« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۳۴۹۰۸
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۰
یادداشت مخاطبین؛
انتخابات مجلس شورای اسلامی اسفند ماه ۱۴۰۲ به پایان دادن حضور سیاسی جناب سناتور ختم می شود. مرد بیمارِ کهگیلویه بزرگ، بهتر است به وزارت نفت برگردد یا مسیر دیگری را برگزیند.

آنچه می‌خوانید از سری یادداشت‌های ارسالی مخاطبین این پایگاه خبری است و انتشار آن به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست و شما هم می‌توانید با ارسال مطلب خود، این یادداشت را تأیید یا نقد کنید.

«مرد بیمارِ کهگیلویه بزرگ»

«پایگاه خبری آوای رودکوف» یادداشت مخاطبین؛ اصطلاح مرد بیمار اولین بار بر پیشانی دولت عثمانی نقش بست. اکنون نماد این اصطلاح تاریخی را در نماینده فعلی و در رقابت انتخاباتی اسفند ماه ۱۴۰۲ می بینیم. در عرف و عالم سیاست معمولاً به رجال در حال سقوط و فروپاشی لقب مرد بیمار داده می شود.

در امثال سازی ادبیات سیاسی و تشابهات تاریخی معمولاً نمونه های بی‌نظیر و عبرت آموزی وجود داشته است. سقوط دولت پهناور عثمانی با فروپاشی و عدم استقبال انتخاباتی از جناب حاج آقا موحد اصلاً قابل قیاس نیست، اما با یک نیم نگاه به تاریخ عالم سیاست، دولت و سلطان عثمانی لقب مرد بیمار را به‌ خود گرفت و سرانجام امپراطوری حنفی مسلک به دوران اضمحلال خویش رسید. اکنون این شباهت تاریخی را می توانیم به آشکارا در رقابت ها و انتخابات مجلس شورای اسلامی در اسفند ما ۱۴۰۲ و لقب مرد بیمار به دلایل ذیل مشاهده نماییم:

۱) شواهد و قرائن فروپاشی باند ۴۰ ساله حاج آقا موحد را نشان می دهد و هر روز که به ایام گرم شدن انتخابات نزدیک می شویم شاهد فاصله گرفتن یاران ۴۰ ساله جناب سناتور هستیم. گویا در پایان ۴۰ ساله حضور متوالی و تکراری آقای موحد به پایان عمر کنشگری و سیاسی ایشان نزدیک می شویم.

۲) جناب سناتور شباهت خاصی از منظر باورها به سلطان عثمانی یا مرد بیمار اروپا ندارد، اما از جهت رفتار و عملکرد سیاسی و انسداد اندیشه، بی شباهت نخواهد بود. سلطان عثمانی سخت گرفتار اندیشه تعصبات مسلک و مذهب بود و اکنون جناب سناتور در تشدید اندیشه قبیله گرایانه گزینه های خاص و مشهودی در تیم مدیریتی از خویش نشان داده است و راهی برای انکار آن در اذهان مردم فهیم حوزه انتخابیه هم وجود ندارد.

۳) گاهی استبداد اندیشی ریشه در اندیشه قبیله گرایی دارد و استفاده از ظرفیت نمایندگی مجلس شورای اسلامی و جهت دهی آن در حمایت از عده ای خاص و چینش آن در مسئولیت های اداری، نگاه اندیشه توتالیترگرایی سیاسی است. در چنین نگاهی ریشه درخت تنومند اصل عدالت، در سیاست می پوسد و اندیشه قبیله گرایانه جوانه می زند.

۴) جناب سناتور اگر به منبر و خطابه بنشیند و نگاهی به تاریخ خلافت و امامت داشته باشد حتما ناقد باورگرای شیخ ثالث خواهد بود که چگونه بلاد اسلامی را در اختیار قبیله خاصی قرار داده بود. علل فاصله گرفتن مردم آن روزگار با چنین رفتار هایی از مسلمات تاریخ سیاسی مسلمین است که مردم و صحابه دیگر تاب و تحمل فاصله گرفتن از اندیشه امت واحد را نداشتند.

۵) بنظر می رسد جناب سناتور بین رأی مردم و حمایت و همراهی آنان و مدیریت ها، نگاه یکسانی ندارد به گونه‌ای که او هر فرد همراه و حامی انتخاباتی را شایسته مسئولیت ها نمی‌داند مگر آنکه شورای قبیله ای که دور خویش به شکل محرمانه تنیده است در احراز صلاحیت آن فرد اظهار لطف و نظر بفرمایند.

۶) آیا جناب سناتور فاصله گرفتن یاران ۴۰ ساله را نمی‌بیند که بار دیگر شعار عزت گرایی را یدک می کشد؟ این چه عزتی است که در طول عمر ۴۰ ساله حضور در انتخابات تحقق پیدا نکرد و دوران افول سیاسی و پایان عمر شرایط پارلمانی و حضور در انتخابات بار دیگر برای فریب افکار عمومی آن را تداعی می کند؟

۷) اندیشه انقلاب اسلامی متأثر از مکتب سیاسی اسلامی امام خمینی است که تداوم انقلاب و نشاط سیاسی را در مقتضیات زمانه می داند رفتار و عملکرد پارلمانی جناب سناتور با آینده نگری و ذائقه سیاسی و فرهنگی شهروندان کهگیلویه بزرگ فاصله ای بسیار آشکار دارد.

۸) افول سیاسی و از هم پاشیدگی یک گروه محلی و منطقه ای که با حساب و کتاب خاصی در ادوار ماضی به اجتماع سیاسی و انتخاباتی نشسته اند، ربطی به طرح تمدن نوین اسلامی که آرمان حقیقی انقلاب اسلامی است ندارد. حیات سیاسی همین افراد در جولان سیاسی سناتور نهفته است که با افول سیاسی و به خط آخر رسیدن آن حیات سیاسی در دیگر جریان های سیاسی هضم و همراه می شوند.

۹) دهه پنجم انقلاب و نظام جمهوری اسلامی، زمان تکرار و حضور بازی سازان سیاسی ادوار اولیه نیست. دیگر مفاهیمی در چنته سیاسی و فرهنگی ندارد که بخواهند آن را در عرصۀ قانون گذاری بکار گیرند.

۱۰) انتخابات مجلس شورای اسلامی اسفند ماه ۱۴۰۲ به پایان دادن حضور سیاسی جناب سناتور ختم می شود. مرد بیمارِ کهگیلویه بزرگ، بهتر است به وزارت نفت برگردد یا مسیر دیگری را برگزیند. نسل جوان و با تجربه با اندیشه علمی و دانشگاهی قادر است دوران سازندگی کهگیلویه بزرگ را آغاز نماید و تحول اساسی در رفتار و عملکرد پارلمانی بوجود آورد و شکل رابطه و تعامل مردم و مجلس را در مسیری ارزشمند و آینده ساز قراردهد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: