرگ خانه واحد آنها است و با همین اندیشه همگرایانه، شهرستان‌ها در انتخابات ۱۴۰۲ با نظام جمهوری اسلامی وفاداری و همراهی خود را در صندوق رای نشان خواهند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: